Data publikacji: 09-09-2019 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Cześć! Ostatnio wspólnie przeszliśmy przez poszczególne etapy malowania portretów - jeśli przeoczyliście tamten poradnik, to oczywiście zapraszam do lektury: Digital painting - Jak namalować portret - Poradnik. Dzisiaj przygotowałam dla Was coś nowego - wypisałam i objaśniłam 5 najczęstszych błędów, które popełniają początkujący (i nie tylko!) w digital paintingu. Chyba każdy z nas ma na sumieniu przynajmniej jeden z nich (ja na pewno! ;) ), więc pozwólcie, że zaoszczędzę Wam trochę czasu i powiem czego unikać, abyście nie musieli uczyć się na własnych błędach.
Digital painting - najczęstsze błędy - poradnik
Na samym początku chciałam jeszcze tylko zaznaczyć, że nie należy tej listy traktować jako jakieś wyroczni i bezwzględnie unikać popełnienia któregokolwiek z tych błędów. Pamiętajcie, że najwięcej uczymy się poprzez praktykę, więc nawet jeśli teraz któraś z tych rzeczy sprawia Wam teraz problemy i ciężko Wam jest się jej oduczyć, to pamiętajcie że jeśli tylko będziecie regularnie i sumiennie rysować, to zwalczycie każde złe przyzwyczajenie, nawet bez mojej listy :) potraktujcie ją raczej jako zbiór sugestii czy wskazówek. No więc zaczynamy!
Digital painting - często popełniany błąd - Używanie za małego brusha
Multum opcji w ustawieniach brusha w Photoshopie oraz niezliczone ilości darmowych pakietów z pędzlami dostępne w Internecie dają nam niesamowite możliwości, ale niestety są też zazwyczaj źródłem wielu bardzo podstawowych błędów u początkujących. Mówiłam już o tym pokrótce w jednym z moich poprzednich artykułów ( Najlepsze brushe do digital paintingu - 5 pędzli którymi namalujesz wszystko - Poradnik ), ale skupmy się tym razem konkretnie na rzeczach, które raczej tylko utrudnią Wam pracę a nawet sprawią, że rysunki będą wyglądać o wiele gorzej, niż wskazywałyby na to Wasze umiejętności. Za mały brush - “dłubanie” to chyba najczęstszy błąd wśród początkujących cyfrowych malarzy. Chodzi tu zarówno o tworzenie szkicu pędzlem o średnicy 2 pikseli, jak i o malowanie samych kolorów malutkim brushem. Musicie szczególnie w początkowych etapach rysunku dosłownie zmuszać się do używania dużego pędzla. Pamiętajcie: od ogółu do szczegółu! Najpierw zamalujcie wszystkie puste powierzchnie, a dopiero potem skupcie się na detalach. Nigdy na odwrót! Również w szkicu pozwólcie sobie na nieco większy pędzel - pozwoli to na większą lekkość, dynamizm i ekspresję rysunku.
Digital art - typowe błędy - używanie blura, zbyt gładkie malowanie i zamazywanie kolorów
To również “plaga” kiepskiego digital artu. Wiele początkujących ma problem z przełamaniem się jeżeli chodzi o używanie twardszych pędzli - zapewne wynika to z tego, że kojarzy im się to z jakimś bałaganem albo niechlujstwem. Nic bardziej mylnego! Tekstury i malarskie ślady dodają naszej pracy niezwykłego charakteru, a także stoją w kontrze do miękkich i delikatnych krawędzi, dzięki czemu bardziej przyciągają one naszą uwagę. Nie używajcie nigdy Blura (Rozmazywania) do mieszania kolorów. Jeśli nie chcecie używać metody z Color Pickerem (możecie poczytać o tym tutaj), to użyjcie przynajmniej Mixer Brusha. Nikt nie chce tworzyć przecież prac, które wyglądają jak niepokojąco gładkie panie z okładki 1500 krzyżówek ;-) Ponadto wiele osób używa sztucznie gładkich powierzchni aby stworzyć jak najwierniejsze oddanie zdjęcia którego używają jako referencji - mowa tu o hiperrealiźmie. Nie będziemy raczej wdawać się teraz w filozofowanie na temat tego, czy hiperrealizm jest dobry, czy zły, ale pamiętajcie że jako artyści macie przede wszystkim pokazywać swoją wersję rzeczywistości - dlatego jeśli widzicie w swojej głowie trawę np. Jako zestaw abstrakcyjnych, chaotycznych plam, to spróbujcie to namalować, zamiast piksel po pikselu malować każde idealnie gładkie źdźbło trawy.
Więcej na temat mieszania ze sobą kolorów znajdziecie w poradniku -
Digital painting - Podstawy - Jak blendować kolory?
Digital painting - częsty błąd - źle dobrane kolory
Na temat doboru kolorów w malarstwie (nie tylko cyfrowym) można by dyskutować godzinami, ale streszczę to do podstawowej kwestii - nie można malować wszystkimi kolorami tęczy. To znaczy można, oczywiście, ale wtedy Wasze prace będą wyglądać jak psychodeliczne obrazy albo sceny z dziwnej kreskówki. Podobnie jak walor, kolor jest relatywny - coś, co wygląda na białej kartce jak zwykły szary kolor, w otoczeniu ciepłych kolorów stanie się błękitem, a w otoczeniu zimnych barw stanie się pomarańczem. Na kolory w naszej scence zawsze ma wpływ kolor światła - przykładowo, w krajobrazie oświetlonym ciepłym kolorem słońca cienie prawdopodobnie będą miały chłodne kolory. Kolor zielony w takim świetle nie będzie “po prostu” zielonym jak ze słoiczka z plakatówką, tylko przyjmie odcień zgniły czy nawet żółtawy. Róbcie często małe studium zdjęć i malarstwa mistrzów aby ćwiczyć swój skill obserwacji kolorów!
Digital art - błąd początkujących - złe proporcje i brak konstrukcji
Ten błąd tyczy się wszystkich początkujących artystów. Im szybciej zajmiecie się “nudnymi” tematami takimi jak perspektywa, mierzenie proporcji i konstrukcja, tym lepiej - te tematy i tak prędzej czy później w końcu Was dopadną. Człowiek ze zbyt długimi nogami i trójkątną głową nie wygląda dobrze, nawet jeśli spędzicie niezliczone godziny nad doborem kolorów. Podobnie, nie ma sensu opieranie się wyłącznie na bezmyślnym kopiowaniu referencji, jeśli nie myślicie jednocześnie o tym jak to, co widzicie jest zbudowane w przestrzeni. Błędy w perspektywie i bałagan szkicu konstrukcyjnym zawsze wyjdą na wierzch i nie da się tego ukryć. I nie mówcie mi, że to po prostu “Wasz styl”, bo Was znajdę i zamęczę! Styl to coś, co możemy zacząć rozwijać dopiero wtedy, gdy mamy porządną bazę w postaci dobrego rozumienia podstaw. Zresztą - Wasz styl sam się rozwinie w miarę częstego rysowania.
Digital art - podstawowy błąd - złe cieniowanie
O walorze pisałam już wcześniej w poradniku
Digital painting - Podstawy - Jak cieniować? Malowanie waloru, natomiast pozwolę sobie to zaznaczyć jeszcze raz: cienie to nie jest coś, co można narysować przypadkowo, tak żeby “jakoś to wyglądało”. To nie jest tak, że wystarczy narysować cień pod każdym przedmiotem i oświetlić pół twarzy na portrecie. W całym Waszym rysunku oświetlenie musi być jednolite i spójne, to znaczy jeśli w typowej scenie z jednym źródłem oświetlenia coś rzuca cień z lewej strony, to obiekt obok nie może nagle rzucić cienia ze strony prawej. Ponadto, nie możecie cieniować czarnym i oświetlać białym - wspomniałam już wyżej, że światło odgrywa kluczową rolę w powstawaniu kolorów. Niektórzy stosują też bardzo nieprawidłową technikę cieniowania zwaną czasem “poduszkową”, to znaczy cieniują po prostu krawędzie wszystkiego, a środek zostawiają oświetlony, przez co wszystko wygląda na lekko napompowane. Zaufajcie mi - lepiej na początku spędzić trochę czasu z nudnymi książkami o światłocieniu niż całe życie rysować poduszkowych ludzi i brudzić we wszystkich swoich pracach przez mieszanie wszystkiego z czarnym kolorem! Ale nie wpadnijcie też proszę w pułapkę malowania wszystkiego w czerni i bieli - osobiście uważam, że walor i kolor powinny być traktowane nierozłącznie.
Więcej na temat cieniowania znajdziecie w moim poprzednim poradniku -
Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle?
Digital painting - błędy początkujących - podsumowanie
I to już wszystkie typowe zasadzki które czyhają na nieostrożnych cyfrowych malarzy. Mam nadzieję że ten artykuł pomoże choć części z Was wyeliminować pewne problemy czy frustracje dotyczące rysowania. Jeśli jesteście zajarani tematem digital artu, to polecam sprawdzenie naszej oferty w tym temacie:
kurs online - Digital Painting od podstaw. Do zobaczenia!