Cześć! Ostatnio wspólnie przeszliśmy przez poszczególne etapy malowania portretów - jeśli przeoczyliście tamten poradnik, to oczywiście zapraszam do lektury: Digital painting - Jak namalować portret - Poradnik. Dzisiaj przygotowałam dla Was coś nowego - wypisałam i objaśniłam 5 najczęstszych błędów, które popełniają początkujący (i nie tylko!) w digital paintingu. Chyba każdy z nas ma na sumieniu przynajmniej jeden z nich (ja na pewno! ;) ), więc pozwólcie, że zaoszczędzę Wam trochę czasu i powiem czego unikać, abyście nie musieli uczyć się na własnych błędach.
Digital painting - najczęstsze błędy - poradnik
Na samym początku chciałam jeszcze tylko zaznaczyć, że nie należy tej listy traktować jako jakieś wyroczni i bezwzględnie unikać popełnienia któregokolwiek z tych błędów. Pamiętajcie, że najwięcej uczymy się poprzez praktykę, więc nawet jeśli teraz któraś z tych rzeczy sprawia Wam teraz problemy i ciężko Wam jest się jej oduczyć, to pamiętajcie że jeśli tylko będziecie regularnie i sumiennie rysować, to zwalczycie każde złe przyzwyczajenie, nawet bez mojej listy :) potraktujcie ją raczej jako zbiór sugestii czy wskazówek. No więc zaczynamy!
Digital painting - często popełniany błąd - Używanie za małego brusha

Multum opcji w ustawieniach brusha w Photoshopie oraz niezliczone ilości darmowych pakietów z pędzlami dostępne w Internecie dają nam niesamowite możliwości, ale niestety są też zazwyczaj źródłem wielu bardzo podstawowych błędów u początkujących. Mówiłam już o tym pokrótce w jednym z moich poprzednich artykułów ( Najlepsze brushe do digital paintingu - 5 pędzli którymi namalujesz wszystko - Poradnik ), ale skupmy się tym razem konkretnie na rzeczach, które raczej tylko utrudnią Wam pracę a nawet sprawią, że rysunki będą wyglądać o wiele gorzej, niż wskazywałyby na to Wasze umiejętności. Za mały brush - “dłubanie” to chyba najczęstszy błąd wśród początkujących cyfrowych malarzy. Chodzi tu zarówno o tworzenie szkicu pędzlem o średnicy 2 pikseli, jak i o malowanie samych kolorów malutkim brushem. Musicie szczególnie w początkowych etapach rysunku dosłownie zmuszać się do używania dużego pędzla. Pamiętajcie: od ogółu do szczegółu! Najpierw zamalujcie wszystkie puste powierzchnie, a dopiero potem skupcie się na detalach. Nigdy na odwrót! Również w szkicu pozwólcie sobie na nieco większy pędzel - pozwoli to na większą lekkość, dynamizm i ekspresję rysunku.

Digital art - typowe błędy - używanie blura, zbyt gładkie malowanie i zamazywanie kolorów
To również “plaga” kiepskiego digital artu. Wiele początkujących ma problem z przełamaniem się jeżeli chodzi o używanie twardszych pędzli - zapewne wynika to z tego, że kojarzy im się to z jakimś bałaganem albo niechlujstwem. Nic bardziej mylnego! Tekstury i malarskie ślady dodają naszej pracy niezwykłego charakteru, a także stoją w kontrze do miękkich i delikatnych krawędzi, dzięki czemu bardziej przyciągają one naszą uwagę. Nie używajcie nigdy Blura (Rozmazywania) do mieszania kolorów. Jeśli nie chcecie używać metody z Color Pickerem (możecie poczytać o tym tutaj), to użyjcie przynajmniej Mixer Brusha. Nikt nie chce tworzyć przecież prac, które wyglądają jak niepokojąco gładkie panie z okładki 1500 krzyżówek ;-) Ponadto wiele osób używa sztucznie gładkich powierzchni aby stworzyć jak najwierniejsze oddanie zdjęcia którego używają jako referencji - mowa tu o hiperrealiźmie. Nie będziemy raczej wdawać się teraz w filozofowanie na temat tego, czy hiperrealizm jest dobry, czy zły, ale pamiętajcie że jako artyści macie przede wszystkim pokazywać swoją wersję rzeczywistości - dlatego jeśli widzicie w swojej głowie trawę np. Jako zestaw abstrakcyjnych, chaotycznych plam, to spróbujcie to namalować, zamiast piksel po pikselu malować każde idealnie gładkie źdźbło trawy.
Digital painting - częsty błąd - źle dobrane kolory
Na temat doboru kolorów w malarstwie (nie tylko cyfrowym) można by dyskutować godzinami, ale streszczę to do podstawowej kwestii - nie można malować wszystkimi kolorami tęczy. To znaczy można, oczywiście, ale wtedy Wasze prace będą wyglądać jak psychodeliczne obrazy albo sceny z dziwnej kreskówki. Podobnie jak walor, kolor jest relatywny - coś, co wygląda na białej kartce jak zwykły szary kolor, w otoczeniu ciepłych kolorów stanie się błękitem, a w otoczeniu zimnych barw stanie się pomarańczem. Na kolory w naszej scence zawsze ma wpływ kolor światła - przykładowo, w krajobrazie oświetlonym ciepłym kolorem słońca cienie prawdopodobnie będą miały chłodne kolory. Kolor zielony w takim świetle nie będzie “po prostu” zielonym jak ze słoiczka z plakatówką, tylko przyjmie odcień zgniły czy nawet żółtawy. Róbcie często małe studium zdjęć i malarstwa mistrzów aby ćwiczyć swój skill obserwacji kolorów!
Digital art - błąd początkujących - złe proporcje i brak konstrukcji
Ten błąd tyczy się wszystkich początkujących artystów. Im szybciej zajmiecie się “nudnymi” tematami takimi jak perspektywa, mierzenie proporcji i konstrukcja, tym lepiej - te tematy i tak prędzej czy później w końcu Was dopadną. Człowiek ze zbyt długimi nogami i trójkątną głową nie wygląda dobrze, nawet jeśli spędzicie niezliczone godziny nad doborem kolorów. Podobnie, nie ma sensu opieranie się wyłącznie na bezmyślnym kopiowaniu referencji, jeśli nie myślicie jednocześnie o tym jak to, co widzicie jest zbudowane w przestrzeni. Błędy w perspektywie i bałagan szkicu konstrukcyjnym zawsze wyjdą na wierzch i nie da się tego ukryć. I nie mówcie mi, że to po prostu “Wasz styl”, bo Was znajdę i zamęczę! Styl to coś, co możemy zacząć rozwijać dopiero wtedy, gdy mamy porządną bazę w postaci dobrego rozumienia podstaw. Zresztą - Wasz styl sam się rozwinie w miarę częstego rysowania.
Digital art - podstawowy błąd - złe cieniowanie
O walorze pisałam już wcześniej w poradniku Digital painting - Podstawy - Jak cieniować? Malowanie waloru, natomiast pozwolę sobie to zaznaczyć jeszcze raz: cienie to nie jest coś, co można narysować przypadkowo, tak żeby “jakoś to wyglądało”. To nie jest tak, że wystarczy narysować cień pod każdym przedmiotem i oświetlić pół twarzy na portrecie. W całym Waszym rysunku oświetlenie musi być jednolite i spójne, to znaczy jeśli w typowej scenie z jednym źródłem oświetlenia coś rzuca cień z lewej strony, to obiekt obok nie może nagle rzucić cienia ze strony prawej. Ponadto, nie możecie cieniować czarnym i oświetlać białym - wspomniałam już wyżej, że światło odgrywa kluczową rolę w powstawaniu kolorów. Niektórzy stosują też bardzo nieprawidłową technikę cieniowania zwaną czasem “poduszkową”, to znaczy cieniują po prostu krawędzie wszystkiego, a środek zostawiają oświetlony, przez co wszystko wygląda na lekko napompowane. Zaufajcie mi - lepiej na początku spędzić trochę czasu z nudnymi książkami o światłocieniu niż całe życie rysować poduszkowych ludzi i brudzić we wszystkich swoich pracach przez mieszanie wszystkiego z czarnym kolorem! Ale nie wpadnijcie też proszę w pułapkę malowania wszystkiego w czerni i bieli - osobiście uważam, że walor i kolor powinny być traktowane nierozłącznie.