Data publikacji: 17-11-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Data publikacji: 17-11-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Hej! W ostatnim artykule omówiłam, czym jest digital painting. Jeśli ogarnęliście już temat i wiecie, że chcecie się tym zająć, to zakładam, że większość z Was chce wiedzieć jak nie marnować czasu na błędy i co robić, aby osiągnąć jak najlepsze i najszybsze efekty w rysowaniu. Dzisiaj opiszę kilka rzeczy na których według mnie powinien skupić się każdy początkujący artysta cyfrowy aby szybko i sprawnie zobaczyć efekty swoich ćwiczeń!
Każdy początkujący powinien przede wszystkim skupić się na rozwinięciu czegoś, co popularnie nazywa się "visual library", to znaczy takiej biblioteki (w przenośni) zapamiętanych przez nas proporcji, anatomii, kolorów i tak dalej. Dzięki temu będziemy w stanie rysować rzeczy z wyobraźni. W tym celu należy ćwiczyć swoją umiejętność obserwacji. Najłatwiejszym sposobem jest po prostu kopiowanie zdjęć, tzn. referencji - przy czym nie mówię tutaj o tak haniebnych praktykach jak tracing* czy próbkowanie kolorów ze zdjęć! Obserwację rozwijamy najlepiej gdy spoglądamy po prostu na referencję i próbujemy jak najwierniej oddać swoim rysunkiem to co widzimy. Prawidłowo przeprowadzone w ten sposób ćwiczenie ma na celu zapamiętanie tego, co rysowaliśmy (tzn. proporcji, kolorów, walorów i tak dalej) - gdy kilka razy namalujemy portret na podstawie referencji, możemy zacząć próbować rysować twarze z wyobraźni, przywołując w głowie to, co analizowaliśmy w czasie malowania ze zdjęcia. Jeśli posiadacie przenośny tablet (np. iPad Pro), to możecie nawet wybrać się na zajęcia rysunku z modelką i ćwiczyć malowanie postaci w digitalu na żywo :)
*Tracing to rysowanie obrysu na podłożonym pod rysunek zdjęciu - nie chcę tutaj spowodować żadnej dyskusji, a wiem, że jest to dość kontrowersyjny temat. W mojej opinii tracing jest szkodliwą techniką, gdyż niczego nie uczy i nie rozwija w żaden sposób skilla obserwacji.
Wiele początkujących uważa, że digital painting i tradycyjny rysunek to dwa rozłączne światy i nie trzeba umieć rysować "analogowo", aby wykonywać dobre prace digitalowe. Nic bardziej mylnego! Digital to tylko narzędzie, takie samo jak ołówek, węgiel czy farby - liczą się przede wszystkim nasze umiejętności. Nie ograniczajcie się zatem do rysowania w kółko tych samych postaci zauważonych gdzieś w Internecie - sięgnijcie czasem do mądrych książek i spróbujcie stopniowo przyswajać podstawy rysunku takie jak konstrukcja, anatomia, perspektywa czy gest. Gwarantuję Wam że czas spędzony na żmudnych ćwiczeniach w szkicowniku zaprocentuje w Waszych cyfrowych pracach. Jeśli zaś naprawdę opieracie się przed rysowaniem na papierze, to róbcie chociaż studium i ćwiczenia na tablecie ;)
Wybaczcie mi ten coachingowo brzmiący podpunkt, ale w rzeczy samej, istotne jest, aby nie rysować cały czas tego samego i poszerzać swoje horyzonty. Co jakiś czas róbcie podsumowanie swojej twórczości - przeglądnijcie prace np. z ostatniego miesiąca i zastanówcie się, czy nie zaczęliście kręcić się w kółko. Jeśli ponad połowa Waszych prac to portrety, może warto następnym razem spróbować narysować całą postać, albo odejść w ogóle od tematu ludzi i poćwiczyć malowanie tła? Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że bardzo ciężko jest podejść krytycznie do własnego dorobku i jeszcze ciężej jest zabrać się za coś, czego nie umiemy jeszcze narysować. Pamiętajcie jednak że artysta powinien być elastyczny i być w stanie dopasować się do wymagań potencjalnego klienta, w związku z czym wachlarz Waszych umiejętności powinien być jak najszerszy.
Jednym z powodów przez który wielu początkujących artystów stoi w miejscu i nie widzi wymiernych postępów w nauce rysowania jest brak konkretnego planu. Takiego problemu unikniemy oczywiście, jeśli zapiszemy się do szkoły rysowania albo na kurs online (np. Nasz - Digital Painting od podstaw ;) ) - tam prowadzący zadba ułożenie etapów nauki w odpowiedni sposób. Oczywiście nie każdy chce czy może uczestniczyć w takich zajęciach i wiele osób uczy się na własną rękę. Istotne jest wtedy, aby nie uczyć się przypadkowych rzeczy - ułożenie sobie choćby najprostszego planu nauki pozwoli Wam zaoszczędzić czas, przyspieszyć rozwój umiejętności a także sprawi że poczujecie większy sens Waszych starań - o wiele fajniej jest mieć do czego dążyć i móc wyciągać z tego konstruktywne wnioski. Zerknijcie do jakiejkolwiek książki o rysunku, pooglądajcie wywiady z ulubionymi artystami, przeglądajcie darmowe poradniki w Internecie - z pewnością uda Wam się z tego złożyć jakiś prosty plan. Dobrze jest też zaplanować go w ustalonych ramach czasowych, tzn. Założyć, że danego dnia poświęcacie ileś godzin na jedną rzecz oraz macie też czas na przerwę i regenerację.
W poprzednim podpunkcie wspomniałam o tym, że warto jest mieć do czego dążyć. Miałam jednak na myśli cele bardziej krótkoterminowe, a musicie pamiętać o tym, że to wszystko powinno mieć też jakiś określony większy cel. Jeśli tak nie jest, to nie będziecie mieli poczucia sensu w Waszych poczynaniach i stracicie zapewne motywację do ćwiczeń, przez co będziecie mniej się do nich przykładali i będą Wam iść coraz gorzej. Możecie oczywiście założyć, że rysujecie tylko dla przyjemności i digital painting jest tylko Waszym hobby - w takim wypadku możecie przyjąć chociażby, że np. Za rok lub dwa będziecie już zdolni do rysowania całej postaci z wyobraźni. Jeśli jednak wiążecie swoją przyszłość zawodową z digital artem, to ukierunkujcie wszystkie Wasze ćwiczenia na ten właśnie cel. Jeśli na przykład uderzacie w concept art, poświęćcie dużo czasu na projektowanie postaci, rysowanie tekstur, może przyda Wam się bardziej techniczne podejście do rysunku pod kątem projektowania robotów czy broni. Odwiedzajcie targi i eventy na których można spotkać ludzi z branży. Jeśli wolicie zostać ilustratorami, to przyłóżcie się bardziej do kompozycji i teorii koloru, popracujcie nad rozwojem swoich social media i śledźcie trendy w ilustracji.
Mam nadzieję, że powyższe rady pomogą Wam ukierunkować Wasze ćwiczenia na określone cele i przyspieszą Wasz rozwój. Myślę, że można to wszystko streścić do dwóch prostych rad: nie róbcie niczego bezmyślnie i nie powtarzajcie się ;) ale nade wszystko pamiętajcie też o tym, że rysowanie ma przynosić Wam przyjemność i zabawę. Do usłyszenia!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?