Data publikacji: 23-06-2019 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Wiele początkujących często jednak ma problem z wybraniem samego pędzla, a źle dobrany brush nie pomoże, nawet jeżeli znamy zasady malowania waloru czy teorię koloru. W tym poradniku przedstawię 5 podstawowych typów pędzla, które wystarczą do namalowania każdej ilustracji, a także powiem, jakich brushy najlepiej unikać :) zaczynamy!
Najgorszy brush do digital paintingu - airbrush
Wiele osób myśli, że użycie bardzo miękkiego pędzla pozwoli im na uzyskanie gładkiej, ładnej powierzchni skóry w portecie i ułatwi mieszanie kolorów. Niestety, airbrush tworzy bardzo sztuczny, "komputerowy efekt" - w malarstwie zarówno tradycyjnym jak i cyfrowym ważne jest mieszanie ze sobą twardych i miękkich krawędzi, a airbrush pozwala nam tworzyć tylko bardzo zamazane krawędzie, przez co cała praca wygląda na "rozlaną". Poniżej widzicie przykład tej samej twarzy naszkicowanej twardym pędzlem i airbrushem (wybaczcie, próbowałam – poddałam się ;) )
Brushe naśladujące trawę, chmury, pędzle teksturowe - czy warto ich używać?
Bardzo dużo początkujących myśli, że aby namalować np. futro, potrzebny jest im pędzel naśladujący jego fakturę. W Internecie dostępnych jest od groma takich zestawów do pobrania za darmo, ale nie dajcie się zwieść – może i przyspieszy to w jakiś sposób Waszą pracę, ale efekt będzie bardzo słaby. Podobnie jak w przypadku airbrusha, takie teksturowe pędzle wyglądają bardzo sztucznie. Lepiej przestudiować dokładnie rzecz, którą chcemy narysować, a potem zabrać się do malowania jakimś „neutralnym” brushem.
Brush kółko - soft round brush - Podstawowy brush do digital paintingu
Okrągły brush który dostępny jest w każdym możliwym programie graficznym do digital paintingu oferuje wiele możliwości - nadaje się do szkicowania, cieniowania, mieszania kolorów, malowania twardych i miękkich krawędzi. Pogrzebanie w jego ustawieniach oferuje jeszcze więcej (o czym opowiem w następnym artykule). Z jego pomocą można uzyskać zarówno perfekcyjnie gładkie plamy koloru jak i efekt bardziej „szkicowy”, choć w drugim wypadku lepiej mogą sprawować się pędzle „malarskie”, o których mowa w dalszej części tego artykułu.
Twardy pędzel kółko - hard round brush - Pędzel do lineartu
Pędzel kółko z wyłączonym ustawieniem „Transfer” reaguje na nacisk piórka pod względem grubości kreski, ale nie zmienia się krycie jego koloru. Nadaje się on do lineartu, typowego dla komiksów czy grafik z płaskimi kolorami. Nie zalecam go natomiast do szkicowania samego w sobie – tworzy dość „brudny” rysunek i jest po prostu za mocny do szkicu, który ma stanowić tylko konstrukcyjny wstęp do dalszej pracy.
Pędzel olejny z Photoshopa - Oil brush
Jest to pędzel dostępny w każdej wersji photoshopa, a inne programy do digital paintingu zazwyczaj oferują jego alternatywę. Przy odpowiednich ustawieniach transfera i opacity (przezroczystości) stanowi on fajną alternatywę dla zwykłego, miękkiego brusha kółko – wprowadza on trochę tekstury i pozwala na uzyskanie bardziej rysunkowego efektu w naszej pracy. Przez długi czas używała go w swoich pracach Lois van Baarle, znana wszystkim jako Loish ☺
Prostokątny brush - do twardych krawędzi i kładzenia koloru
Dobrze jest „zaburzyć” pracę malowaną okrągłymi brushami za pomocą prostokątnego pędzla – wprowadza to do naszego rysunku bardziej malarski klimat, naśladujący operowanie pędzlem o szerokiej krawędzi. Prostokątne pędzle są szczególnie przydatne na początku malowania, gdy kładziemy duże plamy koloru i nie przejmujemy się jeszcze detalem i dokładnym blendowaniem gładkich powierzchni. Ostre krawędzie uzyskane takim brushem możemy po części zostawić takie, jakie są, a po części zamalować „okrąglakiem” – co tworzy bardzo atrakcyjny efekt.
Pędzel malarski, traditional brush
Powyższe pędzle dostępne w podstawowych pakietach Photoshopa są zupełnie wystarczające, ale z czasem warto zacząć wprowadzać do swojego warsztatu coś nowego. W Internecie można znaleźć masę darmowych zestawów brushy, wśród których wiele naśladuje tradycyjne narzędzia. Wiele artystów po jakimś czasie testowania tych pakietów znajduje kilka pędzli, które najbardziej odpowiadają ich stylowi. Digital art nie musi wyglądać zawsze „komputerowo” – używanie brusha o nieregularnych krawędziach nada charakteru i tekstury naszej pracy.
Testuj nowe narzędzia i na bieżąco czyść swój folder z brushami, abyś nie musiał scrollować przez dziesiątki niepotrzebnych pędzli w poszukiwaniu tego, który Ci odpowiada. Nowe pakiety brushy znajdziesz np. na
Gumroad,
Artstation czy
DeviantArt. Jeśli znalazłeś już kilka pędzli które Ci odpowiadają, ale nadal masz problem z opanowaniem podstawowych technik w digital arcie, zapraszam do sprawdzenia naszego
kursu – Digital Painting od podstaw.
Powodzenia! ☺