W poprzednim poradniku omówiłam zasady mieszkania ze sobą kolorów. Znajdziecie go pod tym adresem - Digital painting - Podstawy - Jak blendować kolory?. Dziś natomiast zajmę się opisaniem czym jest walor.
Digital Painting - Walor - Co to jest?
Walor (światłocień) to wszystkie cienie i światła widoczne w
Twojej pracy. Jest to najważniejszy element odpowiadający za realizm i wrażenie
głębi. Nieważne, czy malujemy environment z kilkoma planami, czy też portret,
walor jest tym co zadecyduje o tym, czy nasza praca będzie wyglądać wiarygodnie
czy też bardzo sztucznie. Walor na początku najlepiej najpierw ćwiczyć w czerni
i bieli i na tym też oprzemy nasz poradnik.
Czemu moje cienie i światła wyglądają brzydko?
Z czego składa się walor?

2 – Strefa przejściowa światło/cień - walor „średni”, który pojawia się w miarę, jak oddalamy się od źródła światła.
3 – Najgłębszy cień – to tutaj pojawi się najciemniejsza część waloru. W tym miejscu powierzchnia obiektu jest najbardziej oddalona od źródła światła, ale jest też poza wpływem światła odbitego...
...4 – Światło odbite – w tym właśnie tkwi cały sekret realistycznego światłocienia. Nasze źródło światła (np. lampka lub słońce) to nie jedyna rzecz, która oświetla scenkę. Każda powierzchnia która odbija światło jest źródłem światła dla innej, zwróconej do niej powierzchni. W tym wypadku mamy podłogę, na której stoi nasza kulka. Słońce świeci na podłogę, a od podłogi odbijają się promienie słoneczne, które rozpraszają się po pokoju, ale niektóre z nich trafiają też znowu w kulkę – i tutaj właśnie pojawia się strefa światła odbitego.
5 – Blik światła – jeśli obiekt jest szklisty/bardzo gładki, pojawi się na nim też bezpośrednie odbicie słońca lub lampki. Bliki pozostaw sobie na koniec, gdyż są najbardziej „przyjemną” częścią rysunku, podobnie jak inne małe detale. Powinny mieć najjaśniejszy odcień. UWAGA: Położenie bliku zależy od tego, z jakiej strony widz patrzy na obiekt. Nie musisz wierzyć mi na słowo – postaw przed sobą plastikową lub szklaną butelkę i oświetl ją z jednej strony, a następnie przesuń swoją głowę w jedną i drugą stronę. Widzisz, jak bliki zmieniają swoje położenie?
B – Zanik cienia rzucanego – w miarę jak oddalamy się od obiektu, pojawia się miejsce, w które mogą dotrzeć promienie od naszego źródła światła, przez co cień rzucany zaczyna zanikać.
a – Najostrzejsza krawędź cienia – im bliżej jesteśmy obiektu, który rzuca cień, tym ostrzejszy cień on rzuca. Wskaż palcem wskazującym prostopadle w stronę biurka i zobacz na cienie, które rzuca Twój palec. Bliżej opuszka palca pojawia się cień o najbardziej ostrej krawędzi. Tam występuje również najciemniejsza część rzucanego cienia.
b – Miękka krawędź cienia – oddalamy się od obiektu rzucającego cień, cień zaczyna zanikać, więc zamazuje się również jego krawędź i staje się on coraz jaśniejszy, aż w końcu „rozpływa się” w nicość.

Digital Painting - Światła i cienie w praktyce. Jak namalować twarz?
Wszystkie zasady omówione powyżej są w 100% zachowane przy rysowaniu jakiegokolwiek innego obiektu czy też osoby w obliczu źródła światła.
Czy można cieniować czarnym? Czy można oświetlać białym?
Jedną z regułek wpajanych wszystkim uczniom liceum plastycznego i uczestnikom szkółek rysowania jest odwieczna mantra „nie cieniuj czernią, nie oświetlaj bielą”. I jest w tym wiele prawdy. Czarny kolor prawie nie występuje w naturze, ponieważ oznacza on całkowity brak światła – a prawie zawsze mamy do czynienia z chociaż odrobiną światła odbitego. Podobnie, kolor biały oznacza 100% oświetlenie – czyli np. słońce padające prostopadle na gładką blachę w bezchmurny dzień. Czy takie sytuacje zdarzają się często w naszych rysunkach? Nie! W 90% przypadków rysujemy scenki, w których jest wiele różnych (słabych i mocnych) źródeł światła oraz obiektów rzucających cień.
