Data publikacji: 07-06-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Data publikacji: 07-06-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Pierwszym krokiem jest oczywiście szkic. Większość osób ogranicza się do szkicu linearnego, w którym rysują po prostu kształt głowy i elementów twarzy. Przykład takiego prostego szkicu widać poniżej:
Jest to oczywiście dobry początek, ale taki szkic w żaden sposób nie pomoże nam w malowaniu świateł i cieni na twarzy. Warto już na samym początku „załatwić” ten problem, zastanawiając się nad tym, które partie twarzy będą oświetlone, a które schowane w cieniu. Wystarczy naszkicować te obszary – jeśli światło padając na nos tworzy tam kształt prostokąta, to po prostu go narysujmy:
Taki „mozaikowy” szkic może się wydawać dziwaczny, ale po prawej widać, że nie jest on wcale bezsensowny. Szybkie wypełnienie szkicem tych obszarów nadaje przestrzenności twarzy i widać jasno, skąd pada światło. Teraz możemy przejść do malowania kolorów!
Zawsze zaczynam od wylania na tło koloru „średniego” – czyli takiego, który ani nie stanowi najjaśniejszej partii twarzy, ani najciemniejszej. Jest to kolor neutralny, w którym będę mogła wyciągać cały walor. Na sam szkic nakładam kolor, w tym wypadku ciemnobordowy (Warstwa -> Styl warstwy -> Nałożenie koloru...).
Teraz mogę zacząć malować. Zaczynam od stworzenia małej palety. Wychodząc od „średniego” koloru, za pomocą okna Kolor wybieram ciemniejsze i jaśniejsze tony. Poruszam się po okienku w pionie, nie schodzę w lewo na mniej nasycone kolory; ponadto, na suwaku barw zmieniam nieco kolor, np. na cieplejszy w światłach i na chłodniejszy w cieniu.
Operując suwakiem barw szukam
również koloru bardziej nasyconego czerwienią, którego użyje w obszarze
policzków i nosa oraz koloru bardziej neutralnego / w odcieniach żółci, który
nałożę na czoło. Bardzo istotne jest, aby nie malować całego portretu wieloma
odcieniami jednego koloru. Twarz człowieka ma wiele różnych kolorów – pod oczami
skóra jest bardziej fioletowa, przy ustach bardziej niebieskawa, na czole
przybiera barwy bardziej neutralne i tak dalej.
Paletę przesuwam sobie na dół pracy i zaczynam malować. Najpierw kładę kolory cienia (obrazek po lewej), a dopiero potem maluję światła (obrazek po prawej). Kolejność zależy tak naprawdę od Twoich upodobań – wiele osób woli zacząć od ciemnych kolorów i „wydobywać” światła, ale można z powodzeniem robić to na odwrót. Najważniejsze, aby na portrecie pojawiły się zarówno miejsca bardzo ciemne, jak i bardzo jasne.
Przy okazji chciałabym szybko zwrócić uwagę na bardzo częsty błąd popełniany przez wielu początkujących (również sama to robiłam!) – nie należy do ściemniania koloru dodawać czerni, podobnie do wydobycia światła nie należy blendować naszych kolorów z białym. Oświetlenie, czy to w rzeczywistości czy na rysunku, ma zawsze jakiś swój kolor i to ten kolor tworzy różnice w barwach światła i cienia. Jeśli użyjemy czerni i bieli, portret będzie wyglądał jak czarno-biała praca z nałożonym sztucznie kolorem.
Gdy mam już położone wszystkie podstawowe kolory, zazwyczaj najpierw korzystam z okna Balansu Koloru (ctrl + b) aby zmienić kolorystykę pracy – robię to wielokrotnie w czasie malowania, szukając klimatu, który mi się podoba :)
Przy okazji dodaję tło, spłaszczam wszystkie warstwy i zaczynam blendowanie oraz „dłubanie” detali. Jeśli nie wiesz, jak blendować kolory, odsyłam do mojego pierwszego tutoriala - Digital painting - Podstawy - Jak blendować kolory?
Zwróć uwagę, że oczy również zostały wypełnione kolorami twarzy – wiele początkujących wypełnia oczy białym kolorem (a usta – sztucznie czerwonym/różowym). Tworzy to bardzo nienaturalny, kreskówkowy efekt. Po pół godziny malowania i blendowania mamy skończony efekt :)
Jak widać, porządny szkic i przemyślenie sprawy na samym początku uprościło mi sprawę na dalszych etapach malowania i nie musiałam ciągle zastanawiać się, gdzie powinnam położyć cień, a gdzie światło. Jeżeli również będziesz o tym pamiętał, zaczniesz malować o wiele szybciej i sprawniej!
Jeśli chcesz nauczyć się sztuki malarstwa cyfrowego bez wychodzenia z domu, to sprawdź nasz kurs online - Digital Painting od podstaw.
Pozdrawiam! :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?