Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial, poradnik

Data publikacji: 07-06-2019  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autorka: Zuzanna Furmaniak

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial, poradnik


W poprzednim poradniku omówiłam, jak malować światłocień w czerni i bieli – znajdziecie go pod tym adresem Digital painting - Podstawy - Jak cieniować? Malowanie waloru Malowanie światłocienia w kolorze to jednak zupełnie inna sprawa. Wielu początkujących w digital paintingu boryka się z tym tematem – ich prace często mają brudne kolory, całe są zbyt jasne lub zbyt ciemne, nie widać na nich, skąd pada światło. Ten tutorial w prosty sposób i krok po kroku wytłumaczy, jak malować na tablecie światłocień i tworzyć piękne portrety.

Malowanie portretu – od czego zacząć – Szkic

Pierwszym krokiem jest oczywiście szkic. Większość osób ogranicza się do szkicu linearnego, w którym rysują po prostu kształt głowy i elementów twarzy. Przykład takiego prostego szkicu widać poniżej:

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 02

Jest to oczywiście dobry początek, ale taki szkic w żaden sposób nie pomoże nam w malowaniu świateł i  cieni na twarzy. Warto już na samym początku „załatwić” ten problem, zastanawiając się nad tym, które partie twarzy będą oświetlone, a które schowane w cieniu. Wystarczy naszkicować te obszary – jeśli światło padając na nos tworzy tam kształt prostokąta, to po prostu go narysujmy:

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 03

Taki „mozaikowy” szkic może się wydawać dziwaczny, ale po prawej widać, że nie jest on wcale bezsensowny. Szybkie wypełnienie szkicem tych obszarów nadaje przestrzenności twarzy i widać jasno, skąd pada światło. Teraz możemy przejść do malowania kolorów!

Cieniowanie twarzy – kolory

Zawsze zaczynam od wylania na tło koloru „średniego” – czyli takiego, który ani nie stanowi najjaśniejszej partii twarzy, ani najciemniejszej. Jest to kolor neutralny, w którym będę mogła wyciągać cały walor. Na sam szkic nakładam kolor, w tym wypadku ciemnobordowy (Warstwa -> Styl warstwy -> Nałożenie koloru...).

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 04

Teraz mogę zacząć malować. Zaczynam od stworzenia małej palety. Wychodząc od „średniego” koloru, za pomocą okna Kolor wybieram ciemniejsze i jaśniejsze tony. Poruszam się po okienku w pionie, nie schodzę w lewo na mniej nasycone kolory; ponadto, na suwaku barw zmieniam nieco kolor, np. na cieplejszy w światłach i na chłodniejszy w cieniu.

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 05

Operując suwakiem barw szukam również koloru bardziej nasyconego czerwienią, którego użyje w obszarze policzków i nosa oraz koloru bardziej neutralnego / w odcieniach żółci, który nałożę na czoło. Bardzo istotne jest, aby nie malować całego portretu wieloma odcieniami jednego koloru. Twarz człowieka ma wiele różnych kolorów – pod oczami skóra jest bardziej fioletowa, przy ustach bardziej niebieskawa, na czole przybiera barwy bardziej neutralne i tak dalej.

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 06

Paletę przesuwam sobie na dół pracy i zaczynam malować. Najpierw kładę kolory cienia (obrazek po lewej), a  dopiero potem maluję światła (obrazek po prawej). Kolejność zależy tak naprawdę od Twoich upodobań – wiele osób woli zacząć od ciemnych kolorów i „wydobywać” światła, ale można z powodzeniem robić to na odwrót. Najważniejsze, aby na portrecie pojawiły się zarówno miejsca bardzo ciemne, jak i bardzo jasne.

Digital painting – czemu nie można cieniować czarnym?

Przy okazji chciałabym szybko zwrócić uwagę na bardzo częsty błąd popełniany przez wielu początkujących (również sama to robiłam!) – nie należy do ściemniania koloru dodawać czerni, podobnie do wydobycia światła nie należy blendować naszych kolorów z białym. Oświetlenie, czy to w rzeczywistości czy na rysunku, ma zawsze jakiś swój kolor i to ten kolor tworzy różnice w barwach światła i cienia. Jeśli użyjemy czerni i bieli, portret będzie wyglądał jak czarno-biała praca z nałożonym sztucznie kolorem.

Digital painting – malowanie twarzy – blendowanie

Gdy mam już położone wszystkie podstawowe kolory, zazwyczaj najpierw korzystam z okna Balansu Koloru (ctrl + b) aby zmienić kolorystykę pracy – robię to wielokrotnie w czasie malowania, szukając klimatu, który mi się podoba :)

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 07

Przy okazji dodaję tło, spłaszczam wszystkie warstwy i zaczynam blendowanie oraz „dłubanie” detali. Jeśli nie wiesz, jak blendować kolory, odsyłam do mojego pierwszego tutoriala - Digital painting - Podstawy - Jak blendować kolory?

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 08

Zwróć uwagę, że oczy również zostały wypełnione kolorami twarzy – wiele początkujących wypełnia oczy białym kolorem (a usta – sztucznie czerwonym/różowym). Tworzy to bardzo nienaturalny, kreskówkowy efekt. Po pół godziny malowania i blendowania mamy skończony efekt :)

Digital painting - Jak używać kolorów w cieniu i świetle? - Tutorial - 09

Jak widać, porządny szkic i  przemyślenie sprawy na samym początku uprościło mi sprawę na dalszych etapach malowania i nie musiałam ciągle zastanawiać się, gdzie powinnam położyć cień, a  gdzie światło. Jeżeli również będziesz o tym pamiętał, zaczniesz malować o  wiele szybciej i sprawniej!

Jeśli chcesz nauczyć się sztuki malarstwa cyfrowego bez wychodzenia z domu, to sprawdź nasz kurs online - Digital Painting od podstaw.

Pozdrawiam! :)



Autorka

Zuzanna Furmaniak Ilustratorka i projektantka

Ilustratorka i projektantka z Gdańska.

Przeczytaj o programie Digital Painting na naszym blogu