Data publikacji: 20-01-2020 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Data publikacji: 20-01-2020 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Hej! Poprzednim razem podzieliłam się z Wami wskazówkami na temat tego, w jaki sposób się uczyć, aby rozwój naszych umiejętności przebiegał szybko i sprawnie - Jak ćwiczyć, by stać się lepszym? - Digital painting. Dzisiaj chciałabym odejść trochę od teorii i wrócić do technik samego digital paintingu, a mianowicie kolorów. Postaram się w prosty sposób pokazać Wam różne sztuczki i sposoby na stworzenie ciekawych i przyjemnych dla oka palet kolorów w Waszych pracach.
To, że kolory wyglądają realistycznie, niestety zazwyczaj nie wystarcza. Jeśli malujemy po prostu studium dla samych siebie w ramach ćwiczeń, to oczywiście staramy sie odwzorować barwy jak najbardziej wiernie naszej referencji, ale takich prac nie pokazujemy w końcu portfolio. Ilustracje przeznaczone na sprzedaż czy do promocji naszych social media muszą przede wszystkim przyciągnąć uwagę - w dzisiejszych czasach artystów w Internecie jest bardzo dużo, więc złapanie zainteresowania widza jest szczególnie cenne. W tym celu musimy wybić się z tłumu jak najciekawszymi i oryginalnymi technikami oraz stylistyką - a kolor gra tu pierwszorzędną rolę. W końcu wiele osób które nie zajmują się rysowaniem często komentują czyjeś prace słowami "Jakie fajne kolory!" ;)
Oczywiście bardzo popularnym wśród początkujących artystów źródłem wiedzy na temat doboru barw jest teoria kolorów. Uczymy się jej już tak naprawdę w podstawówce, chociaż często zapominamy później o zasadach które nią rządzą. Najbardziej przydatne do digital paintingu informacje ze "szkolnej" teorii kolorów to moim zdaniem:
Temperatura kolorów, czyli chłodne i ciepłe barwy - dobierając odpowiednią temperaturę możemy pokazać konkretne emocje i nastrój - ciepłe barwy kojarzą się z energią i radością, a chłodne są bardziej ponure i spokojne. Ponadto temperatury tworzą atrakcyjny kontrast. Jeśli źródło światła na naszej ilustracji jest ciepłe, to obszary oświetlone namalujemy barwami ciepłymi, a cienie - barwami chłodniejszymi. Nie chodzi tu oczywiście o to, aby światła malować pomarańczowo, a cienie na błękitno; chodzi tu raczej o to, aby w cieniach użyć lekkiej domieszki chłodnych kolorów typu granat czy fiolet, aby uzyskać bardziej wycofane, stonowane kolory.
Barwy dopełniające - to kolory umieszczone naprzeciwko siebie na kole kolorów. Barwy te naturalnie tworzą ze sobą bardzo mocny kontrast i są atrakcyjne dla ludzkiego oka. Jak użyć kolorów dopełniających w naszej ilustracji? To bardzo proste. Wystarczy np. całość pracy namalować w różnych odcieniach jednej barwy a mały obszar czy element namalować barwą dopełniającą - wyobraźmy sobie np. zimowy krajobraz w barwach błękitu na którym w oddali widać pomarańczowe światło ogniska. Taki element od razu zwróci uwagę widza. Ponadto, kolory dopełniające mają jeszcze jedna bardzo ważną cechę. Zmieszane razem tworzą kolor szary - spróbujcie sami, pamiętajcie tylko, że musicie zmieszać je w idealnych proporcjach 50/50. Oznacza to, że mieszając ze sobą te kolory możecie uzyskać tak zwane błoto - problem, z którym zmaga się wielu początkujących malarzy. Brzydkie, brunatno - szare kolory mogą dużo napsuć w naszej pracy jeśli nie używamy ich celowo.
Barwy analogowe - są to kolory, które leżą obok siebie na kole barw, np. Czerwony i pomarańczowy. Tworzą one uczucie harmonii i koloru. Tutaj jednak proponuję wykorzystanie takich kolorów w trochę mniej dosłowny sposób. Chodzi mianowicie o to, aby w obrębie danego elementu nie używać barw, które są zbyt daleko siebie na kole kolorów. Jeśli koniecznie potrzebujemy zmienić drastycznie kolor - np. Wprowadzić na skórze błękitne odcienie - lepiej użyć błękitu bliższego szarości, który nie jest aż tak mocny i stworzy z pomarańczą i różem większą harmonię, niż próbować “wcisnąć” w ten obszar jaskrawy niebieski. Podobnie, nie powinniśmy używać kolorów dosłownie, to znaczy jeśli malujemy np. trawę, to nie wybierajcie po prostu jaskrawej zieleni jak z MS Paint ;) - dobierzcie kolor, który w założonej przez Was kolorystyce wygląda na zielony, ale nie wybija się zbyt mocno. Czasem szary czy brunatny na ilustracji o ciepłych barwach będzie wygląda jak zielony czy niebieski a jednocześnie nie razi w oczy. Wymaga to oczywiście wielu ćwiczeń, ale w końcu wyrobicie sobie dobrego skilla wybierania kolorów.
Sprytnym trikiem stosowanym od dawna przez malarzy tradycyjnych jest budowanie harmonii czy też balansu kolorów poprzez "wyciąganie" kolorów z jednego miejsca ilustracji i używanie ich w tle czy też na innych elementach. W ten sposób sprawimy, że działanie koloru nie będzie ograniczone tylko do jednego obszaru. Kolor ten pojawi się też w otoczeniu innych barw, tworząc nowe i oryginalne połączenia. Popularną metodą jest np. używanie kolorów trawy i i ziemii na niebie. Małe, lekkie pociągnięcia tworzą bardzo ciekawy efekt. Widz może nawet na pierwszy rzut oka tego nie zauważyć, a i tak będzie mu się wydawało, że praca wręcz świeci kolorami i jest bardzo barwna - nawet jeśli wcale nie użyliśmy aż tylu kolorów. To bardzo łatwe, spróbujcie sami! Spróbkujcie za pomocą Eyedroppera (domyślnie klawisz Alt) kolor np. ze skóry postaci i miękkim pędzlem stwórzcie delikatne plamy w tle. Pokażę Wam o co chodzi na prostym przykładzie:
Podobnie do sposobu opisanego w poprzednim kroku, ta metoda również pozwala uzyskać większą harmonię barw, ale jednocześnie jest poparta zasadami fizyki :) chodzi o to, aby w obszarach światła odbitego używać kolorów powierzchni czy obiektów, od którego może odbijać się właśnie to światło trafiające gdzieś indziej w obszar cienia. Na przykład biała piłeczka postawiona na czerwonym dywanie w dolnej, zacienionej partii będzie czerwona. Podobnie jeśli widzimy jakąś postać od dołu, to w wielu partiach jej twarzy (np. Szczęka, nos) powinniśmy zobaczyć odbicie koloru podłogi czy światła padającego z dołu. Nie bójcie się “przesadzać” z tym efektem - oczywiście wszystko w granicach rozsądku, ale lekkie podkolorowanie rzeczywistości sprawi że Wasza ilustracja wiele zyska.
Na koniec chciałabym jeszcze przypomnieć o wielu użytecznych opcjach i narzędziach, które oferuje nam Photoshop i inne programy do obróbki zdjęć, czy też stricte do malowania. Sama bardzo często z nich korzystam zarówno na początku jak i w trakcie rysowania, próbując uzyskać ciekawe kolory. Przyda się tutaj Balans Kolorów (Color Balance), Kolor selektywny (Selective color), Barwa i nasycenie (Hue and Saturation) oraz tryby mieszania - np. nałożenie niebieskiej warstwy z trybem mieszania ustawionym na Jaśniej (Lighten) stworzy trochę bardziej bajkowy, “cukierkowy” klimat kolorystyczny w naszej ilustracji.
Jak widzicie, metod na podkręcenie palety kolorów w rysunkach jest naprawdę mnóstwo, ja zresztą opisałam zaledwie kilka z nich. Spróbujcie wykorzystać je u siebie i nie bójcie się eksperymentować - najlepsze efekty często odkrywa się przypadkiem ;) jeśli chcecie nauczyć się więcej protipów o malowaniu, zapraszamy do zapisania się na nasz kurs online - Digital Painting od podstaw.
Do zobaczenia!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?