Data publikacji: 23-07-2019 | Data aktualizacji: 06-02-2023 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
Data publikacji: 23-07-2019 | Data aktualizacji: 06-02-2023 | Autorka: Zuzanna Furmaniak
W poprzednim tutorialu pokazałam kilka podstawowych pędzli w Photoshopie, które mają bardzo szerokie zastosowanie i pozwalają na stworzenie praktycznie każdego rodzaju ilustracji. Listę tych brushy znajdziecie tutaj - Najlepsze brushe do digital paintingu - 5 pędzli którymi namalujesz wszystko - Poradnik
Dzisiaj chciałabym bardziej zagłębić się w temat pędzli od strony technicznej i pokazać, jak ustawienia brusha wpływają na wygląd naszego rysunku. W tym celu omówimy dwie najważniejsze opcje: dynamikę kształtu oraz transfer.
Okno ustawień pędzla możemy otworzyć klikając Okno -> Pędzel (Window -> Brush).
Po lewej widzimy listę różnych ustawień pędzla z małymi checkboxami, po prawej suwaki do regulowania obecnie wybranego ustawienia, a na dole podgląd śladu pędzla, który "na żywo" pokazuje nam w jaki sposób zmiana ustawień wpłynie na nasz rysunek. Wybierzmy jednak najpierw pędzel, którego ustawienia chcemy modyfikować - po wybraniu narzędzia Pędzel (B) w lewym górnym rogu Photoshopa mamy dostęp do małej strzałki, która rozwija listę zainstalowanych brushy. W tym poradniku pobawimy się pędzlem z zestawu Pędzle Suche dołączonego do każdej wersji Photoshopa, o którym wspomniałam w poprzednim artykule (link we wstępie).
Na początek odznaczyłam wszystkie checkboxy w oknie ustawień pędzla. Jak widać na poniższym obrazku, pędzel w ogóle nie reaguje na nacisk mojego piórka - jego ślad jest jednolity, zupełnie jakbyśmy malowali myszką w Paincie ;) chociaż jest to oczywiście "ustawienie", z którego nikt z nas nie chciałby korzystać, spokojnie da się nim szkicować, a nawet malować. Poniżej szkic stworzony pędzlem z deaktywowanymi wszelkimi ustawieniami nacisku:
Pierwsze ustawienie z listy to dynamika kształtu (Shape Dynamics). Po jego zaznaczeniu pędzel zacznie reagować na nacisk naszego piórka zmianą rozmiaru. Brush który jest ustawiony w ten sposób przydaje się np. do tworzenia czystego lineartu w komiksowych ilustracjach. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że przy opcji "Sterowanie" widoczna jest rozwijana lista - dopiero wybranie opcji "Nacisk pióra" spowoduje, że pędzel zacznie współpracować z tabletem. Niektóre tablety wykrywają także nachylenie stylusa, co również można wybrać ze wspomnianej listy. Jeśli Twój pędzel kiedyś zacznie zachowywać się w dziwny sposób, sprawdź, czy w tej właśnie rozwijanej liście wybrana jest odpowiednia opcja. Suwak "Minimalna średnia" pozwala ustawić, jak mały stanie się ślad brusha przy lekkim nacisku piórka. Jeśli przesuniemy suwak w prawo, brush będzie mniej (albo prawie wcale) reagował na nacisk i nie uzyskamy cienkich linii - co czasem też może być przydatne. Poniżej znowu widzicie ten sam szkic, co u góry, ale tym razem stworzony brushem z włączoną opcją dynamiki kształtu.
Szóste od góry ustawienie na liście to Transfer. Sprawia on, że ślad brusha zależnie od nacisku naszego piórka staje się mniej lub bardziej przezroczysty - to znaczy zmienia się jego krycie. Pozwala to na tworzenie gładkich przejść między kolorami na naszym rysunku, czyli blendowanie plam. O tym, jak blendować kolory mówiłam w pierwszym poradniku dla początkujących - Digital painting - Podstawy - Jak blendować kolory?
Transfer przydaje się już na etapie szkicu, gdzie możemy wprowadzić częściowo walor i rysować stopniowo delikatnymi liniami, zamiast "próbować" od razu uzyskać pożądany efekt:
Pod taki szkic można spokojnie nałożyć już kolory, złączyć obie warstwy i malować dalej. Można jednak tworzyć digital art z wyłączonym transferem i daje to ciekawe efekty - praca wygląda na bardziej "rysunkową", uwidaczniają się pociągnięcia naszego pędzla. W takim wypadku trzeba pilnować doboru kolorów, aby nie tworzyć zbyt kontrastowych przejść:
Zdecydowana większość artystów używa jednak jednocześnie ustawienia dynamiki kształtu oraz transferu, co daje najbardziej naturalne efekty i największe możliwości. Poniżej widzicie skończony rysunek, który "wygładziłam" brushem z włączoną zmianą krycia. Dodatkowo włączyłam opcję "podwójny pędzel" (Dual Brush) - pozwala ona zmiksować dwa pędzle naraz. W tym wypadku jako pędzel "dołączany" wybrałam brush z teksturą. Jest to zresztą domyślne ustawienie tego właśnie pędzla z zestawu "pędzle suche".
Okno ustawień pędzla pozwala nam wycisnąć wszystko, co tylko się da z każdego brusha :) jak już wspominałam wcześniej, na początku nie warto rzucać się w wir ściągania paczek z pędzlami z Internetu, gdyż narzędzia domyślnie dołączone do Photoshopa (a także do innych, alternatywnych programów typu Krita) spokojnie wystarczają do wszystkich naszych potrzeb. Jednym pędzlem możemy stworzyć szkic, lineart, płaskie kolory oraz malarstwo cyfrowe - wystarczy pobawić się ustawieniami i suwakami. Mam nadzieję, że dowiedzieliście się z tego poradnika czegoś ciekawego - zapraszam do sprawdzenia naszego kursu online Digital painting od podstaw :) do usłyszenia!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?