Dlaczego rendering się zawiesza, wywala lub trwa bardzo długo? Poradnik - 3ds Max

Data publikacji: 25-04-2018  |  Data aktualizacji: 23-05-2025  | Autor: Mateusz Ciećwierz

Jeśli wykonujesz wizualizacje to jest bardzo duża szansa na to, że prędzej czy później napotkasz problemy z wieszającym się renderem. Sytuacje mogą być różne, ale zazwyczaj kończą się tym samym, czyli brakiem możliwości przeliczenia renderu. Czasami po kliknięciu przycisku Render program potrafi od razu się zawiesić, czasami w połowie procesu liczenia, a innym razem może zatrzymać się na pewnym etapie liczenia i już na nim pozostać.

Dlaczego rendering się zawiesza, wywala lub trwa bardzo długo? Poradnik - 3ds Max

Spis treści

    Jako użytkownik 3ds Maxa opisuję tutaj sytuacje, które pojawiają się podczas pracy w tym programie, jednak wiele z nich może dotyczyć także innych środowisk 3D. Wskazówki zawarte w tym artykule sprawdzą się również w przypadku korzystania z innych silników renderujących czy oprogramowania do wizualizacji.

    3ds Max się zawiesza – dlaczego?

    Warto zaznaczyć, że najnowsze wersje 3ds Maxa, szczególnie te wydane po 2020 roku, są znacznie bardziej stabilne niż ich poprzednicy. Wersje z lat 2012–2013 potrafiły zawieszać się bez wyraźnej przyczyny i bez możliwości szybkiego rozwiązania problemu. W tym artykule skupię się jednak na konkretnych przypadkach zawieszania się programu podczas renderowania – oraz możliwych przyczynach i rozwiązaniach.

    Czy w scenie znajdują się materiały z różnych silników renderujących?

    Jeśli korzystasz z V-Raya, unikaj mieszania materiałów pochodzących z innych silników, takich jak Standard czy Arch&Design. Taka sytuacja może spowodować nie tylko spowolnienie renderingu, ale również pojawienie się artefaktów, kolorowych plam czy całkowite zawieszenie procesu.

    Jak tego uniknąć? Pomocne są skrypty konwertujące materiały – dla V-Raya możesz skorzystać z narzędzia V-Ray Scene Converter, które pozwala zautomatyzować proces zamiany materiałów niekompatybilnych.

    Screenshot V-Ray Scene Converter w 3ds Max – konwertowanie materiałów

    Jeśli importujesz scenę z innego programu, prawdopodobnie zawiera ona różne typy materiałów. Najprostsze rozwiązanie to zaznaczenie wszystkich obiektów i przypisanie im jednego materiału V-Ray – zyskasz wtedy pewność, że żaden niekompatybilny materiał nie pozostał w scenie.

    SPRAWDŹ KURSY ONLINE - 3DS MAX OD PODSTAW

    Czy w scenie znajdują się światła z różnych silników?

    Podobnie jak w przypadku materiałów, warto unikać łączenia świateł V-Ray z tymi z Corony, Arnolda czy systemowych świateł Standard. Wprawdzie niektóre z nich można skonfigurować tak, by współpracowały z V-Rayem, ale w praktyce często prowadzi to do nieprzewidywalnych efektów.

    Modele z zewnętrznych bibliotek mogą zawierać ukryte światła. Dlatego po ich zaimportowaniu warto użyć funkcji “Unhide All” i przejrzeć listę obiektów – niechciane światła bardzo łatwo w ten sposób zidentyfikować i usunąć.

    Lista obiektów z ukrytymi światłami w 3ds Max

    Czy w scenie są modele z zewnętrznych bibliotek?

    Gotowe modele to standard w pracy projektanta, ale nie wszystkie są wykonane poprawnie. Często przyczyną zawieszania się sceny może być jeden wadliwy obiekt – lampa, roślina czy dekoracja. Jeśli podejrzewasz, że któryś model powoduje problem, usuń go tymczasowo i sprawdź, czy render się uruchomi. W razie potrzeby – powtarzaj ten proces, aż zidentyfikujesz problematyczny element. To czasochłonne, ale często jedyne skuteczne rozwiązanie.

    Czy masz wystarczająco dużo pamięci RAM?

    Jeśli jesteś pewien, że wszystkie materiały, światła i modele są w porządku, a mimo to render się zawiesza, może to być kwestia niewystarczającej pamięci RAM. Typowe objawy to: nieskończenie długie obliczanie Light Cache, scena zawieszająca się w połowie renderingu lub drastyczne spowolnienie działania komputera.

    Podczas renderowania uruchom Menedżer zadań (Ctrl + Shift + Esc) i sprawdź zużycie zasobów. Jeśli procesor działa z pełną mocą, a RAM nie jest w 100% wykorzystany – wszystko działa poprawnie. Jeśli jednak RAM jest w pełni zajęty, a procesor wykorzystuje tylko ułamek swojej mocy, renderowanie może się zatrzymywać, a cały system przestaje odpowiadać.

    Monitorowanie zużycia pamięci RAM podczas renderingu w 3ds Max

    Co wtedy zrobić? Możliwe przyczyny to zbyt duża liczba poligonów (np. szczegółowe drzewa), zbyt wiele tekstur w rozdzielczości 4K lub intensywne użycie Displacement. Masz dwie opcje: optymalizować scenę lub zwiększyć ilość pamięci RAM w komputerze. Zdecydowanie warto zacząć od optymalizacji – to rozwiązanie szybsze i tańsze.

    Przydatne wskazówki znajdziesz w artykule 10 rad, jak przyspieszyć działanie programu 3ds Max. Skup się na używaniu V-Ray Proxy oraz zmniejszaniu rozdzielczości tekstur tam, gdzie nie ma to wpływu na finalną jakość wizualizacji. Czasem jednak nawet najlepsza optymalizacja nie wystarczy – wtedy warto rozważyć zakup dodatkowej pamięci RAM.

    Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci uniknąć problemów z zawieszaniem się renderów. A jeśli już się pojawią – pozwolą Ci szybko je rozwiązać.

    Jeśli ten artykuł okazał się pomocny, podziel się swoją opinią w komentarzach poniżej.

    Sprawdź także nasze kursy online z 3ds Maxa – znajdziesz tam praktyczną wiedzę i sprawdzone rozwiązania.

    Powodzenia w pracy z 3ds Maxem!

    Autor

    Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

    Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

    Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

    Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!