Jak przyśpieszyć renderowanie animacji w Sketchupie i nie tylko - Narzędzie Flowframes

Data publikacji: 11-06-2022  |  Data aktualizacji: 30-10-2023  | Autor: Piotr Kurpiewski

Flowframes to darmowe narzędzie AI, które pomoże Ci przyspieszyć renderowanie animacji. Narzędzie obsługuje najpopularniejsze formaty wideo i grafik (jpg, png). Możesz z niego korzystać, aby usprawnić proces tworzenia animacji z obrazów wyrenderowanych w SketchUpie, Blenderze czy 3Ds Max. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Jak przyśpieszyć renderowanie animacji w Sketchupie i nie tylko - Narzędzie Flowframes

Spis treści

    Animacja to sekwencja występujących po sobie obrazów, tzw. klatek. Jest tym płynniejsza, im szybciej jeden obraz zastępuje kolejny. Standardowa prędkość, którą ludzkie oko postrzega jako naturalną to 30 klatek na sekundę (frames per second, w skrócie fps). Oznacza to, że aby przygotować 5 sekundową animację potrzebujesz aż 150 wizualizacji!

    Uczenie maszynowe

    Bez znaczenia czy korzystasz ze SketchUpa, 3ds Maxa, Blendera czy innych programów, rendering animacji przebiega podobnie. Jak sobie zapewne wyobrażasz długie na kilka minut wideo może liczyć się nawet kilka dni. Szczególnie jeśli do dyspozycji masz tylko wysłużony PC. Na szczęście z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja (artificial intelligence).

    Wskutek uczenia głębokiego AI jest w stanie “zrozumieć” to, co dzieje się w sekwencji wideo. Potrafi więc przewidzieć ruch między poszczególnymi klatkami oraz skutecznie ocenić głębokość kadru, czyli odległość poszczególnych elementów od kamery. RIFE (Real-time Intermediate Flow Estimation) robi to obecnie najszybciej i najbardziej realistycznie ze wszystkich powszechnie dostępnych algorytmów, opierając się na mocy kart graficznych NVIDIA. Więcej informacji o tej technologii znajdziesz tutaj: https://github.com/hzwer/arXiv2021-RIFE oraz w pracy naukowej: https://arxiv.org/abs/2011.06294.


    Flowframes

    Bez zbędnego zagłębiania się w techniczne zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji, algorytm RIFE jest w stanie zamienić tradycyjne 30-klatkowe wideo źródłowe w imponujące super slow motion. To wszystko w zaledwie kilka chwil!

    Jak jednak wykorzystać możliwości tego algorytmu do potrzeb tworzenia animacji? Najpierw potrzebujesz danych, którymi “nakarmisz” AI. Ja przygotowałem prostą sekwencję składającą się z 25 wizualizacji, którą zamieszczam poniżej.


    W następnej kolejności pobierz flowframes. To narzędzie, które bazuje na algorytmie RIFE, jest darmowe i bardzo proste w użyciu. Oprogramowanie w podstawowej wersji znajdziesz pod tym linkiem: https://nmkd.itch.io/flowframes. Obsługuje popularne formaty wideo: .mp4, .mkv, .webm czy .mov oraz sekwencje .jpgpng. Mogę więc spokojnie załadować do niego 25 jpegów, które widzisz powyżej, aby z dwudziestopięcioklatkowego wideo zrobić 480 fps.


    Cały ten proces trwał dosłownie dwie minuty. Flowframes wzorowo poradził sobie z klatkami pomiędzy obrazami źródłowymi. Trudno dostrzec niedoskonałości w sekwencji. Dzięki temu rozwiązaniu zaoszczędziłem czas, który musiałbym poświęcić na rendering brakujących klatek.

    Jak przyśpieszyć renderowanie animacji w Sketchupie i nie tylko - 04

    Niestety czasem zdarza się, że narzędzie ma problem z interpretacją obrazu. Przy prostym najeździe kamery w statycznym wnętrzu efekt będzie spektakularny. Natomiast jeśli wideo ma skomplikowaną ścieżkę kamery lub ruchome obiekty, to aby rezultat był satysfakcjonujący potrzeba znacznie więcej klatek i wkładu w dobrej rozdzielczości.

    Podsumowanie

    Sztuczna inteligencja to wielka szansa dla branży grafiki 3D. Rozwiązania z tej dziedziny wchodzą już do powszechnego użytku. Wielu z Was przyzwyczaiło się już zapewne do NVIDIA AI Denoiser, który jest znacznie skuteczniejszy od tradycyjnego Denoisera V-Ray.

    Mam nadzieję, że przedstawiony przeze mnie workflow również znajdzie zastosowanie w Twojej codziennej pracy. A jeśli szukasz nowych wyzwań i praktycznych porad z zakresu grafiki 3D, to koniecznie sprawdź naszą ofertę internetowych kursów.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

    Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!