Data publikacji: 03-03-2016 | Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 03-03-2016 | Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Jeśli zdarza Ci się robić bardziej skomplikowane sceny, to na pewno prędzej czy później twoj program zaczyna odczuwalnie wolniej działać. Czasami wręcz zaczyna być to tak dokuczliwie, że może znacznie utrudnić nam pracę, co przekłada się na dłuższy czas jej wykonania.
Jednak nie martw się! Jest wiele sposobów na to aby przyspieszyć pracę programu. Jeśli będziesz stosował się do podanych poniżej rad to na pewno usprawni to działanie programu oraz przełoży na szybkość realizacji projektów.
Jeśli korzystasz z obiektów, które składają się z dużej liczby poligonów jak np. drzewa lub samochody, to koniecznie zamień je na V-ray Proxy! Dzięki tej opcji rozmiar twoich plików nie powiększy się oraz Viewporty będą działać znacznie szybciej. Dzięki tej opcji możliwe jest np. wyrenderowanie praktycznie nieograniczonej liczby drzew. Warto pamiętać o tym aby w opcjach Render Setup -> Settings -> System -> Dynamic memory limit, zwiększyć ilość megabajtów.
Jeśli chcesz dodatkowo przyspieszyć pracę z obiektami V-ray Proxy to warto zmienić opcje ich wyświetlania w scenie na "Bounding Box". Bardzo przydatnym skryptem, który ułatwia kontrole nad nimi jest Proxy Tools.
Nie dość, że przyspieszy to działania programu, to może znacznie zmniejszyć rozmiar plików. Nawet jeśli skopiujesz sto razy obiekt, który np. zajmuje 1MB, to nadal będzie zajmował 1MB! Dla porównania jeśli skopiujesz jako copy, to będzie zajmował już 100MB!
Jeśli używasz podkładów DWG postaraj się przed ich zaimportowaniem wyczyścić je z wszystkich zbędnych linii. Polecamy kasować wszystkie zbędne bloki, a szczególnie zwrócić uwagę na obiekty typu drzewa, samochody, ludzie. Jeśli mimo zminimalizowania ilości linii w scenie program nadal nie chodzi płynnie, polecamy chować je skrótem Shift+S gdy nie są potrzebne.
Porządek w scenie to ważna rzecz. Szczególnie jeśli ktoś inny będzie pracował na twoim pliku. Dodatkowo dzięki warstwom możesz łatwo chować obiekty, które w danej chwili nie są Ci potrzebne w pracy nad sceną. Np. takie rzeczy jak meble, drzewa, roślinność.
Jeśli musisz zostawić w scenie jakieś skomplikowane obiekty, to najlepiej będzie jeśli w opcjach Object Properties ustawisz "Display as Box"
Jeśli zakończyłeś edycje obiektu, który składa się z wielu poligonów, to warto pomyśleć o zamienieniu go na Editable Mesh. Nie dość, że przyspieszy to działanie Viewportów, to dodatkowo obiekty tego typu zajmują mniej miejsca na dysku niż np. Editable Poly!
Bardzo duża liczba obiektów może niejednokrotnie uniemożliwić swobodną pracę. Jeśli np. w scenie posiadasz 500 elementów stalowej balustrady, to warto się zastanowić czy nie połączyć ich w jeden obiekt. Może czasami zwiększyć to rozmiar pliku na dysku, jednak znacznie przyspieszy to działanie programu.
Jeśli w scenie korzystasz z modeli, które składają się z wielu poligonów, a nie planujesz ich często edytować to warto się zastanowić czy nie skorzystać z opcji XRef. Jak to działa? Jeśli np. nie chcesz aby Twoją scenę obciążały meble, wystarczy że zaznaczysz je i w opcjach XRef Scenes wybierzesz "Convert Selected". Dzięki temu meble zapiszą się do oddzielnego pliku i w razie potrzeby możemy sprawić by były niewidoczne w naszej scenie, a finalnie będą widoczne na renderze!
Zawsze miło jest mieć podgląda tekstur na naszych obiektach, jednak w sytuacji, gdy chcemy przyśpieszyć działanie programu, możemy je wyłączyć. Bardzo pomocnym skryptem, który pozwoli nam zaoszczędzić dużo czasu jest Turn Viewport Maps On/Off.
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresy tego programu to polecamy sprawdzić - 3ds Max wideo kursy online.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?