Data publikacji: 03-06-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 03-06-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
W ostatnim poradniku pt. 3ds Max - Vray - Jak zrobić szkło opisywałem podstawowe parametry materiałów V-ray, tak aby bez problemu móc stworzyć szklane obiekty. Dziś natomiast zajmiemy się materiałem lustra. Tak naprawdę nie będzie tutaj zbyt wiele do tłumaczenia ponieważ taki shader tworzy się w bardzo prosty sposób.
Włączę sobie scenę, którą przygotowałem na potrzeby kursu o materiałach V-ray. Wy możecie skorzystać z dowolnego projektu nad, którym obecnie pracujecie.
Na początku standardowo włączamy Material Editor (skrót M), a następnie przypisujemy zwykły V-ray material do obiektu, który chcemy by był naszym lustrem.
Następnie w parametrze “Reflect” ustawiamy biały kolor.
Teraz jedyne co musimy jeszcze zrobić to odznaczyć “Fresnel reflections” i to tak naprawdę tyle. Materiał lustra gotowy! :)
Poniżej możecie zobaczyć jak taki materiał prezentuje się po wyrenderowaniu.
Wbrew temu co twierdzą niektóre osoby nie musicie zmieniać w ogóle koloru Diffuse. Często można spotkać się z opinią, aby ustawić czarny kolor, ale w sytuacji gdy ustawiamy Reflect na 100% biały kolor, to i tak kolor Diffuse nie jest w ogóle widoczny. Jeśli natomiast ustawilibyście w Reflect lekko szary kolor, który byłby nadal w 80% biały, to wtedy nasz materiał będzie odbijał w 80%, a w 20% będzie widoczny kolor z Diffuse. Zależność ta jest bardzo prosta i logiczna, więc mam nadzieję, że już będziecie wiedzieć z czego ona wynika :).
Cześć z was pewnie zauważyła, że materiał lustra, który przygotowałem wygląda w sumie bardzo podobnie do materiału chromu. Tak naprawdę jeśli chrom jest dobrze wypolerowany to wygląda praktycznie jak lustro. Ewentualnie może być odrobinę ciemniejszy i mieć trochę bardziej rozmyte odbicia. Możemy w takim wypadku zrobić lekko szary kolor w Reflect, w Diffuse ustawić czarny kolor, a w Reflection Glossines ustawić 0,9. Dzięki temu materiał nie będzie wyglądał już jak idealne lustro.
Mam nadzieję, że ten mini poradnik okazał się przydatny i będziecie już wiedzieć jak w prosty sposób zrobić materiał Vray lustra.
Jeśli nadal chcesz pogłębiać swoją wiedzę, to sprawdź nasz kurs 3ds Max od podstaw i zacznij naukę już dziś! :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?