3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial, poradnik

Data publikacji: 18-06-2018  |  Data aktualizacji: 31-03-2020  | Autor: Mateusz Ciećwierz

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial, poradnik

 

W tym tutorialu pokażę wam w jaki sposób przypisać konkretny materiał do obiektu i określić wielkość tekstury na nim. Nie jest to nic trudnego, ale jeśli dopiero zaczynamy naukę 3ds Maxa może nie być to takie oczywiste i proste.

Na początek potrzebujemy stworzyć materiał, który będziemy nakładać na nasz obiekt. Tutaj warto od razu wyjaśnić różnicę między materiałem a teksturą, ponieważ dla wielu osób, szczególnie początkujących może być to mylące.

Teksturą jest grafika rastrowa np. w formacie JPG, TIF, PNG lub inna. Na jeden materiał może się składać wiele tekstur np. określających Diffuse (kolor), Reflaction (odbicia), Bump (nierówności). Każda z nich może wyglądać trochę inaczej w zależności od tego jaki efekt chcemy uzyskać.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 01

Warto również dodać, że do materiału nie muszą być przypisane tekstury. Np. takie materiały jak szkło, chrom, plastik zyskują swoje właściwości dzięki odpowiednim ustawieniom parametrów, a nie np. teksturze szkła ponieważ taka nie istnieje. Oczywiście możemy również do takich materiałów dodać tekstury w celu np. uzyskania dodatkowych detali jak zabrudzenia, zarysowania, ale jeśli zależy nam na np. idealnym szkle to nie ma takiej potrzeby.

Istnieje wiele różnych materiałów w zależności od tego jakiego silnika renderującego używamy, zasada jednak pozostaje ta sama. My skupimy się w tym tutorialu na przykładzie standardowego materiału V-ray.

Aby go stworzyć musimy najpierw włączyć Material Editor klikając M.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 02

Osobiście do dziś korzystam z Compact Material Editora. To już chyba kwestia przyzwyczajenia :). Jeśli w waszych 3ds Maxach ustawiony Slate Material Editor, to dla wygody na potrzeby przerabiania tego tutorialu możecie również ustawić sobie Compact.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 03

Następnie klikamy w miejscu przycisku Standard(czasami może być napisane coś innego w zależności od obecnego materiału, który jest w tym miejscu). Po kliknięciu powinno wyskoczyć nam nowe okno Material/Map Browser. Wybieramy w nim VRayMtl.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 04

Gdy nasz materiał został już dodany możemy przypisać do niego teksturę. Możemy użyć dowolnej. Ja osobiście skorzystam z drewnianych desek. Aby przypisać teksturę wystarczy, że znajdziecie interesujący was plik na dysku i przeciągniecie go w miejsce kwadratu po prawej stronie od napisu Diffuse.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 05

Ok nasz bardzo prosty materiał jest już gotowy. Następnie potrzebujemy obiektów, do których chcemy go przypisać. W tym tutorialu rozpatrzymy dwa proste, ale i najczęściej występujące przypadki - zwykły Box oraz Plane. Aby przypisać materiał wystarczy, że przeciągniemy kulkę z materiałem na obiekt i upuścimy. Ewentualnie można zaznaczyć obiekty i kliknąć ikonkę Assign Material to Selection.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 06

Na pewno część z was zaniepokoił właśnie fakt, że nie widać tekstury drewna w podglądzie, a jedynie szary kolor. Nie martwcie się jednak, to normalne. Aby tekstury wyświetlały się poprawnie w Viewporcie musimy dodatkowo przy materiale kliknąć ikonkę Show Shaded Material in Viewport.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 07

Jak widzimy nasza tekstura w końcu jest widoczna na obiektach. Co jednak zrobić jeśli zależy nam na konkretnym rozmiarze tekstury? Np. jeśli chcemy, aby deski w naszej teksturze miały rozmiar np. 10 centymetrów? Musimy w takim wypadku spojrzeć na teksturę, którą wykorzystaliśmy i policzyć ile desek mieści się na szerokość naszej tekstury. W tym konkretnym wypadku mieści się 25 desek czyli jeśli chcemy, aby jedna deska miała 10 centymetrów to musimy ustawić mapowanie na 250 cm.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 08

Aby to zrobić musimy zaznaczyć nasz obiekt, niech na początek będzie to Box, a następnie przypisać mu modyfikator w panelu po prawej UVW Map.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 09

Następnie w oknie Mapping wybieramy Box, a w parametrach poniżej ustawiamy wartość 250 cm, 250 cm, 250 cm.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 10

Nasz box jest dość duży i deski wydają się na nim drobne, ale mają teraz oczekiwany przez nas wymiar 10 cm szerokości pojedynczej deski.

Podobne korki możemy wykonać teksturując Plane’a. Dodajemy modyfikator - UVW Map, ale tym razem możemy w opcji Mapping zostawić - Planar. W takim wypadku tekstura rzutowana jest tylko w jednym kierunku, co w wypadku podłogi jest wystarczające. Jeśli np. w tym wypadku chcemy by pojedyncza deska nie miała już 10 cm tylko 20 cm wystarczy, że ustawimy szerokość i długość na 500 cm.

3ds Max - Jak nałożyć teksturę i określić jej rozmiar - Tutorial poradnik  - 11


I to tak naprawdę tyle. Tym jednym modyfikatorem możemy naprawdę oteksturować 90% obiektów w naszych scenach. Oczywiście pojawiają się problemy w sytuacji, gdy obiekty są zaokrąglone i nieregularne, ale jeśli tekstura jest drobna jak np. tkanina czy skóra, to miejsca łączeń tekstury mogą nie być zauważalne.

W tym tutorialu z 3ds Maxa to byłoby na tyle. Jeśli macie jakieś uwagi czy sugestie co do kolejnych poradników, to piszcie śmiało w komentarzach poniżej.

Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi kursami online - 3ds Max. Znajdziecie w nich wiele różnych materiałów od podstaw, poprzez bardziej zaawansowane rzeczy.

Pozdrawiam!

Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!