Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi

Data publikacji: 12-02-2018  |  Data aktualizacji: 31-03-2020  | Autorka: Emilia Dudzińska

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi


W tym tutorialu z programu 3ds Max, zobaczycie w jaki sposób można zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi.

Producenci mebli, paneli podłogowych, cegieł często nie dostarczają wielu zróżnicowanych bitmap do korzystania w procesie wizualizacji. Problem ten dotyczy także m.in. płyt chodnikowych, paneli elewacyjnych itp. Stworzenie wielu wersji kolorystycznych w programach graficznych jest pracochłonne i wymaga zapisania kilku lub kilkunastu plików. Z pomocą przychodzi darmowy plugin Multitexture, który można ściągnąć ze stąd.

Jest on kompatybilny z Floor Generator, Vray, Brazil, FinalRender, scanline. Poniżej opisane są podstawowe funkcje pluginu, które usprawnią pracę:
Najpierw należy ściągnąć plik z pluginem, rozpakować, przeczytać plik Readme.txt o instalacji.


Do materiału bazowego VRayMtl pod Diffuse należy podpiąć mapę MultiTexture.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 01

Po wybraniu mapy MuliTexture wybierając Manage Textures wybieramy zestaw map, których chcemy użyć. W przypadku map drewna dobrze, aby było to kilka przykładów usłojenia. W tutorialu zostały użyte 4 takie mapy.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 02

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 03

W przypadku gdy chcemy zróżnicować jedynie kolor należy wybrać opcję Use Color i zastosować kolejne kroki.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 04

Już na tym etapie przy 4 mapach i obracaniu bitmapy, które zapewnia Floor Generator całość daje zróżnicowany efekt.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 05

Pierwszym z parametrów jest Gamma

  • Overall - zmienia gammę wszystkich map (wyższe wartości - ciemniej, niższe wartości - jaśniej)
  • Random (+/-) - określa zakres wartości rozstawu gammy jaka będzie dodawana lub odejmowana od wartości Overall 
  • Distribution (%) - określa procent wartości odejmowanej lub dodawanej (100% tylko odejmowana, w poniższym przypadku gamma tylko 0,6; 0% tylko odejmowana, w poniższym przypadku gamma tylko 1,4; 50% - równa ilość odejmowanych i dodawanych.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 06

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 07

Drugim parametrem jest Hue (odcień)

  • Overall - zmienia odcień wszystkich map 
  • Random (+/-) - określa zakres wartości dodawanych i odejmowanych do Overall 
  • Distribution (%) - określa procent wartości odejmowanej lub dodawanej (zasada jak powyżej).

Efekt końcowy został celowo przesadzony

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 08

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 09

Trzecim parametrem jest Saturation (Nasycenie)

  • Overall - zmienia nasycenie wszystkich map (wyższe wartości - zwiększają nasycenie, niższe wartości - zmniejszają nasycenie)
  • Random (+/-) - określa zakres wartości dodawanych i odejmowanych do Overall
  • Distribution (%) - określa procent wartości odejmowanej lub dodawanej (zasada jak powyżej).

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 10

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 11

Mapa MultiTexture może zostać podpięta także pod Reflect. Ważne jest zachowanie kolejności map takiej samej jak w Diffuse.

Poniżej przykładowy efekt końcowy.

Tutorial - 3ds Max - MultiTexture - Jak zróżnicować tekstury na przykładzie drewnianej podłogi - 12

Podobny efekt możemy uzyskać korzystając z funkcji VrayMultiSubTex, która została omówiona w video tutorialu dostępnym pod tym adresem.

Jeśli nadal chcesz pogłębiać swoją wiedzę, to zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kursów online z programu 3ds Max :).

Pozdrawiam!

Autorka

Emilia Dudzińska BIM Manager

BIM Manager w biurze architektonicznym. Absolwentka wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej,  obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Na co dzień pracuje w programach 3ds max + v-ray, Revit, Autocad, a z pasji dzieli się wiedzą na ich temat.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!