Data publikacji: 14-11-2017 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 14-11-2017 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Jaki program wybrać? - jest to pytanie, które otrzymujemy od was najczęściej :). Jest ono
jak najbardziej zrozumiałe ponieważ osoba, która dopiero rozpoczyna swoją
przygodę z programami 3d może nie zdawać sobie sprawy jakie korzyści bądź
ograniczenia niesie ze sobą wybór konkretnego oprogramowania. Wybór jest
naprawdę duży i może początkowo powodować niemały ból głowy. Postaramy się w
tym artykule przedstawić kilka podstawowych różnic, wad i zalet danego
rozwiązania. Skupimy się głównie na najpopularniejszych programach takich
jak: 3ds Max, SketchUp, Archicad, Artlantis, Autocad, Blender oraz Revit pod kątem
wykonywania projektów technicznych, wizualizacji i modeli 3d.
Na początku musimy się zastanowić, czy chcemy wykonywać tylko wizualizacje, projekt techniczny, czy może jedno i drugie. Niektóre programy poradzą sobie z obydwoma zadaniami, a inne nadadzą się tylko do jednej z tych rzeczy. W tym tekście skupimy się głównie na wykonywaniu wizualizacji, ale postaramy się także was nakierować odnośnie odpowiedniego oprogramowania do wykonywania rysunków technicznych.
Na początek postarajmy się podzielić programy na kilka grup w zależności od ich głównego zastosowania, które w tym wypadku nas interesuje.
Wizualizacje + Modelowanie:
- Blender + Cycles
- 3ds Max +
V-ray lub Corona renerer
- Sketchup
+ V-ray
Wizualizacje:
- Artlantis (brak możliwości modelowania 3d)
Rysunki techniczne:
- Programy
typu CAD: Autocad, DraftSight, ZWCAD
- Programy typu BIM: Archicad, Revit
- LayOut (dla posiadaczy Sketchupa Pro)
Wizualizacje +
Rysunki techniczne
- Archicad - wizualizacje bezpośrednio z Archicada nadal nie
są najwyższej jakości, ale w niektórych sytuacjach mogą być wystarczające.
- Revit - niedawno wyszedł plugin dla Revita, więc możemy uzyskać lepszą jakość wizualizacji niż wcześniej
- Autocad - poglądowe wizualizacje
- Sketchup + LayOut - proste rysunki techniczne z wykorzystaniem LayOuta
Kurs postprodukcji renderów - Sketchup - Vray - Photoshop
Jeśli istotnym aspektem jest dla nas cena oprogramowania, to warto zrobić rozeznanie w miarę wcześnie. Różnice potrafią być naprawdę duże i dodatkowo programy mogą się różnić sposobem licencjonowania. Od niedawna np. nie możemy już kupić licencji wieczystej programów firmy Autodesk oraz Chaos Group. Istnieje tylko możliwość wynajęcia licencji czasowej.
Poniżej podajemy przybliżone ceny. Mogą się różnić w
zależności od dystrybutora oraz kursu walut.
Blender + Cycles – W 100% darmowe rozwiązanie
Blender + V-ray – Licencja miesięczna V-raya dla Blendera, to koszt - 67,90 €, roczna - 166.80 €
Wskazówka: Tak, licencja Indie jest naprawdę tak tania! Jest to idealne rozwiązanie dla freelancerów. Więcej informacji znajdziesz w artykule - 3ds Max Indie - Wielka obniżka cen rocznych licencji!
Obecnie cena V-raya dla Sketchupa i 3ds Maxa kształtuje się na tym samym poziomie. Miesięczny koszt możecie zobaczyć na grafice poniżej.
Warto zauważyć, że wybierając płatność z góry za cały rok możemy zaoszczędzić aż 50%, więc będzie to najkorzystniejsza opcja dla osób, które wykorzystują V-raya regularnie.
Obecnie V-ray jest dostępny dla wielu różnych programów takich jak: Cinema 4d, Maya, Rhino, Revit, Modo i wiele innych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej to zachęcamy do odwiedzenia strony Chaos Group.
Bardzo dobrą i coraz popularniejszą alternatywą dla V-raya jest również silnik renderujący Corona renderer. Niestety na ten moment dostępny jest tylko dla programów - 3ds Max oraz Cinema 4d. Jednak nie jest wykluczone, że oferta ta w przyszłości się poszerzy.
Corona renderer - 3ds Max lub Cinema 4d - Licencja miesięczna - 40 € netto
Corona renderer - 3ds Max lub Cinema 4d - Licencja roczna - 280 € netto
Kurs online - 3ds Max - Corona rednerer - Wykonanie wizualizacji łazienki
Sketchup - Cena
Sketchup Pro - Licencja roczna - 2200 zł brutto
Sketchup Pro - Licencja 3-letnia - 5700 zł brutto
Niestety ostatnio również Sketchup uniemożliwił zakup licencji wieczystej i pozostała jedynie opcja kupowania licencji czasowych. W wypadku tego programu jest to o tyle niedobra informacja, że sam Sketchup praktycznie nie zmienia się na przestrzeni lat, więc spokojnie można było korzystać z tej samej wersji oprogramowania bardzo długo bez potrzeby aktualizacji
Archicad - Licencja wieczysta - 25750 zł
Archicad - Licencja miesięczna - 1300 zł brutto
Archicad - Licencja wieczysta – Oferta dla
młodych architektów - 20950 zł
Archicad Start Edition - Licencja wieczysta - 12200 zł brutto
Archicad Start Edition - Licencja wieczysta – Oferta dla
młodych architektów - 10700 zł brutto
Artlantis - Licencja wieczysta - 3380 zł brutto
Artlantis - Licencja wieczysta - Oferta dla młodych artchitektów - 3075 zł brutto
Revit - Licencja miesięczna- 1968 zł brutto
Revit - Licencja roczna - 15330 zł brutto
Revit - Licencja 3-letnia - 41400 zł brutto
Revit LT - Licencja miesięczna- 400 zł brutto
Revit LT - Licencja roczna - 3200 zł brutto
Revit LT - Licencja 3-letnia - 9150 zł brutto
Porównajmy także kilka możliwości wyboru oprogramowania pod kątem wykonywania wizualizacji.
Pierwsze miejsce - Blender + Cycles - Za darmo
Na pierwszym miejscu znajduje się oczywiście darmowy Blender, który posiada wbudowany silnik renderujący Cycles. Możemy go wykorzystywać zarówno do celów edukacyjnych jak i komercyjnych. Jeśli chcecie rozpocząć przygodę z grafiką 3d i na początku nie chcecie ponosić żadnych kosztów, to będzie to idealne rozwiązanie. Blender mimo tego, że jest darmowym rozwiązaniem daje ogromne możliwości i jakość wizualizacji wcale nie musi ustępować tym z innych programów. Przykład możecie zobaczyć poniżej.
Kurs - Blender + Cycles - Wizualizacje wnętrz od podstaw
Drugie miejsce - 3ds Max Indie + Corona renderer - Około 3000 zł rocznie
Na drugim miejscu znajduje się o dziwo 3ds Max w połączeniu z silnikiem renderującym Corona. Myślę, że wiele osób uważa 3ds Maxa nadal za bardzo drogi program i rzeczywiście tak było dopóki nie pojawiły się licencje Indie, które umożliwiły korzystanie z tego programu bez ponoszenia bardzo wysokich kosztów.
Za roczną licencję 3ds Maxa Indie + Corona render zapłacimy łącznie około 3200 zł brutto. Natomiast jeśli będziemy chcieli skorzystać z V-raya, to łącznie będzie nas to kosztować około 4000 zł brutto.
Kurs online - 3ds Max 2022 + V-ray 5 - Kurs wizualizacji wnętrz od podstaw
Trzecie miejsce - Sketchup + V-ray
Na trzecim miejscu plasuje się Sketchup + V-ray. Roczny koszt będzie wynosił 4800 zł brutto.
Droższe rozwiązania
Najdroższym rozwiązaniem będzie wykorzystywanie Archicada z Artlantisem. W wypadku zakupienia licencji wieczystych musielibyśmy wyłożyć aż 29100 zł brutto. Pamiętajmy jednak o tym, że Archicad nie jest typowym programam do grafiki 3d, a programem typu BIM, dzięki któremu będziemy mogli wykonywać dokumentację techniczną naszych projektów. Jeśli interesuje nas tylko wykonywanie wizualizacji, to nie powinniśmy brać w ogóle pod uwagę Archicada.
Oczywiście nie są to jedyne opcje łączenia ze sobą
programów. Wymieniliśmy tylko najbardziej popularne zestawienia.
Warto pamiętać też o tym, że kupując programy w zestawach często możemy uzyskać całkiem pokaźne zniżki. Warto zawsze zapytać o ewentualny rabat u dystrybutora.
Jeśli chodzi o klasyczne kreślenie rysunków technicznych, to
oczywiście najpopularniejszym programem nadal pozostaje Autocad. Warto jednak
rozważyć tańszą alternatywę w postaci np. Autocada LT, ZWCAD-a lub DraftSighta. Możliwe, że w naszym wypadku będzie to narzędzie w 100%
wystarczające.
Jeśli natomiast skorzystamy z programów typu BIM, to podczas przygotowywania rzutu automatycznie powstaje model 3d naszego budynku co może okazać się dużym udogodnieniem.
Ciekawą alternatywą jest również program LayOut, który otrzymujemy razem ze Sketchupem Pro. Za pomocą tego narzędzia możemy wykonywać w bardzo prosty sposób dokumentację na podstawie modelu 3d przygotowanego w Sketchupie. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat tego programu, to zapraszamy do naszego wcześniejszego artykułu – Poradnik - Co to jest LayOut i do czego służy? Rysunki techniczne w Sketchupie
Kurs online - Sketchup + V-ray + LayOut - Wykonanie wizualizacji domu jednorodzinnego
Cytując Wikipedię BIM to: „Modelowanie informacji o budynkach i budowlach. Model przedstawia zapisane cyfrowo odzwierciedlenie fizycznych i funkcjonalnych właściwości obiektu budowlanego. Do modelowania stosuje się oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie. Model powstaje przy użyciu trójwymiarowych obiektów, takich jak ściana, strop, dach, sufit, okno, drzwi, którym nadawane są odpowiednie parametry. Zmiany w elementach tworzących model są odzwierciedlane w trójwymiarowej reprezentacji modelu, w zestawieniach danych geometrycznych i materiałowych.”
Mówiąc prościej, gdy pracujemy w programie typu BIM i wykonujemy rzut 2d naszego projektu, to automatycznie tworzy się model 3d naszego projektu. Następnie możemy go wykorzystać z powodzeniem do wykonania wizualizacji w innym programie.
Kurs - Revit - Wykonanie projektu budynku wielorodzinnego
Budowanie modelu w ten sposób przypomina składanie projektu z gotowych klocków. Niektórym osobom proces ten może kojarzyć się z popularną grą The Sims. Jest to ogromne udogodnienie, dzięki któremu możemy zaoszczędzić dużo czasu. Przykładami takich programów są Archicad oraz Revit. Tego typu oprogramowanie nadaje się idealnie dla osób zajmujących się architekturą oraz projektowaniem wnętrz. Jeśli z należytą starannością wykonamy rzut 2d, to finalnie zaoszczędzimy bardzo dużo czasu przy wykonywaniu elewacji, przekrojów i innych widoków. Oczywiście będziemy musieli nierzadko jeszcze je dodatkowo uszczegółowić lub poprawić, jednak zdecydowana większość pracy zostanie wykonana za nas.
Takich udogodnień nie daje nam np. Autocad czy Draftsight. Praca z tymi programami przypomina bardziej rysowanie na kartce, gdzie mamy kontrolę nad każdą linią oraz wymiarem. Oczywiście są pewne dodatkowe wtyczki, które przyśpieszą nam pracę, ale jednak każdy rysunek musimy wykonać samodzielnie. Dodatkowo podczas wprowadzania zmian w projekcie bardzo łatwo jest zapomnieć o uwzględnieniu poprawki w każdym z rysunków. Dlatego bardzo często rzuty, elewacje i przekroje jednego projektu potrafią być ze sobą rozbieżne.
W wypadku programów BIM, gdy wprowadzimy zmianę na rzucie, to automatycznie zmiana ta uaktualni się w każdym innym widoku. Jest to niewątpliwą zaletą i oszczędnością czasu. Szczególnie gdy pracujemy na projektach domów, obiektów mieszkaniowych czy architekturze o jeszcze większej kubaturze.
Sytuacja wygląda trochę inaczej gdy zajmujemy się projektowaniem wnętrz i musimy rozrysować całe mieszkanie uwzględniając każdy najmniejszy detal. Zdecydowanie większą kontrolę i swobodę w tym wypadku da nam Autocad w porównaniu z programami typu BIM.
Często jednak wykonywanie renderów w tych programach wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Szczególnie jeśli chodzi o szczegółowość modelu, dodanie detali, roślinność, przez co nadal większość osób decyduje się na wykonywanie finalnych wizualizacji w innych programach. Niemniej jeśli chodzi o wersje poglądowe, przedstawiające samą koncepcję, to powinny być w pełni wystarczające.
Modele budynków, które powstały w ten sposób bardzo dobrze nadają się do wyeksporotowania ich do innego programu takiego jak np. 3ds Max, Sketchup lub do przekazania osobie, która będzie odpowiedzialna za wykonanie wizualizacji. Trzeba oczywiście wprowadzić małe poprawki w samym modelu, ale czas jaki na tym spędzimy jest nieporównywalnie krótszy, niż gdyby modelować cały budynek od zera na podstawie rysunków z Autocada.
Sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana jeśli chodzi o projektantów wnętrz, ponieważ modele 3d mebli, które oferuje Archicad i Revit nie są najlepszej jakości. Gdy zależy nam na każdym detalu jesteśmy zmuszeni do skasowania praktycznie wszystkich modeli z wnętrz i zastąpienia ich innymi, lepszej jakości. Nie zmienia to jednak faktu, że mamy przynajmniej gotowy model 3d pomieszczenia, dzięki czemu zaoszczędzimy trochę czasu.
Przykład wykorzystania modelu 3d z Archicada uzupełnionego meblami i detalami w programie Artlantis. Kurs - Artlantis - Wykonanie wizualizacji wnętrz - Kawiarnia
Z omawianych programów bez wątpienia największe możliwości pod kątem modelowania oraz modyfikacji daje nam 3ds Max oraz Blender. Praca w tych programach umożliwia pełną kontrolę nad każdym z wierzchołków oraz poligonów co jest bardzo ważne jeśli modelujemy skomplikowane formy. Szczególnie te o bardziej organicznych kształtach.
W 3ds Maxie, jak i Blenderze, możemy korzystać z modyfikatorów takich jak: Subdivide, Turbosmooth, Meshsmooth. Polega to na wykonaniu uproszczonego modelu z przygotowaną odpowiednio siatką. Następnie po dodaniu właściwego modyfikatora nasz model zostaje wygładzony i uzyskuje finalny kształt, który innymi metodami było by bardzo ciężko uzyskać.
Tutorial Premium - 3ds Max - Modelowanie z wykorzystaniem Turbosmooth
Sketchup posiada podobne możliwości jeśli zainstalujemy dodatkową płatną wtyczkę, która nazywa się Artisan. Jednak nadal nie daje nam to takiej swobody jak wyżej wymienione programy.
Tutorial Premium - Sketchup - Artisan - Modelowanie sofy
Natomiast Sketchup sprawdza się bardzo dobrze jeśli chodzi o wykonywanie prostszych modeli typu: ściany, okna, drzwi, meble kuchenne i inne obiekty, które nie mają organicznych i obłych kształtów. Narzędzia w Sketchupie działają bardzo intuicyjne i dosłownie po kilku minutach nauki możemy już zacząć tworzyć własne bryły.
W Artlantisie natomiast nie ma mamy możliwości modelowania bezpośrednio w programie. Możemy przypisywać nowe materiały do obiektów w scenie, ale nie wykonamy ich od zera. Każdorazowo musimy korzystać z zewnętrznych bibliotek.
Swoboda modelowania w Archicadzie oraz Revicie jest na podobnym poziomie. Są to programy, które powstały z myślą o architekturze i praca w nich polega głównie na korzystaniu z gotowych elementów, które możemy modyfikować poprzez parametry. Programy te nie nadają się zbyt dobrze do modelowania autorskich mebli czy nietypowych organicznych kształtów. Jeśli będziemy chcieli wymodelować konkretny fotel lub model do wykorzystania w grze, to będziemy musieli skorzystać z innego programu.
Zdecydowanie największą swobodę jeśli chodzi o proces projektowy dają nam programy, w których możemy zarówno modelować dowolne kształty, jak i renderować np. Sketchup, 3ds Max, Blender. Takiej swobody nie da nam niestety Archicad ani Revit, ponieważ zarówno będziemy ograniczeni pod kątem wykonywania własnych modeli mebli jak i wizualizacji. Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o Artlantisa, gdyż tak jak wcześniej wspominaliśmy, w tym programie wykonamy tylko wizualizacje. Każdorazowo chcąc np. zmienić geometrię naszego pomieszczenia będziemy musieli wracać do innego programu, który umożliwi nam edycję.
Kurs- Sketchup + V-ray 3.4 - Wykonanie wizualizacji wnętrz mieszkania M2
Na te pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi. Można określić, który programy dają nam więcej swobody, a które mniej, ale utalentowana osoba z odpowiednią wiedzą będzie potrafiła stworzyć niesamowity render niezależnie czy będzie to 3ds Max, Sketchup, Maya czy Cinema 4d. Tym bardziej, że obecnie V-ray jest dostępny dla wielu różnych programów i nie powinno mieć większego znaczenia, w którym z nich przygotujemy scenę. Nie znaczy też, że wysokiej jakości rendery przygotujemy tylko w V-rayu. Jednak obecnie bez wątpienia jest to najpopularniejszy silnik renderujący.
Zachęcamy was do zapoznania się z naszym artykułem, który jest odpowiedzią na często zadawane przez was pytanie – Czy wizualizacje z 3ds Maxa są lepsze od tych ze Sketchupa?
Niestety to co jest zaletą np. 3ds Maxa i Blendera jest również ich wadą. Fakt, że mamy kontrolę nad każdym wierzchołkiem (vertexem) w scenie powoduje, że czasami nawet wykonanie najprostszej zmiany w modelu może sprawić problem osobie początkującej. Tego typu programy wymagają znacznie więcej cierpliwości i czasu by zacząć w nich swobodnie pracować. Dlatego bardzo duża część osób, które nie zostały odpowiednio poprowadzone na początku swojej edukacji, rezygnuje z 3ds Maxa zrażając się do niego.
Kurs - 3ds Max 2018 + V-ray 3.4 od podstaw - Kompendium
Pod tym względem Sketchup wygrywa z większością programów. Jest na tyle intuicyjny, że po około 30 minutach nauki jesteśmy w stanie tworzyć własne, nieskomplikowane modele. Wynika to z pewnych uproszczeń i innej zasady edycji geometrii. Wprowadza to pewne ograniczenia i utrudnioną kontrolę w niektórych sytuacjach, ale taki kompromis zdecydowanie bardziej odpowiada większości użytkowników.
Jak pewnie część z was wie, wykonywanie wizualizacji w bardzo dużej mierze opiera się na korzystaniu z zewnętrznych bibliotek. Nie każdy model, który chcemy użyć w scenie musimy wykonać samodzielnie i spędzać nad tym wiele niepotrzebnych godzin. Tym bardziej, że przeważnie nikt nam nie zapłaci za czas spędzony na tworzeniu np. modelu krzesła, którego używamy w scenie. Klienta nie będzie interesować skąd wzięliśmy dany model i ile czasu na niego poświęciliśmy.
Skąd zatem brać gotowe modele? W zależności od wykorzystywanego oprogramowania możemy mieć trochę ułatwione lub utrudnione zadanie. Najważniejszy dla nas jest fakt, czy dany model jest w formacie obsługiwanym przez nasz program. Najlepiej gdy model, który chcemy wykorzystać np. w 3ds Maxie są w formacie „max” z materiałami V-ray (jeśli korzystamy z V-raya), a np. dla Sketchupa w formacie „skp”. W takim wypadku jedyne co musimy zrobić, to przeciągnąć model do naszej sceny i gotowe.
Sytuacja komplikuje się trochę gdy znajdziemy model jedynie w formacie np. obj, fbx, 3ds lub dwg. Większość programów zapewne je obsłuży, ale często wiąże się to z poświęceniem czasu na przygotowanie materiału oraz odpowiednie oteksturowanie obiektu.
Najczęściej, aby zaoszczędzić czas będziemy wykorzystywać darmowe modele dostępne w internecie oraz płatne biblioteki takie jak np. Archmodels. Również producenci mebli oraz oświetlenia udostępniają gotowe modele 3d swoich produktów. Niestety bardzo często są one słabej jakości, bez tekstur i materiałów. Jednak jest to zawsze baza, na podstawie której możemy zbudować własny obiekt.
Tutorial Premium - 3ds Max - V-ray - Wykonanie wizualizacji i modelu 3d fotela
Sketchup posiada własną bibliotekę, która tworzona jest przez użytkowników - 3dWarehouse. Możemy w niej znaleźć zarówno bardzo dobrej jakości modele jak i słabej. Nikt nie kontroluje ich jakości, więc czasami szukanie odpowiedniego obiektu może być kłopotliwe. Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że nie musimy szukać każdego modelu na wielu różnych stronach. Istnieje duża szansa, że znajdziemy go od razu w 3dWarehouse w odpowiednim dla nas formacie. Niestety jeśli nie znajdziemy interesującego nas modelu w ten sposób, to prawdopodobnie będziemy musieli zadowolić się plikiem w innym formacie niż skp i poświęcić czas na jego oteksturowanie.
Sytuacja wygląda trochę inaczej w wypadku 3ds Maxa, który co prawda nie posiada własnej wewnętrznej biblioteki, ale za to znajdziemy zdecydowanie najwięcej gotowych darmowych i płatnych modeli przygotowanych przeważnie pod V-raya i Coronę. Najpopularniejsze serwisy gdzie znajdziecie darmowe, jak i płatne, modele to: Evermotion.org, 3dsky.org, Dimensiva.com. Również u nas znajdziecie dużo darmowych modeli pod tym adresem.
Najgorzej sytuacja wygląda prawdopobnie w wypadku Artlantisa. O ile możemy wykorzystywać te same modele co w 3ds Maxie i Sketchupie, jeśli są zapisane do odpowiedniego formatu, o tyle nie będziemy mieli gotowych materiałów. Praktycznie zawsze będziemy musieli poświęcić czas na ich teksturowanie co może ostatecznie znacznie wydłużyć czas naszej pracy.
Jeśli wiesz, że bardziej niż wykonywanie wizualizacji interesuje Cię tworzenie dokładnych modeli 3d, pełnych detali np. do dalszej sprzedaży na serwisach typu www.turbosquid.com lub na potrzeby gier, to możesz od razu zrezygnować z: Sketchupa, Archicada, Revita i Artlantisa. Warto zainteresować się programami takimi jak: 3ds Max, Blender, Maya, Cinema 4d. Dadzą o wiele większe możliwości jeśli chodzi o modelowanie.
Kurs - Blender - Tworzenie modeli do gier - Skrzynia ze złotem
Innym ważnym pytaniem, które musimy sobie zadać jest też fakt, czy program do grafiki 3d ma nam służyć tylko do wykonywania wizualizacji, czy jednak bierzemy pod uwagę, to że w przyszłości będziemy robić inne rzeczy jak np. animacje, modele do gier, symulacje itp.
Kurs - 3ds Max - After Effects - Wykonanie Packshotu produktu
W takiej sytuacji od razu polecamy zainteresować się: 3ds Maxem, Blenderem, Cinema 4d czy Maya, ponieważ w razie chęci dalszego rozwoju nie będziemy musieli się przesiadać na zupełnie nowe oprogramowanie i uczyć się go od zera. Dalsza nauka będzie o wiele prostsza.
Niestety w sytuacji, gdy będziemy pracować tylko na programach typu Sketchup czy Artlantis, to możliwości rozwoju są bardziej ograniczone. Możemy wykonać w nich animacje, ale polegające raczej tylko na ruchu kamery. Nie wykonamy w nich również żadnych symulacji płynów ani modeli do gier. Oczywiście jeśli nie planujemy robić niczego poza wizualizacjami, to nie musimy się w ogóle tym przejmować. Warto jednak o tym pamiętać.
Podsumowanie
Jak widzicie jest wiele rzeczy, na które warto zwrócić uwagę podczas wyboru oprogramowania. Postaramy się teraz podsumować najważniejsze plusy i minusy programów, na których się głównie skupialiśmy w tym tekście.
3ds Max + V-ray
Plusy: Swoboda w modelowaniu, możliwości rozwoju, dobrze
radzi sobie z dużymi scenami, duża dostępność materiałów, wiele różnych wtyczek dodających nowe funkcje.
Minusy: Cena, brak możliwości zakupienia wieczystej licencji, początkowo mało intuicyjny, ciężki do nauki, początkowa nauka jest czasochłonna i wymagająca.
Blender + Cycles
Plusy: Swoboda w modelowaniu, możliwości rozwoju, zupełnie darmowy wraz z silnikiem renderującym Cycles, bardzo wszechstronny.
Minusy: Niewielka liczba gotowych modeli w formacie Blendera, początkowa nauka jest czasochłonna i wymagająca.
Sketchup + V-ray
Plusy: Cena, intuicyjność, prosty w obsłudze, biblioteka
modeli – 3dWarehouse, LayOut, wiele różnych wtyczek dodających nowe funkcje.
Minusy: Problem z obsługą większych scen, brak możliwości
dalszego rozwoju poza wykonywanie wizualizacji.
Artlantis
Plusy: Cena, intuicyjny, prosty w nauce, wygodne okno podglądu.
Minusy: Brak możliwości modelowania, brak możliwości
dalszego rozwoju poza wykonywanie wizualizacji, niewielka ilość gotowych modeli
w formacie Artlantisa, brak wtyczek.
Wypowiedzi użytkowników odnośnie programów przez nich używanych
Zapytaliśmy kilka osób, które na co dzień korzystają z ulubionych przez siebie programów dlaczego konkretnie wybrali je.
- Czemu do pracy wykorzystujesz Sketchupa?
Piotr Kurpierwski - Studio Niuanse: "Korzystam ze SketchUpa, bo to zdecydowanie najprzyjemniejsze oprogramowanie do grafiki 3D. Głównie dzięki intuicyjnemu interfejsowi i czytelnym zasadom geometrii, ale również dzięki bardzo obszernemu katalogowi darmowych modeli. To szczególnie ważne przy projektach wnętrz, których wykonuję najwięcej. Nowy V-Ray sprawił, że różnice między SketchUpem, a innymi programami stały się jeszcze mniej widoczne. Gdyby tylko lepiej radził sobie z dużymi scenami... ale nie można mieć wszystkiego, prawda? ;-)"
Autor: Piotr Kurpiewski - Sketchup + V-ray 3.4 - Wykonanie wizualizacji domu jednorodzinnego
- Czemu do pracy wykorzystujesz Artlantisa?
Sylwia Golisz - Archiiside: - "Korzystam z Artlantisa ponieważ jest dosyć prostym i intuicyjnym programem do tworzenia wizualizacji. Dzięki dokładnemu opanowaniu wszystkich paramentów programu można uzyskać naprawdę dobre efekty.
Główną zaletą Artlantisa jest okno podglądu, które jest aktualizowane natychmiast po wprowadzeniu zmian w projekcie. Dzięki temu widzimy jak w przybliżeniu będzie wyglądał efekt końcowy i nie tracimy czasu na robienie testowych wizualizacji. Program daje również możliwość tworzenia animacji oraz ujęć panoramicznych tzw. iVisit360 , co dodatkowo może urozmaicić prezentację projektu.
Minusem programu jest ubogi katalog dedykowanych shaderów oraz obiektów 3D, także tych płatnych, dostępnych online. Zmusza to użytkownika to budowania własnej biblioteki, co w zasadzie nie jest dużym problemem ponieważ dostępność tekstur oraz modeli 3D jest nieograniczona, a Artlantis daje możliwość importu większości z nich."
Autor: Sylwia Golisz - Kurs - Artlantis - Wykonywania wizualizacji wnętrz - Łazienka
- Czemu do pracy wykorzystujesz 3ds Max + Vray?
Piotr Pietruczak - Peakstudio: - "Duet 3ds Max + Vray na ten moment jest w moim przekonaniu najlepszym i najpotężniejszym jeśli chodzi o możliwości rozwiązaniem dla osób chcących tworzyć wizualizacje na poziomie profesjonalnym. Bogactwo pluginów i gotowych materiałów, jak też żywa i ogromna społeczność użytkowników tego programu - który notabene jest na rynku od ponad 20 lat - sprawiają, że mimo stosunkowo wysokiego progu wejścia, program ten wynagradza trud nauki niezwykle szerokimi (wydawać by się mogło, że niemal nieograniczonymi) możliwościami i nadal pozostaje w ścisłej czołówce liderów rynku wśród profesjonalistów.
Sam V-ray zaś jest w moim przekonaniu jednym z najprężniej rozwijanych silników renderujących. Jakość produkowanej przez niego grafiki stale się poprawia; twórcy stale wprowadzają usprawnienia mające na celu poprawę optymalizacji, a co za tym idzie szybkości działania; cyklicznie wprowadzane są do programu nowe funkcje.
Największym minusem 3ds MAX + Vray jest jednak jego zaporowa cena zestawu - oczywiście ze względu na program od Autodesku. Ponadto wymienić mógłbym stosunkowo niewiele zmian, jakie wprowadzane do 3ds między kolejnymi jego wersjami - w przeciwieństwie do Vray, do którego co i rusz dodawane są nowe funkcje..."
Autor: Piotr Pietruczak - Peak Studio - Budynek biurowy, ul. Postępu, Warszawa Proj: HRA Architekci
Mamy nadzieje, że ten tekst ułatwi Ci wybór oprogramowania odpowiedniego do Twoich potrzeb. Jeśli już się zdecydujesz i nie wiesz jak rozpocząć naukę, to zapraszamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą kursów online.
Pozdrawiamy!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?