Data publikacji: 24-01-2018 |
Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autorka: Emilia Dudzińska
Jak łatwo stworzyć deski, płytki, płyty chodnikowe w programie 3ds Max?
Plugin Floor Generator jest jednym z najbardziej przydatnych narzędzi zewnętrznych przy tworzeniu modeli wnętrz. Istnieje wersja tego pluginu zarówno dla programu 3ds Max jak i programu Sketchup. Można nim stworzyć m.in. panele podłogowe, kafelki na ścianie, sufit modułowy w biurze. W tym poradniku skupimy się na wersji dla programu 3ds Max.
Jego darmowa wersja obejmuje moduły prostokątne. Płatna wersja jest rozszerzona o wzór jodełki (herringbone, chevron), basket weave oraz hexagon. W poniższym tutorialu z programu 3ds Max są szerzej omówione parametry wersji Standard.
Korzystanie z Floor Generator jest relatywnie proste i intuicyjne, jednak by poznać całą moc narzędzia warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami.
Pierwszym krokiem jest stworzenie zamkniętej linii. Można w tym celu wykorzystać ściany do której wierzchołków można przyciągać wierzchołki linii (funkcja Snap).
Co więcej taki obrys możemy wykorzystać także do stworzenia sufitu i listwy przypodłogowej (funkcja Sweep).
Na linię należy nałożyć modyfikator Floor Generator. Po nałożeniu zastosowane zostaną domyślne ustawienia.
Poniżej omówione są funkcje kolejnych elementów:
1. Floor pattern
- Standard (prostokątne/kwadratowe) - wersja darmowa
- Herringbone (jodełka) - wersja płatna
- Chevron (jodełka) - wersja płatna
- Basket Weave - wersja płatna
2. Board Size - wymiary oraz podstawowe parametry wzoru
- Max length - maksymalna długość pojedynczego elementu
- Min length - minimalna długość pojedynczego elementu. Parametr domyślnie zablokowany. W celu odblokowania go należy wybrać L, który znajduje się przy obu powyższych parametrach po prawej stronie
Spread - kontroluje stosunek dłuższych elementów do krótszych. Wartość 0,5 nadaje różne długości równomiernie, niższe wartości nadają więcej elementów krótszych, wyższe więcej elementów dłuższych
- Max Width - maksymalna szerokość pojedynczego elementu
- Min Width - minimalna szerokość pojedynczego elementu. Parametr domyślnie zablokowany. W celu odblokowania go należy wybrać L, który znajduje się przy obu powyższych parametrach po prawej stronie
- Spread - kontroluje stosunek szerszych elementów do węższych. Wartość 0,5 nadaje różne długości równomiernie, niższe wartości nadają więcej elementów krótszych, wyższe więcej elementów dłuższych
- Grout Len - szerokość fugi/odstępu pomiędzy w kierunku, w którym jest określana długość elementów
- Grout Wid - szerokość fugi/odstępu pomiędzy w kierunku, w którym jest określana szerokość elementów
- Powyższe parametry mogą być zablokowane (obie wartości będą takie same) lub odblokowane (możliwość nadania różnych wartości)
- Min Offset % - minimalny procent przesunięcia w kierunku Length elementów względem siebie
- Max Offset % - maksymalny procent przesunięcia w kierunku Length elementów względem siebie. Parametr domyślnie zablokowany
- Extrude - wysokość elementu
- Bevel - wysokość elementu, która jest ścięta
- Outline - kontroluje kąt ścięci. Wartość taka sama jak Bevel da kąt 45 stopni, większe wartości dadzą większy kąt ścięcia, mniejsze wartości - mniejszy kąt ścięcia
Tip: Przy modelowaniu płytek łazienkowych na ścianie warto pominąć wartość Extrude ze względu na zbyt duży światłocień płytki co skutkuje ciemną fugą.
3. Variation Per Board - zróżnicowanie położenia elementów
- Max Rotation - maksymalny stopień obrotu względem swojej osi z blokadą maksymalnej wartości zapobiegającej nakładaniu się elementów
- Min Rotation - minimalny stopień obrotu względem swojej osi
- Spread - kontroluje rozłożenie wartości Min i Max. Wartość 0,5 daje równomierne rozłożenie, wartości mniejsze dają przewagę Min, wartości wyższe przewagę Max
- Max Offset X - maksymalne odsunięcie względem osi X
- Min Offset X - minimalne odsunięcie względem osi X
- Spread - kontroluje rozłożenie wartości Min i Max. Wartość 0,5 daje równomierne rozłożenie, wartości mniejsze dają przewagę Min, wartości wyższe przewagę Max
- Max Offset Y - maksymalne odsunięcie względem osi Y, dostępne po odblokowaniu
- Min Offset X - minimalne odsunięcie względem osi Y
- Spread - kontroluje rozłożenie wartości Min i Max. Wartość 0,5 daje równomierne rozłożenie, wartości mniejsze dają przewagę Min, wartości wyższe przewagę Max
- Max Tilt - maksymalne przechylenie
- Min Tilt - minimalne przechylenie
- Spread - kontroluje rozłożenie wartości Min i Max. Wartość 0,5 daje równomierne rozłożenie, wartości mniejsze dają przewagę Min, wartości wyższe przewagę Max
- Max Overlap - maksymalne zachodzenie elementów na siebie. Wcześniejsze parametry przy domyślnej wartości 0,0cm mają blokadę tego efektu. Gdy zwiększy się wartość parametry elementy zaczynają się na siebie nakładać o wyznaczoną wartość.
4. General - ogólne parametry położenia i wielkości
- Scale % - skala względem zadanych wielkości
- Direction - kierunek ułożenia elementów
- Seed - ziarno do generatora wartości losowych. Dzięki temu, jeśli dane ułożenie wzoru z jakiegoś względu nie pasuje, można je łatwo zmienić
- WeldThr. - scala wierzchołki, które są od siebie w zadanej odległości. Znajduje to zastosowanie w przypadku bardzo małych elementów, które są wynikową wzoru, jednak jest to uzależnione od innych parametrów elementów.
UV Settings - parametry pozwalające kontrolować nakładanie map
5. UV Chanel - kontroluje, który UV ma zostać zastosowany
- Random Flip Mapping U - nadaje losowe odbijanie mapy w kierunku U
- Random Flip Mapping V - nadaje losowe odbijanie mapy w kierunku V
- Random Offset U - nadaje losowe przesunięcie mapy w kierunku U
- Random Offset V - nadaje losowe przesunięcie mapy w kierunku V
Uwaga: Dwa powyższe parametry sprawdzają się przy mapach, których łączenia nie są widoczne
6. Warnings - Max Boards - określenie maksymalnej ilości elementów. W przypadku przekroczenia wartości zwraca błąd. Gdy elementami pokrywana jest duża powierzchnia (np. Teren pokryty płytami chodnikowymi) warto zwiększyć parametr odrazu.
7. Update - domyślna wartość Always. W przypadku dużej ilości elementów warto zaznaczyć Manually, żeby nie obciążać procesów przy każdej zmianie.
Plugin FloorGenerator jest bardzo rozbudowanym narzędziem i po poznaniu go można znaleźć szereg zastosowań, które nie zostały wymienione oraz zoptymalizować pracę.
Poniżej kilka przykładów zastosowania: