Jak stworzyć losowy materiał w 3ds Maxie? Zastosowanie Material by Element i Multi Sub-Object

Data publikacji: 14-12-2017  |  Data aktualizacji: 31-03-2020  | Autorka: Emilia Dudzińska

Jak stworzyć losowy materiał w 3ds Maxie? Zastosowanie Material by Element i Multi Sub-Object


Modyfikator - Material by Element nadający przypadkowe ID materiału znajdzie wiele zastosowań, m.in. w stworzeniu parkietu, płytek łazienkowych lub niepowtarzalnego wzoru kolorystycznego. Tutorial jest opracowany na obiekcie stworzonym przez Floor Generator - skrypt, który usprawnia modelowanie płytek, paneli, sufitów modułowych obraz innych elementów o powtarzalnych prostokątnych i nie tylko elementach. W efekcie otrzymuje się obiekt złożony z wielu indywidualnych elementów. Na podłogę nakładany jest modyfikator MaterialByElement. Można wybrać dwa rodzaje dystrybucji materiału:

Jak stworzyć losowy materiał w 3ds Maxie? Zastosowanie Material by Element i Multi Sub-Object - 02

  • Random Distribution z określoną liczbą ID Count, gdzie materiały zostaną przypisane w przypadkowej ilości.
  • List Frequency, gdzie można kontrolować procentowy udział kolejnych materiałów.
Na obiekt należy następnie nałożyć materiał Multi/Sub-Object, który będzie miał dla każdego ID przyporządkowany materiał.

Jak stworzyć losowy materiał w 3ds Maxie? Zastosowanie Material by Element i Multi Sub-Object - 03

Aby efekt wyglądał naturalniej, zalecamy w Multi-Sub/Object ustawić co najmniej 5 różnych materiałów.

Jak stworzyć losowy materiał w 3ds Maxie? Zastosowanie Material by Element i Multi Sub-Object - 04

Połączenie Materiał By Element z Multi Sub-Object świetnie nadaje się w każdej sytuacji, gdy zależy nam na uniknięciu powtarzalności powierzchni. Przykładowo, gdy nie posiadamy odpowiedniej tekstury podłogi w dobrej rozdzielczości, a jedynie kilka pojedynczych desek.

Więcej informacji na temat tworzenia materiałów typu Multi Sub Object znajdziecie w naszym darmowym tutorialu poniżej :).

Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kursów online z 3ds Maxa.

Pozdrawiamy!


Autorka

Emilia Dudzińska BIM Manager

BIM Manager w biurze architektonicznym. Absolwentka wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej,  obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Na co dzień pracuje w programach 3ds max + v-ray, Revit, Autocad, a z pasji dzieli się wiedzą na ich temat.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!