Digital painting (lub malarstwo cyfrowe) staje się ostatnio coraz bardziej popularną techniką wśród artystów, co nie powinno nikogo dziwić, zważając na ilość jej zalet. Jest to relatywnie szybszy i tańszy sposób ekspresji niż techniki tradycyjne, dzięki czemu używany jest w wielu dziedzinach - od pięknych obrazów gotowych do wystawienia w galerii, aż do szybkich ideacji pomysłów w pre-produkcji komercyjnych projektów rozrywkowych lub reklamowych. Oprócz tego malarstwo cyfrowe może być oczywiście świetnym hobby.
Organizacja obszaru roboczego
- Brush presets
- Color
- Layers
- Navigator
- Tools
Digital Painting - Etapy pracy
Digital Painting - Szkic

Jest to najwygodniejszy dla wielu sposób zaczynania pracy. Pozwala nam określić kompozycję i główne kształty naszego rysunku - lepiej spędzić nad nim trochę więcej czasu i upewnić się, że jest poprawny, w przeciwnym wypadku błędy popełnione w czasie szkicowania dużo trudniej poprawić w dalszych etapach pracy, szczególnie początkującym. Do tworzenia szkicu możemy wybrać najprostszy, podstawowy okrągły pędzel. Na samym początku wybór pędzla nie ma większego znaczenia.
Digital Painting - Wypełnienie kolorem

Na warstwie pod szkicem wypełniamy nasze kształty wybranym kolorem - jedną z popularnych metod jest zaznaczanie obszarów pracy lassem, a później wypełnienie narzędziem wiaderka, pozwala to dokładnie określić kształt jaki chcemy zapełnić wybranym kolorem. Różne elementy pracy najlepiej wypełniać kolorem na różnych warstwach - dzięki temu tworzymy elementy, które później będzie nam łatwiej modyfikować. Najlepiej również pokryć całe tło jednolitym kolorem, żeby uniknąć w naszej pracy białych prześwitów.
Digital Painting - Cieniowanie

Przez wielu uważany za najtrudniejszy etap tworzenia pracy. W tym momencie należy określić z której strony pada światło na nasz obiekt, oraz jakiej jest temperatury (zimne czy ciepłe). Na tej podstawie możemy określić, w których miejscach padają cienie oraz w jakim dokładnie mają być kolorze. Przydatnym narzędziem jest opcja clipping mask - tworząć warstwę ponad elementem jednolitego koloru, który stworzyliśmy wcześniej, przyciskając alt oraz naciskając na linię pomiędzy obiema warstwami, możemy przypiąć jedną warstwę do drugiej, dzięki czemu będziemy malować jedynie po obszarze wypełnionego wcześniej elementu. Obserwacja oraz malowanie z natury oraz zdjęć pomoże wam zrozumieć jak dokładnie działa światło, jednak jest to temat na tyle skomplikowany, że wymaga osobnego poradnika.
Detale i poprawki

Dodatkowo na koniec zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu z procesem powstawania tej ilustracji.
Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z malarstwem cyfrowym to może zainteresuje Cię nasz kurs online Digital Painting od podstaw.