W tym poradniku chciałbym Ci przedstawić kilka wskazówek, dzięki którym poprawisz jakość swoich wizualizacji w naprawdę prosty sposób. Nie są to żadne specjalne techniki, a jedyne drobne rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Dzięki nim uzyskamy render o wiele przyjemniejszy dla oka :).
Część podpowiedzi będzie skierowana dla użytkowników 3ds Maxa oraz V-raya, ale myślę, że większość wskazówek przyda się niezależnie od wykorzystywanego oprogramowania :)
Jedną z podstawowych rzeczy, podczas pracy nad wizualizacji są odpowiednio ustawione kadry. Osobiście starałbym się unikać przede wszystkim ujęć z kamerą umieszczoną pod sufitem lub w innych dziwnych miejscach. Unikniemy w ten sposób zniekształcającej się perspektywy.
Podczas tego etapu warto stworzyć sobie kilka różnych kamer i po prostu sprawdzić, które ujęcia będą nam najbardziej pasować.
Radzę również unikać też bardzo dużych kątów widzenia (niskich wartości długości ogniskowej). Ustawianie długości ogniskowej poniżej 20 mm może skutkować zniekształconą perspektywą i rozciągniętym obrazem.
Jeśli masz problem z ustawieniem kamery w wąskim pomieszczeniu, to warto w takiej sytuacji skorzystać z opcji “clipping” i ustawić kamerę poza pomieszczeniem. Dzięki temu możemy widzieć przez ściany nie zmieniają w ogóle geometrii naszej sceny. Opcja ta dostępna zarówno w Vray Camera, Corona Camera jak i Physical Camera.
Warto również nie starać się na siłę pokazywać wszystkiego w jednym ujęciu. Jeśli kawałek jakiegoś obiektu zostanie przycięty, to nic się nie stanie. Takie ujęcia mogą wyglądać naturalniej i ciekawiej.
2. Odpowiednie przygotowanie modelu - Zaokrąglone krawędzie
Osobiście zwracam bardzo dużą uwagę na to, aby praktycznie wszystkie obiekty w scenie miały zaokrąglone krawędzie. W wielu przypadkach pozwala to na uzyskanie zdecydowanie naturalniejszego efektu, ponieważ zyskujemy w ten sposób odbicie światła na krawędzi. Obiekty z idealnymi ostrymi krawędziami praktycznie nie występują w rzeczywistości i nie wyglądają naturalnie.
Poniżej możecie zobaczyć przykład, gdzie po lewej stronie mamy model bez zaokrąglonych krawędzi, a po prawej z zaokrąglonymi. Efekt może nie jest bardzo widoczny na pierwszy rzut oka, ale po chwili możemy zobaczyć światło odbijające się na krawędzi blatu oraz frontów szafek.
Pamiętaj również, że używanie modeli z błędami, niskiej jakości od razu sprawi, że nasza wizualizacja będzie wyglądać sztucznie. Jeśli nie potrafimy samodzielnie wymodelować rzeczy, to postaraj się korzystać z najlepszych modeli jakie są dostępne.
3. Dobrze przygotowane materiały
Dobre materiały są według mnie równie ważne lub nawet ważniejsze niż sam model 3d. Prostym sposobem na sprawienie by nasze modele wyglądały naturalniej jest dodawanie odbić wszystkim materiałom, z których korzystamy. W rzeczywistości niemal każdy obiekt odbija w większym lub mniejszym stopniu. Bez tego nasze materiały będą wyglądać bardzo płasko i nienaturalnie.
Kolejnym etapem wtajemniczenia jest dodawanie tekstur do parametru odpowiedzialnego za rozmycia - prawdopodobnie będzie to reflection glossines lub inny podobny w zależności od oprogramowania. Dzięki temu odbicia staną się niereagularne oraz bardziej realistyczne. Oczywiście czasami zależy nam na idealnych odbiciach, więc nie zawsze jest sens kombinować :)
Po lewej przykład z równomiernymi odbiciami, a po prawej z teksturą drewna w kanale Reflection Glossiness.
Warto również nie przesadzać ze zbyt mocnym bumpem. Zbyt duże wartości dają dziwny rezultat i sprawiają, że materiały wyglądają nienaturalnie i są często zaszumione. Na przykładzie poniżej możecie zobaczyć dwa przykłady tego samego materiału. Ten po lewej miał ustawioną wartość bump na 0,087, a drugi na 2. Mimo tego, że teoretycznie różnica między 0,087, a 2 nie jest duża, to uzyskany efekt jest zupełnie inny.
4. Korzystaj z tekstury o wysokiej rozdzielczości
Jeśli tylko masz możliwość to staraj się wykorzystywać tekstury o wysokich rozdzielczościach, czyli np 3000 x 3000 lub większe. Ważne również jest, aby obszar, który przedstawia nie był dużym zbliżeniem np. fragmentu 50 cm x 50 cm, a np. 200 cm x 200 cm. Dzięki temu, gdy przypiszemy materiał do obiektu w mniejszym stopniu będzie widać powtarzalność tekstury.
Przykładowo jeśli mielibyście dwie tekstury jak te poniżej w rozdzielczości 3000 x 3000, to o wiele lepiej sprawdzi się ta po prawej ponieważ przedstawia dużo większy obszar drewna, a nie jedynie mały wycinek.
Dodatkowo jeśli będziemy wykorzystywać tekstury o niewielkich rozdzielczościach np. 512 x 512, to finalnie będą one bardzo rozmyte i niewyraźne. Tak jak jest to widoczne na przykładzie poniżej po lewej stronie.
Czasami również warto poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie modelu zamiast starać się załatwić wszystko materiałem. W wypadku podłóg sprawdza się to bardzo dobrze. Uzyskujemy wtedy bardzo ostre i wyraźne podziały desek oraz widoczne zagłębienia. Uzyskanie podobnego efektu tylko teksturą może być bardzo ciężkie.
5. Oświetlenie
Gdy model i tekstury są już gotowe, warto zadbać o odpowiednie oświetlenie sceny. Postaraj się, aby wyglądało interesująco i naturalnie. Dobrym sposobem jest inspirowanie się prawdziwymi zdjęciami wnętrz i analizowanie ich oświetlenia. Następnie możemy postarać się uzyskać podobny klimat na naszej wizualizacji.
Staraj się unikać mocnych przepaleń. Łatwiej będzie podkręcić konkretne światło niż je przyciemnić w postprodukcji. Chyba, że korzystasz z Corony, to w tym wypadku Light Mix sprawdzi się idealnie :).
Poniżej po lewej stronie możesz zobaczyć przykład światła słonecznego stworzonego z wykorzystaniem Corona Sun na domyślnych ustawieniach Size: 1.0 oraz Intenisty 1.0 (w V-rayu wyszło by bardzo podobnie). Po prawej natomiast mamy to samo ujęcie, ale z Intensity zmniejszonym na 0,05. Możecie zauważyć, że dzięki tej małej zmiany render wygląda o wiele naturalniej, nie jest tak żółty oraz uniknęliśmy przepaleń.
Kolejną rzeczą, którą warto zazwyczaj zmienić jest Size w parametrach słońca. Domyślna wartość 1 daje bardzo ostre cienie, które raczej rzadko kiedy chcemy uzyskać. Poniżej po lewej stronie możecie zobaczyć render z Size ustawionym na wartość 10. Jeśli chcemy jeszcze bardziej urozmaicić nasze cienie, to za oknem możemy dodać jakieś drzewa lub zwykłe tekstury z kanałem Opacity imitujące drzewa. Dzięki czemu uzyskamy efekt nieregularnych cieni i światła padającego przez gałęzie drzew.
Jeśli chcesz dokładniej poznać ustawienia słońca, to zachęcam do zapoznania się z poradnikiem - 3ds Max - Omówienie światła słonecznego - Vray Sun - Słońce. Nawet jeśli korzystasz z Corony, to ustawienia działają w identyczny sposób :).
6. Zbyt jaskrawy widok za oknem
Problemem wielu początkujących wizualizatorów jest chęć uzyskania wyraźnego i kolorowego widoku za oknem. Często kończy się to tym, że wstawiana jest grafika o bardzo żywych kolorach, która wygląda bardzo nienaturalnie i sztucznie. W rzeczywistości w większości przypadków widok za oknem będzie bardzo prześwietlony, a kolory mało nasycone. Tak jak widać to na przykładach poniżej. Wynika to z tego, że jeśli chcemy, aby nasze wnętrze było wystarczająco mocno doświetlone, to w rzeczywistości musimy np. zwiększyć czułość ISO, czas naświetlana lub zmniejszyć przysłonę. W ten sposób nasz obraz staje się jaśniejszy. Wartości, które są wystarczające w większości wypadków wnętrz dadzą prześwietlony obraz tego co dzieje się na zewnątrz.
Nie jestem fotografem, ale mniej więcej tak to działa :).
Jeśli obraz, który dodajesz za oknem wygląda sztucznie, to lepiej już nic nie dodawać i zostawić biały kolor. Na pewno będzie to mniej przeszkadzać niż zielone drzewo ze źle dopasowaną linią horyzontu :)
7. Detale
Na sam koniec warto zadbać, aby nasza scena nie wyglądała pusto i nudno. Dodanie różnych detali, takich jak kwiaty, książki, ozdoby sprawią, że scena nabierze życia i będzie wyglądać bardziej realistycznie.
8. Nie przesadzanie z tanimi efektami
Gdy wizualizacja będzie już gotowa warto zadbać o odpowiednią postprodukcję. Pamiętaj, aby na tym etapie nie przesadzać z tanimi efektami jak dodawane na siłę flary. Obecnie nie jest to już tak często spotykane jak bywało to w poprzednich latach :)
Mam nadzieje, że ten poradnik będzie dla Ciebie pomocny i pozwoli Ci w łatwy sposób znacząco poprawić jakość własnych wizualizacji. Jak widzisz nie są to żadne tajne techniki, a proste rzeczy, o których po prostu warto pamiętać i brać je pod uwagę.