3ds Max - Omówienie światła słonecznego - Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial

Data publikacji: 20-06-2018  |  Data aktualizacji: 31-03-2020  | Autor: Mateusz Ciećwierz

3ds Max - Omówienie światła słonecznego - Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial

W poprzednim artykule jaki dla was przygotowałem opisałem różne rodzaje świateł V-ray w programie 3ds Max :). W tym poradniku przejdziemy do kolejnego typu oświetlenia jakim jest V-ray Sun, czyli światło słoneczne. Podobnie jak ostatnim razem omawiane parametry będę pokazywał na przykładzie prostej sceny tak, aby wszystko było bardziej czytelne.

Jak ustawić światło słoneczne - 3ds Max

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak w prosty sposób ustawić światło słoneczne w programie 3ds Max, to zachęcam do obejrzenia darmowego tutoriala, który przygotowałem :)

Tworzenie światła słonecznego - V-ray Sun - 3ds Max

Aby stworzyć nasze słońce musimy przejść do zakładki Create -> Lights -> VRay. Następnie z panelu, który się pojawi wybieramy VRaySun.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 01

Słońce polecam tworzyć w widoku Top View, ponieważ wtedy o wiele łatwiej będzie nam określić, z którego kierunku będą padać promienie słoneczne. Podczas jego dodawania wyskoczy nam nowe okno z pytaniem, czy chcemy dodać Vray Sky do Environment map - klikamy Ok. Chyba, że z jakiegoś powodu nie chcemy mieć nieba w swojej scenie. Warto na to pozwolić, ponieważ poza faktem, że niebo jest widoczne np. za naszym oknem to również samo doświetla nam scenę miękkim światłem. Działa to podobnej zasadzie do Vray Light - Dome, które ostatnio opisywałem.

Widok: Top View
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 02

Odległość słońca od punktu Target nie ma znaczenia, więc nie musicie się nią przejmować. Tak samo położenie słońca w osiach X, Y również nie ma znaczenia, ponieważ słońce świeci globalnie dla całej sceny. Najistotniejszy jest kąt pod jakim jest skierowane słońce zarówno widoku Top jak i np. widoku Front.

Widok: Front View
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 03

Dodając VraySun w widoku Top View nasze słońce stworzy się na wysokości Z: 0, czyli leży dosłownie na ziemi. Aby to zmienić wystarczy, że złapiemy samo słońce i przeciągniemy do góry na taką wysokość jaka nam odpowiada. Im mniejszy kąt padania promieni tym dłuższe będą, a im większy tym krótsze.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 04

Ma to również wpływ na barwę światła oraz kolor nieba co możecie zaobserwować na dwóch przykładach poniżej.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 05

Jak widzicie zmiana kąta pada ma ogromny wpływ na długość promieni słońca, barwę światła oraz na natężenie światła. Drugi przykład jest zdecydowanie jaśniejszy.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 06

Na razie zostawię drugi jaśniejszy wariant i na nim będę omawiał poszczególne opcje. Spójrzmy sobie najpierw na panel słońca i jakie opcje mamy w nim do dyspozycji.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 07

Enable - określa czy nasze słońce jest włączone czy wyłączone. Czasami warto jest je wyłączyć jeśli chcemy uzyskać efekt pochmurnego nieba bez widocznych promieni słonecznych.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 08

Invisible - Słońce staje się niewidzialne. W tym wypadku nie ma to dużego znaczenia ponieważ rzadko kiedy będziemy wykonywać ujęcie pod słońce, a i samo słońce nie jest bardzo widoczne.

Ta mała kropka na niebie to właśnie nasze słońce :)3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 09

Affect diffuse - Po odznaczeniu tego parametru uzyskamy taki sam efekt jak w wypadku wyłączenia słońca przyciskiem Enable. Chociaż w moim konkretnym przypadku spowodowało to również pojawienie się jakiś dziwnych artefaktów na podłodze, które wcześniej nie były widoczne.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Affect Dffuse - Słońce - Poradnik, tutorial - 10

Diffuse contribution - Jest to bardzo ciekawa i przydatna opcja, która została dodana dopiero w jednym z ostatnich wersji V-raya. Jeśli zmienimy wartość z 1.0 na np. 0.2 możemy uzyskać bardzo delikatne promienie słoneczne. Daje nam to zdecydowanie większą kontrolę nad balansem między tym jak jasne są promienie, a jak jasne jest niebo.

Multiplier: 1.0, Diffuse contribution: 0.23ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Diffuse Contribution- Słońce - Poradnik, tutorial - 11

Dla porównania jeśli zmniejszymy wartość Multiplier również na 0.2, ale zostawiając Diffuse Contribution na 1.0, to efekt będzie zupełnie inny.

Multiplier: 0.2, Diffuse contribution: 1.0
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 13

Jak widzicie nie da się uzyskać zadowalającego kontrastu między jasnością samego nieba, a promieniami słonecznymi zmieniając jedynie Multiplier.

Affect Specular i Specular contribution - działa na podobnej zasadzie jak Diffuse contribution . Określa jak bardzo słońce ma odbijać się w obiektach połyskliwych. Możemy w ogóle wyłączyć takie odbicia lub znacząco je zmniejszyć ustawiając np. wartość 0,005. Różnica jednak jest bardzo subtelna i ciężka do zauważenia.

Specular contribution: 1.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Specular Contribution - Słońce - Poradnik, tutorial - 14

Specular contribution: 0.0053ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 15

Affect Specular - odznaczone3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Affect Specular - Słońce - Poradnik, tutorial - 16

Cast atmospheric shadows - Efekty atmosferyczne będą rzucać cienie. W tym poradniku nie będziemy się jednak nimi zajmować. Dopóki nie korzystamy z takich efektów jak VrayFog, czy VrayAerialPerspective to nie ma to dla nas znaczenia.

Turbidity - Teoretycznie określa ilość pyłu w powietrzu. W praktyce może efekt finalny nie wygląda jak pył, ale w niektórych sytuacjach może zależeć nam na uzyskaniu bardziej wypłowiałej kolorystyki.

Turbidity: 103ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Turbidity - Słońce - Poradnik, tutorial - 17

Ozone - Im większą wartość ustawimy tym bardziej niebieskawy odcień będzie miała nasza wizualizacja. Domyślna wartość to 0.35. Zmiana tego parametru daje bardzo subtelne efekty.

Ozone: 1.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Ozon - Słońce - Poradnik, tutorial - 18

Ozone: 0.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 18

Intensity multiplier - wspominałem już o tym parametrze powyżej. Im wyższa wartość tym mocniej świeci słońce i niebo, a im mniejsza tym mniej. Kontrast jednak wg. mnie pozostaje taki sam i o wiele lepiej sprawdza się operowanie Diffuse contribution

Size Multiplier - Określa wielkość słońca, które ma przełożenie na ostrość cieni. Domyślna wartość 1.0 daje nam bardzo ostre cienie. Im wyższą wartość ustawimy tym bardziej rozmyte cienie uzyskamy. Im bardziej rozmyte cienie tym bardziej wydłuża się  czas renderingu.

Size: 1.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Size Multiplier - Słońce - Poradnik, tutorial - 19

Size: 10.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Size Multiplier - Słońce - Poradnik, tutorial - 20

Size: 20.03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Size Multiplier - Słońce - Poradnik, tutorial - 21

Filter color - pozwala nam na zmianę kolorystyki oświetlenia.

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Filter color - Słońce - Poradnik, tutorial -  20

Shadow subdivs - Jeśli korzystamy z metody liczenia renderów gdzie mają znaczenie wartości Subdivs np. w światłach i materiałach, to im większa wartość wpiszemy tym gładsze nasze cienie będą. Im mniejsza wartość zastosujemy tym bardziej widoczne będzie ziarno.

Shadow bias - Powoduje przesunięcie rzutowanych cieni niezależnie od położenia słońca. Osobiście nie widzę powodu by używać tej opcji. Dodatkowo jak widać na przykładzie poniżej mogą pojawić się jakieś nieoczekiwane błędy.

Shadow bias: 50cm
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 22

Sky model: mamy do wyboru 4 różne rodzaje nieba. Różnice między nimi możecie zobaczyć poniżej.

Preetham et. al3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 23

CIE Clear
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 24


CIE Overcast3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 25

Hosek et al.
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 26

Ground Albedo - Określa kolor poniżej horyzontu

3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 27


Blend Angle - Określa jak duży gradient jest między niebem, a kolorem poniżej horyzontu. Im bliższa wartość 0 tym ostrzejsza krawędź będzie.

Blend Angle: 03ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 28

Blend Angle: 53ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 29

Blend Angle: 10
3ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 30

Horizon offset - pozwala na obniżenie linii horyzontu.

Horizon offset: 103ds Max - Omówienie światła Vray Sun - Słońce - Poradnik, tutorial - 32

Przyznam, że pominąłem kilka opcji takich jak: color filter, photon emit radius, ale nie zdarzyło mi się kiedykolwiek ich zmieniać, ani nie widziałem by ktokolwiek z nich korzystał, więc myślę, że w codziennej pracy nie będą konieczne :).

Mam nadzieję, że ten poradnik przypadł wam do gustu i korzystanie z V-ray Sun stanie się o wiele prostsze. Jeśli macie jakieś sugestię co do kolejnych poradników, czy artykułów to dajcie nam znać w komentarzach poniżej.

Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi kursami online z 3ds Maxa i V-raya, dzięki którym możecie dalej pogłębiać swoją widzę :).

Pozdrawiam



Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!