3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial

Data publikacji: 27-03-2019  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Mateusz Ciećwierz

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial


Łączenie ze sobą obiektów w 3ds Maxie mimo tego, że jest bardzo proste, to nie jest aż tak intuicyjne. Jeśli nie znamy jeszcze zbyt dobrze programu, to może sprawić nam to mały problem. W tym poradniku pokażę wam jak w prosty sposób można połączyć ze sobą dwie linie w 3ds Maxie.

Jeśli jesteście ciekaw jak połączyć ze sobą dwa obiekty 3d, które składają się z poligonów, to zachęcam do zapoznania się z moim poprzednim tekstem pod tym adresem - 3ds Max - jak połączyć ze sobą dwa obiekty

Przygotowałem też wersję w postaci video tutoriala jeśli ktoś woli czytać niż oglądać :) 

Wróćmy jednak to tematu łączenia linii, aby połączyć je ze sobą będziemy potrzebować dwóch obiektów typu Spline. Mogą to być takie obiekty jak: line, rectangle, circle, arc lub inne.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 01

Na potrzeby tego poradnika stworzyłem dwa proste kształty - jeden to Rectangle, a drugi to zwykła linia - Line.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 02

Jeśli np. chcielibyście przyłączyć linię do prostokąta, a nie odwrotnie, to pojawia się taki problem, że Ractangle nie ma w tym momencie możliwości w ogóle by przyłączyć do niego kolejny obiekt. Jedyne opcja jakie mamy obecnie dostępne możecie zobaczyć poniżej.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 03

Co możemy zatem zrobić by taka możliwość była dostępna? Mamy dwie opcje. Albo klikamy prawy przycisk myszki i wybieramy opcję Convert to -> Editable Spline.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 04

Drugą możliwością jest dodanie modyfikatora Editable Spline z rozwijanej zakładki z modyfikatorami.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 05

I jedna i druga opcja da nam takie same możliwości, ale jeśli dodamy modyfikator to zawsze możemy go usnąć wrócić do zwykłego - Rectangle'a. W wypadku przekonwertowania nie mamy już takiej możliwości.

Po dodaniu modyfikatora Edit Spline pojawiają się nam zupełnie nowe opcje.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 06

Znajdziemy tam funkcję, która nas interesuje - Attach. Wystarczy, że ją klikniemy i wskażemy obiekt (Spline), który chcemy przyłączyć. Klikamy i gotowe! Teraz nasz prostokąt oraz linia stał się jednym obiektem. Pamiętajcie tylko, że w ten sposób nie przyłączycie np. Boxa, ponieważ jest on geometrią składającą się z poligonów, a nie linią - spline'em.

3ds Max - Jak połączyć ze sobą linie - Poradnik, tutorial - 07

Sytuacja była by trochę prostsza jeśli chcielibyście przyłączyć naszego Rectangle'a do lini. Jeśli zaznaczymy nasz obiekt typu Line, to od razu znajdziemy w nim opcję - Attach. Nie trzeba zatem dodawać dodatkowych modyfikatorów.

W tym poradniku to już wszystko. Mam nadzieje, że łączenie ze sobą linii nie będzie już stanowiło dla was problemu.

Jeśli chcecie nadal pogłębiać swoją wiedzę, to zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą kursów online z 3ds Maxa.

Pozdrawiam! :)


Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!