Data publikacji: 14-03-2018 | Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 14-03-2018 | Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Nałożenie tekstury w programie 3ds Max nie jest trudnym zadaniem. Oczywiście jeśli chodzi o prostsze kształty. W sytuacji gdy chcemy oteksturować bardziej skomplikowane modele sytuacja staje się o wiele trudniejsza. W tym poradniku jednak skupimy się na tych prostszych przykładach.
Na samym początku będziemy potrzebowali obiekt, na który chcemy nałożyć teksturę oraz materiał z przypisaną teksturą w kanale Diffuse. Aby stworzyć taki prosty materiał, włączamy Material Editor klikając "M", a następnie klikamy w prostokąt z napisem "Standard" i wybieramy z listy Materials -> V-ray -> VRayMtl.
Oczywiście możemy skorzystać z innego typu materiału niż V-ray, ale jako, że obecnie jest to najpopularniejszy silnik renderujący, to skupimy się na nim.
W kolejnym etapie potrzebujemy tekstury, którą chcemy nałożyć. W naszym przypadku jest to tekstura cegły. Aby z niej skorzystać wystarczy, że przeciągniemy ją w kwadracik, który widać na prawo od napisu Diffuse oraz szarego prostokąta i upuścimy. Jeśli tak zrobimy to w miejscu kwadracika pokaże się litera M,
Warto też rozróżniać czym jest materiał, a czym jest tekstura. Wiele początkujących osób myli te pojęcia, ale rozróżnienie ich jest bardzo proste. Tekstura, to zwykła grafika rastrowa. W postaci np. pliku jpg, tif, png. Może być to np. tekstura cegły. Materiał natomiast występuje już wewnątrz danego programu, w którym pracujemy. Na jeden materiał może składać się wiele różnych tekstur np. tekstura odpowiedzialna za odbicia oraz nierówności - bump. Dodatkowo materiał posiada swoje własne parametry, którymi możemy określać czy jest połyskliwy, przezroczysty itp.
Jeśli już mamy stworzony nasz prosty materiał, to możemy przypisać go do naszych obiektów po prostu przeciągając i upuszczając na obiekt, na który chcemy go nałożyć. Innym sposobem jest zaznaczenie obiektów, do których chcemy przypisać materiał i następnie kliknięcie ikonki poniżej - Assign material to selection.
Gdy już przypisaliście materiał, to pewnie zauważyliście, że wasze obiekty mają jednolity kolor, a nie teksturę. Możliwe, że w nowszych wersjach 3ds Maxa podgląd włącza się automatycznie, ale zazwyczaj raczej tak nie jest.
Aby tekstura wyświetlała się w Viewporcie trzeba kliknąć ikonkę - Show Shaded material in Viewport. Gotowe! Tekstury powinny już być dobrze widoczne w podglądzie.
W kolejnym poradniku pokażemy wam w jaki sposób zmienić wielkość tekstury na obiekcie. Możecie go zobaczyć pod tym adresem.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą ofertą kursów online z 3ds Maxa.
Kurs - 3ds Max - V-ray 3.6 - Kompendium
Pozdrawiamy! :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?