Data publikacji: 07-03-2018 |
Data aktualizacji: 31-03-2020 | Autor: Mateusz Ciećwierz
W tym, krótkim tutorialu z programu 3ds Max pokażemy wam jak w prosty sposób można włączać i wyłączać zarówno siatkę obiektów jak i siatkę układu współrzędnych. Temat może i banalny, ale gdy dopiero zaczynamy poznawać dany program każda drobnostka, na którą nie znamy odpowiedzi może doprowadzić nas do frustracji
Aby wyłączyć lub włączyć siatkę, która znajduje się pod naszym obiektem wystarczy kliknąć literę "G" na klawiaturze.
Jeśli natomiast chcemy również wyłączyć wyświetlanie się siatki naszych obiektów w scenie, to należy kliknąć F4.
Jeśli natomiast chcemy zobaczyć tylko siatkę naszego obiektu bez wyświetlania płaszczyzn poligonów to należy skorzystać ze skrótu F3.
Pozostaje jeszcze kwestia wyświetlania się siatki podczas zaznaczenia obiektu. Sposób podświetlania może się różnić w zależności od tego na jakiej wersji 3ds Maxa pracujemy. W starszych wersjach 3ds Maxa takich jak 2012, 2013 zaznaczony obiekt nie był w żaden dodatkowy sposób podświetlany. W trochę nowszych wersjach takich jak 2015 po zaznaczeniu obiektu podświetlała się jego siatka tak jak na przykładzie poniżej.
W niektórych sytuacjach może to nam przeszkadzać, ale również takie podświetlanie siatki można wyłączyć. Aby to zrobić musimy kliknąć prawy przycisk myszki w lewym górny rogu gdzie wyświetla się informacja o tym w jaki sposób wyświetlane są obiekty w naszej scenie. W tym konkretnym przypadku jest napisane [Shaded + Edged Faces]. Następnie przechodzimy do "Display Selected" i odznaczamy "Display Selected With Edged Faces".
Po odznaczeniu tej opcji nawet gdy mamy zaznaczony obiekt, to nie będzie on w żaden sposób podświetlany tak jak w przykładzie poniżej.
Obecnie w nowszych wersjach 3ds Maxa, takich jak 2016, 2017 i 2018 zaznaczony obiekt podświetla się na niebiesko. Jest to zdecydowanie najwygodniejsze rozwiązanie.
Jeśli chcielibyście, aby opisać inne zagadnienia z programu 3ds Max lub V-ray, to dajcie nam znać w komentarzach poniżej :).
Pozdrawiam!