10 rad jak szybciej pracować w programach 3d

Data publikacji: 03-03-2016  |  Data aktualizacji: 31-03-2020  | Autor: Mateusz Ciećwierz

10 rad jak szybciej pracować w programach 3d


10 rad jak szybciej pracować w programach 3d

Chciałbyś pracować szybciej i wydajniej? Czujesz, że projekty zajmują Ci zbyt dużo czasu?
Mamy dla Ciebie kilka rad, które mogą usprawnić Twoją pracę i pozwolą kończyć projekty w krótszym czasie. Nie jest istotne z jakiego oprogramowania korzystasz. Większość wskazówek możesz zastosować niezależnie czy wykonujesz projekty w programie 3ds Max, Sketchup, Blender czy Cinema 4D.

1. Używaj skrótów klawiszowych

Jest to pierwsza rzecz, do której musisz się przyzwyczaić jeśli chcesz przyspieszyć swoją pracę. Wyobraź sobie, że korzystasz w ciągu godziny z jeden funkcji 200 razy i za każdym razem tracisz 2 sekundy aby odnaleźć ją na pasku zadań. W w sumie daje nam to blisko 7 minut. Jeśli zaczniesz korzystać ze skrótów, to zamiast 2 sekund zaczniesz wybierać tą samą funkcję w ułamek sekundy. W skali tygodnia może okazać się, że traciłeś wiele godzin tylko na patrzenie na paski narzędzi.

2. Ustawiaj własne skróty klawiszowe

Zazwyczaj ustawienie własnego skrótu jest bardzo proste. Jeśli korzystasz z jakiejś opcji bardzo często i twórca oprogramowania nie zaplanował do niej wygodnego skrótu, to zrób to samodzielnie.

3. Od ogółu do szczegółu

Nie skupiaj się na początku projektu na detalach. Najpierw postaraj się zrobić szkic całości, a następnie dopiero uszczegóławiać scenę. Tę zasadę można stosować zarówno wykonując grafikę 2d jak i projekt 3d.

4. Nie skupiaj się na rzeczach, których nie widać

Jeśli jakiś obiekt jest słabo widoczny, nie trać czasu na jego dokładne modelowanie. W sytuacji gdy w programach 3d można przybliżyć się do każdego obiektu, bardzo łatwo zapomnieć o tym, że czasami pewne elementy będą wielkości kilku pikseli na finalnym renderze.

5. Ustaw jak najszybciej kamery

Wiemy, że bardzo wygodnie jest najpierw wszystko wymodelować, a  następie ustawiać ujęcie. Jednak postaraj się zaplanować kadry tak szybko jak to możliwe. Jest bardzo duża szansa na to, że odpadnie Ci spora część pracy. Z drugiej strony jeśli najpierw wykonasz cały model, może okazać się, że coś na co poświęciłeś dużo pracy nie jest w ogóle widoczne w kadrze.

6. Korzystaj z gotowych modeli

Obecnie w sieci pojawia się coraz więcej darmowych modeli 3d bardzo dobrej jakości. Nawet jeśli nie znajdziesz konkretnie tego czego szukasz, to często można znaleźć coś podobnego i zmodyfikować do własnych potrzeb.

7. Kupuj modele

Nikt nie lubi ponosić dodatkowych kosztów. Jednak spójrz na to z  innej strony. Jeśli możesz kupić coś za 10$ to czy nie jest to lepszą opcją niż tracić na wykonanie modelu pół dnia?

8. Wykonuj własne modele

Z drugiej strony często warto samemu wykonać model jeśli nie jest on bardzo skomplikowany. Niejednokrotnie może okazać się, że poświęciłeś 30 minut na szukanie modelu, którego finalnie i tak nie znalazłeś. W tym czasie prawdopodobnie mogłeś wykonać go własnymi siłami.

9. Nie wiesz, nie modeluj

Jeśli wykonujesz dla kogoś zlecenie i otrzymujesz niekompletne materiały, jest bardzo duża szansa, że zleceniodawca stara się przerzucić na Ciebie wymyślenie czegoś z czym sam sobie nie może lub nie chce poradzić. Jeśli samodzielnie podejmiesz się wymyślania czegoś co nie zostało określona na początku, jest duża szansa, że i tak zostanie to zmienione.

10. Korzystaj ze swojej pracy

Jeśli wykonałeś przydatny model albo dobry materiał, to nie wahaj się go użyć ponownie. Stwórz własne biblioteki modeli 3d oraz materiałów. Nie ma sensu tracić czasu na wykonywanie identycznych czynności po kilka razy.

Głodny wiedzy? Sprawdź: kursy i szkolenia z programu 3ds Max!

 

Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu