Data publikacji: 20-11-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020
Data publikacji: 20-11-2019 | Data aktualizacji: 30-03-2020
Zbrush domyślnie posiada bardzo zasobną bibliotekę pędzli z których możemy korzystać podczas pracy. Każdy z tych pędzli zawiera unikalny zestaw właściwości za pomocą których, możemy modyfikować jego sposób użycia. Pędzle mogą być modyfikowane, również za pomocą dostępnych kontrolerów takich jak: Gravity, WrapMode czy Density. Tak więc liczbę pędzli, możemy zwielokrotnić o pędzle utworzone przez nas samych, które możemy zapisać i wczytać w każdej chwili, bądź zaimplementować do obowiązującej palety.
Jest kilka głównych kategorii pędzli, które możemy podzielić w sposób następujący:
Pędzle typu Move - kilka rodzajów pędzli za pomocą których, możemy manipulować siatką na zasadzie przesuwania jej.
Zbrush - Które pędzle używać?
W zależności od charakteru i etapu pracy, na którym się znajdujemy, dobór pędzli może być kluczowy. Zwykle jednak jest tak, że po krótkim rozpoznaniu możliwości oferowanych przez dostępne w programie pędzli, wybieramy sobie kilka najbardziej dla nas przystępnych i to za ich pomocą tworzymy interesujące nas rzeczy od początku do końca. I tak oto przy pomocy przykładowego zestawu pędzli składającego się z: move, claytube, standard, pinch i spiral, możemy zbudować cały projekt, używając tych samych pędzli na każdym etapie powstawania, z tym, że w fazie wykończeniowej, niektóre z nich można poddać lekkiej modyfikacji. Jeśli projekt nad którym pracujemy składa się wyłącznie z elementów hard surface i bardziej przypomina robota niż człowieka, wówczas musimy wzbogacić naszą paletę pędzli o takie, które zaprojektowane są specjalnie do tego celu, a więc będzie to: polish, trim, flatten czy crack. Do rzeźbienia postaci ludzkiej, użyjemy prostych pędzli typu: claytube, standard i move, czyli takich o dość naturalnym dukcie, którym możemy dodatkowo nadać więcej organicznej wyrazistości za pomocą wspomnianych na początku właściwości.
Poniżej omówię kilka najbardziej popularnych, dość uniwersalnych pędzli:
To podstawowy pędzel, który przy zachowaniu domyślnych ustawień, daje efekt wypychania siatki na zewnątrz(lub wpychania do wewnątrz) w taki sposób, że tworzy wrażenie dodawania gliny do modelu na którym stosujemy narzędzie. Jest być może najczęściej stosowanym pędzlem, gdzie w połączeniu z szerokimi możliwościami modyfikacji takimi choćby jak: stroke, gravity, alphas czy lazy mouse, czyni z tego pędzla dość potężne narzędzie, które świetnie sprawdzi się tam gdzie, zajdzie potrzeba pracy ze szczegółami np. włosy.
Pędzel, który automatycznie podpięty jest pod klawisz shift i działa z każdym dowolnym pędzlem. Wygładza powierzchnię siatki, łagodząc jej nieregularność.
Pędzel, dzięki któremu, możemy przesunąć interesujące nas partie siatki. Pędzel ten pomija właściwości dodatkowe wspomniane w opisie pędzla typu standard, gdyż mija się to z celem. Move sprawdzi się doskonale przy podkreśleniu ekspresji wyrazu twarzy czy przy łamaniu symetrii modelu.
Dwa pędzle o zbliżonych właściwościach jednakże różniące się od siebie, intensywnością działania. Polish wygładza powierzchnię, ścinając ją niejako w taki sposób, że zastosowana na krawędzi obiektu, daje efekt zbliżony do Bevel. Trim dynamic, to narzędzie o zdecydowanie silniejszym działaniu polegającym na zdecydowanym ścinaniu siatki. Oba narzędzia doskonale sprawdzą się w przypadku chęci osiągnięcia efektu hard surface. Kolejnym pędzlem o podobnym zastosowaniu do dwóch wymienionych, będzie flatten również ścinający i wygładzający powierzchnię w sposób analogiczny.
Dwa znakomite pędzle, które świetnie będą nadawać się do rzeźbienia organicznego. Pędzel z podpiętą alfą, pozostawi po sobie bardzo naturalny, organiczny ślad, który można zaadoptować na potrzeby tworzenia postaci i budowania anatomii. Oba pędzle mają bardzo zbliżone właściwości i będą różnić się nieznacznie w obrębie faktury.
Bardzo ciekawy pędzel, który znajdzie zastosowanie tam gdzie będziemy potrzebować wydłużyć siatkę w sposób mniej lub bardziej zdecydowany. Należy pamiętać, że pędzel rozciąga siatkę w tak zauważalny sposób, że najlepiej zadziała w połączeniu z trybem dynamesh. Pozwoli on na wygładzenie i rozdystrybuowanie punktów siatki tak, aby zniwelować rozciągniecie.
To tylko kilka pędzli, których wykorzystanie w zupełności zapewni nam osiągnięcie zamierzonego efektu. Jeśli dodatkowo połączymy je ze wsparciem w postaci kontrolerów i modyfikatorów wpływających na zachowanie śladu narzędzia, wówczas będziemy w stanie wyciągnąć o wiele więcej z narzędzia niż jest nam w stanie zapewnić domyślne ustawienie.
Jeśli chcesz bardziej szczegółowo zagłębić się w to jak działają poszczególne pędzle lub po prostu lepiej poznać ten program to sprawdź nasz kurs online - Zbrush od podstaw.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?