Data publikacji: 07-09-2021 | Data aktualizacji: 28-02-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 07-09-2021 | Data aktualizacji: 28-02-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Zastanawiasz się czy warto sprzedawać swoje modele 3d w internecie? Czy da się na tym zarobić jakieś sensowne pieniądze?
W tym artykule podzielę się swoimi doświadczeniami dotyczącymi sprzedaży modeli na platformie Turbosquid.com. Na której wartość moich sprzedaży na ten moment wynosi 74000,33 $ na przestrzeni 10 lat. Niestety na moje konto wpłynęło niestety “tylko” 41721,42 $ ze względu na prowizję, którą pobiera TS. Co daje nam po przeliczeniu około 170 tys zł dochodu.
Mimo tego, że od dłuższego czasu nie dodaję już żadnych nowych produktów, to uzyskuję średnio 150 $ dochodu miesięcznie nie poświęcając na to nawet minuty swojego czasu. Moje konto możesz sprawdzić pod tym linkiem.
Ponad 10 lat temu dostępność modeli 3d była zupełnie inna niż jest to obecnie, przez co bardzo często trzeba było samodzielnie je przygotowywać. Miałem w tamtym momencie sporo wolnego czasu - skończyłem studia, a firma zajmująca się wizualizacjami, w której pracowałem zamknęła się. Zmusiło mnie to poniekąd do zdobycia umiejętności, które umożliwiły mi ich sprawne wykonanie. Dodatkowo uważałem, że przygotowywanie modeli to bardzo dobry sposób na doskonalenie swojego warsztatu i budowanie portfolio.
Zacząłem więc pracować nad własnymi modelami i dodawać ja na Turbo Squida. Pierwszy produkt opublikowałem 9 listopada 2011 roku i było to krzesło - Kartell Mademoiselle Chair. Nie był to idealny model, ale od czegoś trzeba zacząć. :)
Pierwsza sprzedaż miała miejsce 19 listopada 2011. Nie było to jednak krzesło, a tekstura cortenu, którą przygotowałem na potrzeby swojej pracy inżynierskiej.
Zachęcony tym, że rzeczywiście ktoś kupuje moje produkty zacząłem dodawać kolejne. Łącznie w roku 2011 i 2012 dodałem ich - 82.
W latach 2013-2014 osiągałem naprawdę satysfakcjonujące wyniki średnio uzyskując około 500 $ miesięcznie, a w najlepszym roku 2015 łączny dochód wyniósł 7047 $ co dało średnio 587 $ miesięcznie. Było to tylko zajęcie dodatkowe, na które poświęcałem tylko część swojego czasu.
Z roku na rok dodawałem mniej nowych produktów ponieważ angażowały mnie inne projekty. W 2014 jedynie 28, a w 2015 - 13 co przełożyło się na coraz mniejsze przychody.
W kolejnych latach zacząłem zauważać większy spadek sprzedaży. Wyniki wyglądał następująco:
2016 rok - 6182 $
2017 rok - 5643 $
2018 rok - 3155 $
2019 rok - 2919 $
2020 rok - 2156 $
2021 rok do sierpnia - 1378 $
Uważam, że tak znaczny spadek był spowodowany nie tylko brakiem nowych produktów, a głównie konkurencyjnym serwisem, który zyskiwał na popularności - 3dsky.org.
3dsky w przeciwieństwie do Turbosquida oferuje bardzo dużo darmowych modeli, a te w wersji PRO są sprzedawane bardzo tanio - po stałych cenach około 7$ od sztuki. Turbosquid dba o to, aby modele nie były sprzedawane zbyt tanio i aby inni użytkownicy nie zaniżali cen. Zdarzyło mi się otrzymywać wiadomości, abym podniósł ceny niektórych modeli ponieważ ich algorytm uznał, że są zbyt tanie.
Osobiście myślę, że 3dsky popsuł trochę rynek i rentowność sprzedaży modeli spadła. Gdy ten sam model jest dostępny za 10$ na TS, a na 3dsky za darmo, to wiadomo, który bardziej zainteresuje klienta. :)
Powyżej wykres z Google Trends dla frazy 3dsky. Największy wzrost był w okolicach 2017 gdy zaczęły się największe spadki sprzedaży.
Jak widzicie na modelach 3d można było w przeszłości sensownie zarobić. Niestety konkurencja jest coraz większa, a modeli 3d tylko przybywa. Myślę, że obecnie bardzo ciężko jest zrobić z tego główne źródło swojego dochodu. Niemniej jako dodatkowe wpływy wspomagające nasz budżet jest to świetne rozwiązanie. Może być to szczególnie interesujące dla osób, które lubią modelować i w wolnych chwilach robią to dla przyjemności. Wtedy możemy spełniać się kreatywnie oraz mieć z tego dodatkowych dochód.
Sprawdzi się to też wśród osób, które dopiero zaczynają nauką programów 3d i mają możliwość poświęcenia wielu godzin na przygotowanie konkretnego modelu, który chcą pokazać w swoim portfolio. Skoro i tak poświęciliśmy na niego dużo czasu, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarobić na nim kilka dodatkowych dolarów.
Może być to także dobry motywator do przyśpieszania swojej pracy i coraz efektywniejszego modelowania. Szybkość pracy w tym wypadku jest kluczowa. Im więcej i szybciej wykonamy wysokiej jakości modele, tym większa szansa, że zarobimy na nich sensowne pieniądze w stosunku do czasu, który na nie poświęciliśmy.
Ewentualnie może być to też dobra opcja dla osób, które na co dzień wykonują wizualizacje i co jakiś czas na ich potrzeby muszą samodzielnie przygotować model 3d lub całe sceny. Możliwe, że część pracy da się zmonetyzować w ten sposób.
Na pewno nie traktowałbym tego jako prostej i głównej formy zarabiania pieniędzy. Największym problemem jest to, że nie mamy żadnej pewności czy ktokolwiek kupi od nas nasz produkt. Może się okazać, że poświęcimy 100 godzin na przygotowanie 10 modeli, a finalnie zarobimy na nich 100 $. Co w przeliczeniu na godziny da nam 1$ zarobku za godzinę naszej pracy.
Ogromną zaletą sprzedaży na TS jest fakt, że jest to prawdziwy pasywny przychód. Nie musimy się kompletnie niczym przejmować. Poza dodaniem modelu na stronę wszystko odbywa się bez naszego udziału. Konwersja na inne formaty i odpowiedzi na pytania są udzielane przez support TurboSquida. Poproszenie nas o sprawdzenie czegoś, czy dołączenie brakujących tekstur to jednorazowe sytuacje. Przez ostatnie 2-3 lata nie poświęciłem pewnie nawet godziny na obsługę tej sprzedaży czy platformy, a mimo to do dziś uzyskuję dodatkowe kilkaset złotych miesięcznie do swojego budżetu.
Prowizje szczególnie na początku są naprawdę wysokie. Jeśli nie dołączymy do tzw. SquidGuild, to TurboSquid będzie pobierał aż 60% naszego wynagrodzenia. Dopiero po dołączeniu do Gildii możemy liczyć na zwiększenie prowizji.
Łącznie mamy 7 poziomów, które zdobywamy wraz ze wzrostem naszej sprzedaży. Ostatni poziom uzyskujemy po przekroczeniu 10000 $. Możemy wtedy liczyć na 60% z wartości naszej sprzedaży. Dodatkowo jeśli weźmiemy udział w programie afiliacyjnym, to możemy liczyć na dodatkowe 20% co łącznie daje nam aż 80% prowizji.
Prowizje pobierane przez TS na pewno są duże, ale biorąc pod uwagę jak dużo klientów do dziś korzysta z tego serwisu i to, że nie musimy się o nic kompletnie martwić powinno nam to zrekompensować.
Modele, które będziemy oferować poza tym, że muszą się bardzo dobrze prezentować na poglądowych wizualizacjach, to dodatkowo muszą mieć jak najlepiej przygotowaną geometrię. Obecnie TurboSquid wymaga dodawanie wizualizacji przedstawiających Wireframe, czyli siatkę naszego obiektu, więc nic nie da się ukryć. :) Musimy zatem uważać, aby np. model kubka nie miał 100 tys. poligonów, ponieważ nie będzie to dobrze przygotowana geometria.
Podsumowanie
Jak widzisz do dziś da się zarobić dodatkowe pieniądze w ten sposób. Niemniej jest to na pewno coraz trudniejsze ze względu na dużą konkurencję, rosnące wymagania i czas, który trzeba na to poświęcić.
Jeśli jednak zainteresowała Cię taka forma zarabiania dodatkowych pieniędzy i chciałbyś zacząć tworzyć tego typu modele, to zachęcam do skorzystania z naszych kursów online z programu 3ds Max. Osobiście lubię modelować i myślę, że wychodzi mi to całkiem dobrze. W większości materiałów mojego autorstwa znajdziesz wiele godzin poświęconych na wykonywanie wysokiej jakości modeli 3d krok po kroku.
Masz pytania? Zadaj je śmiało w komentarzu.
Pozdrawiam!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?