Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić? Poradnik

Data publikacji: 02-04-2020  |  Data aktualizacji: 19-10-2023  | Autorka: Emilia Dudzińska

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić? Poradnik


Z tego poradnika dowiesz się jak zrobić własną kotę wysokościową. Na początku jednak zajmiemy się edycją istniejących już kot.

Podstawowa edycja istniejącej koty wysokościowej

Zaczynając projekt na szablonie architektonicznym dostępna jest kota wysokościowa Spot Elevations Target (Project) oraz 7 innych rodzajów.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 02

Warto zwrócić uwagę na to, że koty wysokościowe mające w nazwie Project odnoszą się do poziom zera projektu, natomiast opcja Relative może odnosić się do innych poziomów, które są wybieralne w wystąpieniu elementu.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 03

Kota może opisywać górę i spód elementu. Parametr ten można zmienić we właściwościach wystąpienia

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 04


Tworzenie koty wysokościowej

Stwórzmy nowy typ opisu przez Edit TypeDuplicate a następnie zwróćmy uwagę z czego składa się element koty wysokościowej

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 05

Leader Arrowhead jest to symbol pomiędzy symbolem koty a elementem. W poprzednich przykładach była to strzałka. Do dyspozycji są tu też inne elementy tej kategorii. W związku z efektem graficznym, jaki chcę uzyskać wybiorę opcję none. Kolejnym ważnym elementem jest Symbol, czyli samo oznaczenie jakie będzie użyte (bez tekstu). Są tu widoczne rodziny kategorii Spot Elevation Symbols. W celu określenia innego symbolu musimy stworzyć nową rodzinę na podstawie szablonu Metric Spot Elevation Symbol. Symbol umieszczę powyżej poziomej płaszczyzny odniesienia, ponieważ punkt przecięcia płaszczyzn odniesienia oznacza styk z  opisywaną powierzchnią, np. stropem.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 06

Pamiętajmy, że symbole są rysowane w  rozmiarze w jakim będą drukowane i nie ulegną skalowaniu w rysunkach o różnej skali. Rodzinę wczytuję do projektu i ustawiam jako symbol. Kolejna faza edycji to odpowiednie ustawienie tekstu. Wysokość tekstu pozostawię na 2.4mm. Text Offset from Leader ustawię na 7 mm. Jest odsunięcie spodu tekstu of elementu Leader, czyli także od elementu który jest oznaczany. Poniżej przykład odsunięcia o 7 mm i 20 mm.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 07

Czcionkę pozostawię jako Arial na nieprzeziernym tle. W razie potrzeby jednostki można zmienić w Units Format z domyślnych na inne, np. metry z dokładnością dwóch miejsc po przecinku.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 08Warto zwrócić uwagę także na parametr Text Offset from Symbol. Jest to poziome odsunięcie od środka symbolu. W moim przypadku ustawię wartość jako 0. Dzięki temu tekst znajduje się dokładnie nad symbolem.

Revit - Kota wysokościowa - Jak zrobić - 09

W powyższy sposób stworzysz kotę wysokościową, która pozwoli w szybki i sprawny sposób opisać rysunek. Jeśli chcesz poszerzyć wiedzę o tym elemencie, zwróć uwagę także na parametry Prefix i Sufix.

  • Symbol możesz ściągnąć klikając tutaj

Informacje o kotach wysokościowych i innych elementach opisowych znajdziesz także w kursie Revit.

Autorka

Emilia Dudzińska BIM Manager

BIM Manager w biurze architektonicznym. Absolwentka wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej,  obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Na co dzień pracuje w programach 3ds max + v-ray, Revit, Autocad, a z pasji dzieli się wiedzą na ich temat.

Przeczytaj o programie Revit na naszym blogu