Data publikacji: 10-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Emilia Dudzińska
Data publikacji: 10-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Emilia Dudzińska
Tworzenie rodziny powinniśmy zacząć od startowego pliku rodziny mebli (Furniture). Kolejne podstawowe kroki można znaleźć w jednym z poprzednich wpisów - Revit - Na co zwrócić uwagę zaczynając tworzyć rodzinę.
Jednym z głównych jest upewnienie się co do jednostek w jakich jest plik.
Modelowanie zaczynam od dodania 2 płaszczyzn referencyjnych w rzucie.
Następnie wymiaruję odległość płaszczyzn od środkowej płaszczyzny i wybieram EQ, które odpowiada za równe odległości.
Analogiczne kroki wykonuję dla płaszczyzn poziomych.
Są to linie krawędzi blatu.
Teraz należy przypisać płaszczyznę odpowiedzialną za wysokość stolika. W tym celu przechodzę do widoku bocznego Left i rysuję płaszczyznę odniesienia równoległą do Ref. Level.
Dodatkowo rysuję płaszczyznę spodu blatu w odległości 6 cm od góry. Ponieważ nie jest to odległość, którą będę chciała zmieniać, wymiaruję i blokuję odległość.
Stolik jest kwadratowy, więc należy dodaję wymiary całościowe, którym zostanie przypisany ten sam parametr.
Pod Label Dimension wybieram Create Parameter. Nazywam go “wysokość” nie używając polskich znaków. Jest to parametr Typu (będzie on odpowiadał za wymiary typu danej rodziny, a nie każdego elementu indywidualnie).
Aby przypisać parametr wysokości przechodzę do okna left i powtarzam powyższe kroki wymiarowania i przypisania parametru, który nazywam Wysokość.
Modelowanie stolika - Revit
Modelowanie rozpoczynam od blatu. W tym celu z Create wybieram Extrusion. Klikam Set co pozwoli na odpowiednie przypisanie płaszczyzny na jakiej będzie tworzony blat.
Z listy jaka się pojawiła wybieram Pick a plane i wybieram górną płaszczyznę blatu.
Program przeniósł mnie na poziom rzutu, ponieważ to umożliwi narysowanie kształtu na wybranej płaszczyźnie. W oparciu o płaszczyzny krawędzi blatu rysuję kwadrat i blokuję jego krawędzie.
Następnie zatwierdzam zielonym przyciskiem w górnej części.
Na widoku z lewej strony wyrównuję (skrót: AL) górną płaszczyznę geometrii do płaszczyzny referencyjnej spodu blatu i blokuję.
W tej chwili blat jest gotowy.
Pozostają nóżki, które tworzę na płaszczyźnie rzutu. Ponownie wybieram Extrusion i wykonuję kwadrat 6x6cm.
Przesuwam go w lewy górny róg i blokuję względem stycznych płaszczyzn, ponieważ chcę, by przesuwały się wraz ze zmianą wymiaru.
Powtarzam te kroki dla 3 pozostałych nóżek.
Przechodzę na widok Left, wyrównuję górne płaszczyzny nóg względem dolnej płaszczyzny blatu i blokuję.
W tej chwili model stolika jest gotowy.
Tworzenie typów
Wczytuję rodzinę do projektu. Zakładam, że stolik jest tworzony w wymiarach 55x55x45cm oraz 80x80x55 cm. Chciałabym stworzyć dwa typy, które będę mogła użyć w projekcie bez konieczności ponownego modelowania. Po to przypisałam parametry. Wymieram Edit Type i zmieniam nazwę dodając suffix small
a następnie zmieniam wymiary na pożądane.
Kolejny typ będzie miał większe wymiary. Powtarzam powyższe kroki tworzenia typu przy pomocy Duplicate.
W następnym tutorialu opowiem jak przypisać parametr materiału.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat Rodzin, to zachęcamy do zapoznania się z naszym poprzednim poradnikiem "Revit - Rodziny - Co to jest i do czego służą?" oraz zachęcamy do zapoznania się z naszym kursem online z Revita - Rodziny od podstaw.
Pozdrawiamy! :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?