Przypomnij hasło

Logowanie

Stwórz konto

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - Tutorial, poradnik

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - Tutorial, poradnik


Tworzenie rodziny powinniśmy zacząć od startowego pliku rodziny mebli (Furniture). Kolejne podstawowe kroki można znaleźć w jednym z poprzednich wpisów - Revit - Na co zwrócić uwagę zaczynając tworzyć rodzinę. Jednym z głównych jest upewnienie się co do jednostek w jakich jest plik.

Płaszczyzny referencyjne

Modelowanie zaczynam od dodania 2 płaszczyzn referencyjnych w rzucie.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - Tutorial, poradnik - 02

Następnie wymiaruję odległość płaszczyzn od środkowej płaszczyzny i wybieram EQ, które odpowiada za równe odległości.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 03

Analogiczne kroki wykonuję dla płaszczyzn poziomych. Są to linie krawędzi blatu. Teraz należy przypisać płaszczyznę odpowiedzialną za wysokość stolika. W tym celu przechodzę do widoku bocznego Left i rysuję płaszczyznę odniesienia równoległą do Ref. Level.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 04

Dodatkowo rysuję płaszczyznę spodu blatu w odległości 6 cm od góry. Ponieważ nie jest to odległość, którą będę chciała zmieniać, wymiaruję i blokuję odległość.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - Tutorial, poradnik - 05

Przypisanie parametru

Stolik jest kwadratowy, więc należy dodaję wymiary całościowe, którym zostanie przypisany ten sam parametr.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - Tutorial, poradnik - 06

Pod Label Dimension wybieram Create Parameter. Nazywam go “wysokość” nie używając polskich znaków. Jest to parametr Typu (będzie on odpowiadał za wymiary typu danej rodziny, a nie każdego elementu indywidualnie).

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 07

Aby przypisać parametr wysokości przechodzę do okna left i powtarzam powyższe kroki wymiarowania i przypisania parametru, który nazywam Wysokość.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 08

Modelowanie stolika - Revit

Modelowanie rozpoczynam od blatu. W tym celu z Create wybieram Extrusion. Klikam Set co pozwoli na odpowiednie przypisanie płaszczyzny na jakiej będzie tworzony blat.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 09

Z listy jaka się pojawiła wybieram Pick a plane i wybieram górną płaszczyznę blatu.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 10

Program przeniósł mnie na poziom rzutu, ponieważ to umożliwi narysowanie kształtu na wybranej płaszczyźnie. W oparciu o płaszczyzny krawędzi blatu rysuję kwadrat i blokuję jego krawędzie.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 11
Następnie zatwierdzam zielonym przyciskiem w górnej części.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 12
Na widoku z lewej strony wyrównuję (skrót: AL) górną płaszczyznę geometrii do płaszczyzny referencyjnej spodu blatu i blokuję.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 13

W tej chwili blat jest gotowy.

Pozostają nóżki, które tworzę na płaszczyźnie rzutu. Ponownie wybieram Extrusion i wykonuję kwadrat 6x6cm.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 14

 Przesuwam go w lewy górny róg i blokuję względem stycznych płaszczyzn, ponieważ chcę, by przesuwały się wraz ze zmianą wymiaru.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 15

 Powtarzam te kroki dla 3 pozostałych nóżek.
Przechodzę na widok Left, wyrównuję górne płaszczyzny nóg względem dolnej płaszczyzny blatu i blokuję.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 16
W tej chwili model stolika jest gotowy.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 17
Tworzenie typów

Wczytuję rodzinę do projektu. Zakładam, że stolik jest tworzony w wymiarach 55x55x45cm oraz 80x80x55 cm. Chciałabym stworzyć dwa typy, które będę mogła użyć w projekcie bez konieczności ponownego modelowania. Po to przypisałam parametry. Wymieram Edit Type i zmieniam nazwę dodając suffix small
a następnie zmieniam wymiary na pożądane.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 18
Kolejny typ będzie miał większe wymiary. Powtarzam powyższe kroki tworzenia typu przy pomocy Duplicate.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 19

W następnym tutorialu opowiem jak przypisać parametr materiału.

Revit - Jak wymodelować stolik używając płaszczyzn odniesienia i parametrów typu - 20
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat Rodzin, to zachęcamy do zapoznania się z naszym poprzednim poradnikiem "Revit - Rodziny - Co to jest i do czego służą?" oraz zachęcamy do zapoznania się z naszym kursem online z Revita - Rodziny od podstaw.

Pozdrawiamy! :)

Autor

Emilia Dudzińska

 

Absolwentka wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, obecnie w trakcie studiów doktoranckich. Na co dzień pracuje w programach 3ds max + v-ray, Revit, Autocad, a z pasji dzieli się wiedzą na ich temat.

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Programowanie Android
  • kursy online Frontend
  • kurs online Java
  • kursy online programowania - Kotlin
  • kursy online Programowanie Python
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online Substance Painter
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush