Data publikacji: 27-11-2018 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Emilia Dudzińska
Szablony rodzin w programie Revit są to pliki startowe z predefiniowanymi parametrami w których można tworzyć wczytywalne rodziny.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat samych rodzin, to polecamy nasz inny artykuł - Revit - Rodziny - Co to jest i do czego służą?
Revit - Szablony rodzin - Podstawowy podział
Przed wyborem powinniśmy zastanowić się co chcemy stworzyć. Pierwszy podział to:
- Annotations / Opisy - szablony do rodzin opisowych omówionych poniżej
- Conceptual Mass - szablon do tworzenia schematycznych brył. Znajduje najczęściej zastosowanie w początkowej fazie projektu, gdy bryła budynku jest formowana lub do wymodelowania otoczenia w przypadku analiz energetycznych
- Titleblocks - szablony do tworzenia formatek do druku oraz tabel projektu
- Reszta elementów - tu znajdziemy szablony dla reszty rodzin
Część z której korzystamy najczęściej to pkt. 4 a zarazem przedstawiony na grafice poniżej folder do którego trafiamy bezpośrednio po wybraniu tworzenia nowej rodziny.
Jest to bardzo rozbudowana grupa więc poniżej omówię najczęściej wybierane rodziny:
- Casework - tworzenie rodzin mebli stolarskich. Pomocnicze predefiniowane parametry rodziny to szerokość, głębokość oraz nadanie równego wymiaru. Predefiniowane parametry można oczywiście usunąć lub nadać w innym miejscu
- Column - tworzenie słupów z predefiniowanymi parametrami głębokości i szerokości. dodatkowo w widokach elewacji można określić czy ma mieć wysokość kondygnacji czy może ma być odsunięta od stropu
- Door - tworzenie drzwi z predefiniowaną przegrodą w której drzwi są umieszczone, zadaną szerokością i wysokością otworu, określoną stroną umieszczenia drzwi a także Flip Control który umożliwia obracanie drzwi w projekcie
- Furniture - tworzenie mebli typu stół, krzesła. Rodzina ta nie będzie cięta w przypadku przekroju Generic model - tworzenie ogólnych modeli. warto nadać kategorię rodziny
- Lighting Fixture - tworzenie lamp z predefiniowanym układem odniesienia wyznaczonym przez dwie Płaszczyzny Referencyjne oraz “Light Source” (Light source może być edytowany i dostosowywany do kształtu oprawy). Podobny element znajdziemy w innych rodzinach opraw oświetleniowych
- Planting - tworzenie roślin z predefiniowanym układem dwóch Płaszczyzn Referencyjnych
- Profile - tworzenie profili, które są wykorzystywane do wykonania różnych elementów takich jak cokoły, listwy sufitowe czy słupki balustrady
- Window - tworzenie okien z predefiniowaną przegrodą, szerokością i wysokością otworu oraz wysokością umieszczenia w ścianie od poziomu na którym okno jest umieszczane
Na co zwrócić uwagę
Warto zwracać uwagę na kilka elementów:
- Czy dany element ma adnotację “wall based” (np. Electrical Fixture wall based, Generic Model wall based, Lighting Fixture wall based) lub “ceiling based” (np. Spot Lighting Fixture ceiling base). Inne typy, statystycznie rzadziej używane ze względu na to, że większość rodzin ma to przypisane automatycznie, to: “face based”, “floor based”, “line based”, “roof based”.
- Nazwa rodziny nie równa się kategorii rodziny, np. rodziny powstałe na podstawie szablonów “Lighting Fixture wall based” oraz “Spot Lighting Fixture ceiling base” trafiają do kategorii “Lighting Fixtures”. Na podstawie kategorii kontrolowany jest sposób wyświetlania, widoczność, kolor, grubość linii itp. więc ważnym jest, aby rodzina miała prawidłową kategorię. Jeśli nie jesteśmy pewni do jakiej należy możemy to sprawdzić w danej rodzinie w Family Category Parameters.
- Jak element zachowuje się w przypadku konkretnych widoków. Można to sprawdzić w Object Style projektu.
Jak widzimy część pól jest wyszarzonych w polu “Cut”. Oznacza to, że program w przypadku przekrojów nie będzie ciął przez dane kategorie. Warto na to zwrócić uwagę ze względu na często problematyczny przypadek “Furniture” oraz “Casework”. W przypadku rysunków szczegółowych kuchni warto wybrać “Casework” ponieważ przekroje zabudowy będą niezbędne do dokumentacji.
Częste problemy
Pozdrawiamy!