Data publikacji: 16-03-2018 | Data aktualizacji: 30-08-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 16-03-2018 | Data aktualizacji: 30-08-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Jeśli zajmujesz się projektowaniem ogrodów, zieleni i architekturą krajobrazu, to prędzej czy później na pewno zaczniesz się zastanawiać, czy możesz przedstawiać swoje prace w jakiś inny sposób niż odręczne rysunki np. korzystając z programów graficznych 3d.
Mam dla Ciebie dobrą i złą wiadomość. Dobra jest taka, że jak najbardziej możesz wykonywać wizualizację 3d swoich projektów korzystając z takich programów jak 3ds Max lub Sketchup, a zła, że niestety nie jest to proste zadanie. Dlaczego? Postaram Ci się wytłumaczyć jakie problemy możesz napotkać przy tego typu projektach. W tym tekście skupimy się głównie na dwóch wspominanych programach wraz z pluginem V-ray, ponieważ obecnie są to najpopularniejsze narzędzia do wykonywania tego typu wizualizacji.
Kurs online - 3ds Max - V-ray Wykonanie wizualizacji domu jednorodzinnego
Zacznijmy od tego, że według mnie wykonanie przyzwoitej wizualizacji zieleni jest dużo trudniejszym zadaniem niż wykonanie podobnej jakości typowej wizualizacji wnętrz. Wynika to m.in. z tego, że wykonując projekt zieleni w programie 3d musimy sprawniej poruszać się po programie i korzystać z dodatkowych narzędzi, które są nam potrzebne przy tworzeniu renderów tego rodzaju. Mogą się one różnić w zależności od wykorzystywanego oprogramowania, ale są nimi np. w wypadku programu 3ds Max: Multiscatter, Forest Pack, VrayProxy, a w wypadku Sketchupa - VrayProxy, Skatter lub inne o podobnym działaniu.
Kurs online - 3ds Max od postaw - Kompendium
Z czego wynika fakt, że musimy wspierać się dodatkowymi narzędziami? Głównym powodem jest to, że modele 3d roślin składają się z dużo większej liczby poligonów niż standardowe modele mebli. Przykładowo, jeden model bardziej skomplikowanego drzewa może mieć bardziej złożoną siatkę niż całe urządzone mieszkanie. Oczywiście zależy to od tego jakie obiekty mamy w scenie, ale jak najbardziej jest to możliwe. Duża liczba poligonów przekłada się na większy rozmiar zajmowanej przestrzeni na dysku oraz na spowolnione działanie programu graficznego, w którym pracujemy. Może okazać się, że po dodaniu kilku modeli roślin i drzew nasza scena zaczyna tak wolno działać, że nie sposób w niej pracować. Dlatego właśnie musimy korzystać m.in. z V-ray proxy. dzięki któremu w scenie będzie widoczny tylko symbol oznaczający np. nasze drzewo, a nie cały model. Pracując w ten sposób model 3d drzewa jest tylko pobierany z dysku w momencie, gdy rednerujemy naszą scenę. Dokładnie działanie V-ray proxy opiszemy w kolejnym artykule.
Przykład zastosowania drzew w postaci V-ray proxy - Kurs - 3ds Max - 3 pory roku
Natomiast wtyczka (plugin) Multiscatter (ForstPack, Skatter, CoronaScatter lub inne podobne w zależności od oprogramowania) służy do rozprowadzania większej liczny obiektów na określonej powierzchni. Wyobraźmy sobie, że na powierzchni 10 metrów na 10 metrów chcemy rozmieścić rośliny, których finalnie łącznie może być np. 500 lub 1000. Jeśli byśmy chcieli układać je ręcznie, to po pierwsze zajęłoby to nam bardzo dużo czasu, a po drugie ewentualna możliwość edycji, zmian rozmieszczenia była by bardzo ograniczona i bardzo czasochłonna.
Przykład zastosowania wtyczki Multiscatter - Kurs - 3ds Max - Dom jednorodzinny
W tego typu sytuacjach bezcennym narzędziem okazują się właśnie narzędzia typu Multiscatter. Dzięki nim możemy np. wybrać powierzchnię, na której mają być obiekty, określić ile typów roślin chcemy na niej rozmieścić, jaki procentowy udział ma być danej rośliny, czy mają się od siebie różnić wielkością itp. Opcji jest naprawdę dużo, a sam plugin jest na tyle potężnym narzędziem, że kilkoma kliknięciami możemy stworzyć realistycznie wyglądający las lub trawnik.
Przykład zastosowania CoronaScatter - Kurs online - Corona renderer od podstaw
Innym istotnym problemem, który napotkamy na początku jest konieczność posiadania odpowiednich modeli roślin 3d. Bez odpowiednich obiektów nie będziemy w stanie zobrazować swojego projektu tak jak byśmy chcieli. Brak odpowiedniej zieleni jest o tyle problematyczny, że w przeciwieństwie do krzesła, stołu czy szafki, które możemy z większym lub mniejszym trudem wymodelować, to wymodelowanie drzewa, czy nawet małego krzewu może okazać się dla większości osób zadaniem nie do przeskoczenia. Dodatkowo tworzenie tego typu obiektów jest bardzo czasochłonne, a skupiając się na projektowaniu nie będziemy chcieli poświęcać na tego typu czynności dużo czasu. Co zatem nam pozostaje? Głównie korzystanie z płatnych bibliotek gotowych obiektów, które niestety nie są tanie. Jedną z większych baz modeli jest zdecydowanie Evermotion. Ich kolekcje roślin znajdziecie pod tym adresem. Dodatkowo możecie sprawdzić takie sklepy jak Vizpark i CG Axis, Możemy również poszukać darmowych materiałów udostępnianych przez innych użytkowników wpisując odpowiednie frazy w googlu np. "free 3d plant" lub poszukać interesujących nas modeli w 3dWarehouse.
O ile w wypadku nauki programów 3d komputer nie jest najważniejszy, to niestety w wypadku gdy chcemy wykonywać wizualizacje krajobrazu, to może okazać się, że zbyt słaby sprzęt może nam to po prostu uniemożliwić. Tak naprawdę jedną z najważniejszych rzeczy w wypadku liczenia tego typu scen jest ilość pamięci RAM jaką dysponujemy. Jeśli kiedykolwiek mieliście do czynienia z renderowaniem, to najprawdopodobniej zdarzyła wam się sytuacja, gdy render nie chciał się po prostu liczyć i już na wczesnych etapach się zatrzymywał. Wynika to najczęściej z faktu, że 3d modele roślinności są bardzo złożone i składają się z z dziesiątek tysięcy, setek, a czasem i milionów poligonów. Im więcej poligonów w naszej scenie tym więcej RAM-u będziemy potrzebować. Absolutnym minimum jakie będziemy potrzebować w wypadku pracy nad tego typu scenami to 8 GB pamięci, a przy 16 GB powinniśmy sobie poradzić z całkiem złożonymi scenami. Oczywiście najlepiej posiadać 32 GB lub 64 GB RAM-u, ale nie każdy może sobie na to pozwolić. Pozostałe podzespoły jak procesor lub karta graficzna nie są aż tak istotne. Oczywiście im procesory będzie lepszy tym wizualizacje będą robić się szybciej, ale nawet gdy będzie średniej klasy, to z odpowiednią ilością RAM-u wizualizacje i tak powinny się przeliczyć. Po prostu będzie trwało to trochę dłużej.
Przykład zieleni w programie Sketchup - Kurs - Wykonanie wizualizacji domu
Dochodzimy w końcu do pytania, które najprawdopodobniej Cię tutaj sprowadziło. Osobiście rozważałbym dwie opcje, o których wspomniałem już wcześniej, czyli 3ds Max lub Sketchup w połączeniu z silnikiem renderującym V-ray lub Corona.
Przykład zastosowania wtyczki Skatter - Tutorial Premium - Sketchup
Dlaczego w tym wypadku rozważałbym właśnie je? Dlatego, że są one obecnie zdecydowanie najpopularniejszymi programami do wykonywania wizualizacji przez co wszelkie materiały takie jak poradniki, czy modele 3d są dużo bardziej dostępne. Dodatkowo w sytuacji gdy będziemy chcieli szukać pracy, to najprawdopodobniej do wykonywania renderów będzie wymagany jeden z tych dwóch programów.
Przykład zieleni w różnych porach roku - Kurs online - 3ds Max - 3 pory roku
Największą różnicą między 3ds Maxem, a Sketchupem, która będzie miała znaczenie w wypadku tego typu projektów jest, to że 3ds Max zdecydowanie lepiej poradzi sobie z większa liczbą obiektów. O ile będziemy projektować ogród domu jednorodzinnego to Sketchup nie powinien mieć z tym problemu, o tyle gdy w grę wchodzą już większe kompleksy jak całe osiedla czy parki, to niezbędny może okazać się 3ds Max.
Przykład trawy 3d wykonanej z pomocą Multiscattera - Kurs 3ds Max - Dom
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat znaczących różnic między tymi programami, to zachęcam do zapoznania się z tym artykułem - "Poradnik - Jaki program wybrać do wizualizacji, grafiki 3d, projektowania wnętrz?". Dowiesz się z niego wszystkich niezbędnych informacji.
Jak widzisz jeśli chcesz zająć się wykonywaniem wizualizacji zieleni, to nie będzie to proste zadanie, jednak nie jest to niemożliwe. Niezależnie od tego jakie oprogramowanie wybierzesz, to niezbędne okaże się jego dobre poznanie wraz z potrzebnymi narzędziami, które ułatwią pracę. Dodatkowo będziesz musiał(a) zaopatrzyć się w odpowiednią liczbę gotowych bibliotek z modelami 3d. Komputerem nie powinien stanowić dużej przeszkody jeśli tylko posiadasz odpowiednią ilość RAM-u. Proponuję rozpocząć naukę od mniejszych projektów i zobaczyć jak nasz komputer będzie sobie z nimi radził i ewentualnie z czasem zastanowić się nad zmianą.
Kurs online - Sketchup - Wizualizacje architektury - różne warunki atmosferyczne
Jeśli zastanawiasz się jak rozpocząć naukę np. 3ds Maxa, to zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem pod tym adresem.
Polecamy również zapoznać się z naszymi kursami online, dzięki którym możesz opanować zarówno program 3ds Max jak i Sketchup bez wychodzenia z domu :).
Mamy nadzieję, że ten poradnik Ci pomógł i pozwolił znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Jeśli masz jakieś pytanie, to napisz je w komentarzu poniżej.
Pozdrawiamy! :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?