3ds Max 2020 - Co nowego? Porównanie z poprzednimi wersjami

Data publikacji: 03-04-2019  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Mateusz Ciećwierz

3ds Max 2020 - Co nowego? Porównanie z poprzednimi wersjami


Autodesk jak co roku wydaje nową wersję 3ds Maxa. Tym razem jest to wersja 2020. W tym tekście opiszę wam kilka najważniejszych nowości, które mogą (lub nie) zachęcić was do przesiadki na aktualniejszy program.

Jakie nowości w takim razie czekają na nas w nowej wersji? Czy jest to nowa rewolucyjna odsłona? Od razu mogę odpowiedzieć wam, że nie. Osobiście jestem bardzo zawiedziony tym jak 3ds Max się (nie) rozwija. Jeśli zajmujecie się głównie wykonywaniem wizualizacji wnętrz lub architektury, to z powodzeniem można wykonywać tak samo dobre projekty z wykorzystaniem wersji 2015, 2016 lub nawet starszych. Modelowanie na przestrzeni lat praktycznie się nie zmieniło i w tym zakresie dostaliśmy naprawdę niewiele usprawnień, które mogą mieć realny wpływ na nasza pracę.

W końcu przeciętnego użytkownika nie interesują za bardzo funkcje, z których prawdopodobnie nie skorzysta nigdy albo skorzysta raz w roku. Największą realną zmianą na naszą pracę na przestrzeni ostatnich lat ma poprawienie wydajności 3ds Maxa. Trzeba przyznać, że jest zdecydowanie mniej awaryjny i o wiele lepiej radzi sobie z większymi scenami w porównaniu ze starszymi jak np. 2013.

Wracając jednak do tematu artykułu. Jakie najważniejsze nowości znajdziemy w nowej odsłonie 3ds Maxa 2020?


  • Poprawienie wydajności w Viewporcie
  • Poprawienie wydajności podczas tworzenia poglądowej animacji. Do 1,5-3x szybsze tworzenie pliku poglądowego
  • Ułatwienie tworzenia poglądowych animacji z wykorzystaniem opcji “Make Preview”
  • Dodanie nowych opcji podczas importowania plików Revita
  • Możliwość importowania plików Revita w wersjach 2017-2019, bez potrzeby przerabiania ich na wersję 2020
  • Udoskonalenie materiałów OSL oraz dodanie 14 nowych map OSL np. ColorSpace, Falloff, Halftone, UVW MatCap, Weave i inne.
  • Modyfikator Chamfer został ponownie udoskonalony. Modyfikator ten pojawił się jeśli dobrze pamiętam w wersji 2016 i rzeczywiście jest to jeden z najbardziej (jak dla mnie) przydatnych modyfikatorów, z których korzystam regularnie. Nowe opcje może nie będą często wykorzystywane i w zdecydowanych większości przypadków wystarczą nam te z poprzednich wersji, ale wszystkie nowości związane z Chamferem są mile widziane :).
  • Jedną z przydatnych nowości w modyfikatorze Chamfer jest dodanie opcji “Inset” dzięki, której możemy bezpośrednio w modyfikatorze uzyskać dodatkową otoczkę z poligonów tak jak na załączonej grafice poniżej.
  • Możliwość stworzenia “presetów” ulubionych ustawień modyfikatora Chamfer

3ds Max 2020 - Co nowego?


Dokładniejsze działanie wyżej wymienionych nowości możecie zobaczyć bezpośrednio na filmie Autodesku przedstawiającym nowe funkcje

Zostały jeszcze poprawione jakieś inne drobne rzeczy, ale tak jak wspomniałem dla przeciętnego użytkownika nie będą one w ogóle odczuwalne, Jak widzicie nowości nie ma zbyt wiele. Większość z tych rzeczy powinna zostać po prostu wprowadzona w aktualizacjach, a nie traktowana jako nowa wersja programu. Niestety rozgoryczenie użytkowników 3ds Maxa z roku na rok jest coraz większe z powodu braku ciekawych nowości. Na ten moment pozostaje nam - użytkownikom 3ds Maxa patrzeć z zazdrością na, to jak rozwija się np. darmowy Blender :).

Jeśli mimo mojej małej antyreklamy nowej odsłony tego programu, nadal chcesz się z niego podszkolić, to zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą kursów online z 3ds Maxa :).

Pozdrawiam!

Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie 3ds Max na naszym blogu

Chcesz poznać program 3ds Max? Sprawdź nasz darmowy kurs online!