Data publikacji: 10-10-2018 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Kamila Jach
Modele, które ściągamy z internetu zazwyczaj posiadają masę niepotrzebnej geometrii, która obciąża naszą scenę, do której zostają wstawione. Gdy włączymy opcję
Hidden geometry dostrzeżemy z ilu linii składa się dany obiekt. Część ich z reguły nie jest potrzebna do tego, aby model dobrze się wyświetlał, a tylko obciąża plik, nad którym pracujemy.
Podstawowym problemem programu SketchUp jest jego zawieszanie się. Choćbyśmy nie wiem jak dobry komputer mieli, program i tak będzie miał tą przypadłość. Można by powiedzieć, że "taki jego urok". Program od zbyt dużej geometrii w scenie po prostu zaczyna mniej sprawnie działać.
Interface programu oferuje nam metodę oczyszczania pliku z nieużywanych tekstur oraz usuwania błędów ( Window -> Model Info -> Statistic). Jednak często ta opcja nie wystarcza. Moglibyśmy "ręcznie" narzędziem gumka oczyszczać model ze zbędnej geometrii. Zajęłoby to ogrom czasu. Aby usprawnić i umilić nam tą czynność z pomocą przychodzi Plugin - CleanUp.
Pierwsza czynność, od której musimy zacząć, to pobranie plugin.
Możemy to zrobić bezpośrednio z poziomu programu Sketchup, wchodząc w Window -? Extension Warehouse, lub pobrać go ze strony Extenson Warehouse.
Okno pluginu prezentuje się tak
Przejdźmy teraz do parametrów narzędzia - CleanUp
- Scope - pozwala nam wybrać zakres jaki program ma objąć swoim czyszczeniem. Do wyboru mamy, to co w modelu, lokalne lub zaznaczenie.
- Validate result - odpowiada za naprawienie rożnych błędów i problemów modelu
- Optymisation - Purge Unsued - zostawmy włączone, kolejne dwie opcje służą do usuwania ukrytej geometrii oraz płaszczyzn, nakładających się na siebie. Ta ostatnia funkcja gdy jest włączona, to bardzo wolno plugin przelicza, więc włączajmy go tylko w ostateczności
- Layers - zaznaczone sprowadza cała geometrię modelu do warstwy 0
- Materials - włączenie merge identical material spowoduje, że zostaną usunięte wszystkie materiały, które istnieją w scenie, ale nie zostały nałożone na żadną geometrię
- Resztę ustawień polecam pozostawić tak jak są domyślnie ustawione
Działanie pluginu - CleanUp
Na potrzeby tutorialu włączmy ukrytą geometrię
Zaznaczmy narzędziem Select obiekt i włączmy plugin (ustawmy parametry)
Przyjrzyjmy się statystyką, które pokazują się po ukończonym oczyszczaniu. Możemy dowiedzieć się ile niepotrzebnej geometrii pozbył się plugin.
Porównajmy geometrię przed i po użyciu wtyczki CleanUp. Różnica nie jest bardzo widoczna, a znacznie została zredukowana liczba poligonów.
Pozdrawiamy!