Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik

Data publikacji: 10-10-2018  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Kamila Jach

Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik


Modele, które ściągamy z internetu zazwyczaj posiadają masę niepotrzebnej geometrii, która obciąża naszą scenę, do której zostają wstawione. Gdy włączymy opcję Hidden geometry dostrzeżemy z ilu linii składa się dany obiekt. Część ich z reguły nie jest potrzebna do tego, aby model dobrze się wyświetlał, a tylko obciąża plik, nad którym pracujemy.

Podstawowym problemem programu SketchUp jest jego zawieszanie się. Choćbyśmy nie wiem jak dobry komputer mieli, program i tak będzie miał tą przypadłość. Można by powiedzieć, że "taki jego urok". Program od zbyt dużej geometrii w scenie po prostu zaczyna mniej sprawnie działać.

Interface programu oferuje nam metodę oczyszczania pliku z nieużywanych tekstur oraz usuwania błędów ( Window -> Model Info -> Statistic). Jednak często ta opcja nie wystarcza. Moglibyśmy "ręcznie" narzędziem gumka oczyszczać model ze zbędnej geometrii. Zajęłoby to ogrom czasu. Aby usprawnić i umilić nam tą czynność z pomocą przychodzi Plugin - CleanUp.

Pierwsza czynność, od której musimy zacząć, to pobranie plugin. Możemy to zrobić bezpośrednio z poziomu programu Sketchup, wchodząc w Window -? Extension Warehouse, lub pobrać go ze strony Extenson Warehouse.

Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik - 02


Po więcej informacji o tym jak instalować pluginy odsyłam do wcześniejszego z poradników- Sketchup jak zainstalować plugin, wtyczkę - Poradnik, tutorial

Aby odnaleźć tą wtyczkę po zainstalowaniu, musimy wejść w Extension -> CleanUp -> Clean (opcja domyślna)

Sketchup- Optymalizacja gotowych modeli- Omówienie pluginu CleanUp-03

Okno pluginu prezentuje się tak

Sketchup- Optymalizacja gotowych modeli- Omówienie pluginu CleanUp-04

Przejdźmy teraz do parametrów narzędzia - CleanUp

  • Scope - pozwala nam wybrać zakres jaki program ma objąć swoim czyszczeniem. Do wyboru mamy, to co w modelu, lokalne lub zaznaczenie.
  • Validate result - odpowiada za naprawienie rożnych błędów i problemów modelu
  • Optymisation - Purge Unsued - zostawmy włączone, kolejne dwie opcje służą do usuwania ukrytej geometrii oraz płaszczyzn, nakładających się na siebie. Ta ostatnia funkcja gdy jest włączona, to bardzo wolno plugin przelicza, więc włączajmy go tylko w ostateczności
  • Layers - zaznaczone sprowadza cała geometrię modelu do warstwy 0
  • Materials - włączenie merge identical material spowoduje, że zostaną usunięte wszystkie materiały, które istnieją w scenie, ale nie zostały nałożone na żadną geometrię
  • Resztę ustawień polecam pozostawić tak jak są domyślnie ustawione

Działanie pluginu - CleanUp

Na potrzeby tutorialu włączmy ukrytą geometrię

Sketchup- Optymalizacja gotowych modeli- Omówienie pluginu CleanUp-05

Zaznaczmy narzędziem Select obiekt i włączmy plugin (ustawmy parametry)

Sketchup- Optymalizacja gotowych modeli- Omówienie pluginu CleanUp-06

Przyjrzyjmy się statystyką, które pokazują się po ukończonym oczyszczaniu. Możemy dowiedzieć się ile niepotrzebnej geometrii pozbył się plugin.

Sketchup- Optymalizacja gotowych modeli- Omówienie pluginu CleanUp-07

Porównajmy geometrię przed i po użyciu wtyczki CleanUp. Różnica nie jest bardzo widoczna, a znacznie została zredukowana liczba poligonów.

Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik - 09

Więcej o pluginie CleanUp, dowiecie się z naszego kursu - Sketchup - Vray - Wykonanie wizualizacji eleganckiego apartamentu.

Jeśli spodobał wam się ten poradnik, to zachęcamy do zapoznania się z naszymi kursami internetowymi ze Sketchupa.

Pozdrawiamy!

 

Autor

Kamila Jach

Absolwentka architektury wnętrz. Autorka wielu poradników z programu Sketchup.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!