Data publikacji: 06-03-2018 |
Data aktualizacji: 06-02-2023 | Autorka: Marta Maksymiec
Wykonujesz na co dzień różnego rodzaju projekty graficzne i zastanawiasz się w jaki sposób możesz zarobić dodatkowe pieniądze na swojej twórczości? Niezależnie czy na co dzień pracujesz jako grafik czy zajmujesz się tym tylko czysto hobbystycznie, masz możliwość uzyskania dodatkowego przychodu poprzez sprzedaż swoich prac na różnego rodzaju przygotowanych do tego serwisach.
W sieci istnieje sporo portali, na których można łatwo założyć konto i zacząć zarabiać na swoich projektach. W tym artykule skupimy się na sprzedaży grafik 2D do gier.
Co możemy sprzedawać?
- Postaci/spritesheety animacji
- Itemy
- Tła
- Efekty specjalne
- Tekstury
- Fonty
- Ikony
- HUD
- Kompletne, spójne stylistycznie zestawy pozwalające stworzyć grę
Jak widać powyżej, możliwości jest wiele, zwłaszcza, że praktycznie nie mamy ograniczeń dotyczących techniki - w ofercie sklepów znajdziemy zarówno pixel art, grafiki rastrowe jak i wektory. Musimy jedynie pamiętać o tym, żeby tworzyć projekty jak najlepszej jakości, uporządkowane oraz gotowe do użycia.
O czym należy pamiętać, planując sprzedaż?
- Przede wszystkim nie należy nastawiać się na natychmiastowy, duży zysk. Sprzedaż grafik w sklepach to dochód pasywny, rozłożony w czasie, a jego wysokość zależy nie tylko od jakości naszej pracy, ale też szczęścia, mody na dany styl itp.
- Aby znaleźć klientów, trzeba zadbać o dobry marketing, inaczej nasze prace mogą utonąć pośród lepiej reklamowanych produktów
- Sklep pobiera procent od ceny naszych prac jako opłatę za administrowanie strony i przeprowadzanie transakcji (zarobimy więc prawdopodobnie około 70% kwoty, za jaką wystawiamy nasz produkt)
- Nie można zapomnieć, że to z nami będą kontaktować się klienci w sprawach dotyczących naszych projektów i to my powinniśmy reagować na feedback/naprawiać zgłoszone błędy
- Oprócz zbioru plików, sklep może wymagać stworzenia grafik promocyjnych o podanych w specyfikacji wymiarach i układach, opłaca się więc zarezerwować sobie trochę czasu na wykonanie reklam
- Niektóre portale weryfikują nowe konta, inne sprawdzają zawartość paczek pod względem zgodności ze specyfikacją
- Większość sklepów nie wymaga od twórców wyłączności na wystawione grafiki, ale nie jest to regułą
- Wiele portali daje możliwość sprzedaży produktów na różnych licencjach w różnych cenach
- Każdy sklep ma rozpisaną specyfikację dotyczącą parametrów wrzucanych plików (należy jej przestrzegać, aby nie mieć później problemów z administratorami i kiepskimi ocenami od kupujących)
Ważne! Nie każdy sklep wypłaca niskie kwoty - bardzo często pieniądze można wypłacić na swoje konto dopiero po przekroczeniu wyznaczonego progu.
Gdzie sprzedawać swoje prace?
1. Unity Asset Store
- Duży sklep zrzeszający przede wszystkim użytkowników silnika Unity 3D
- Żeby wrzucić i pobrać grafiki, należy zainstalować Unity
- Administratorzy prowadzą weryfikację każdej paczki, czas oczekiwania na publikację to 5-10 dni roboczych
- Sklep nie pobiera opłaty wstępnej, silnik jest darmowy
2. Graphicriver - Game Assets
- Bardzo duży i popularny sklep należący do platformy Envato Market
- Jasno opisane specyfikacje do wszystkich typów grafiki
- Przed publikacją treści są sprawdzane pod względem jakości i zgodności ze standardami
3. Scirra Store
- Portal należący do twórców silnika gier 2D Construct 2
- Przy zakładaniu konta obowiązuje opłata wstępna w wysokości około 72 PLN
- Administratorzy weryfikują zawartość paczki przed zatwierdzeniem
- Możliwość sprzedaży ebooków
4. Creative Market
- Bardzo duża społeczność
- Najbardziej znany ze sprzedaży fontów, szablonów i ilustracji
- Aby dodać do konta opcję sprzedaży, należy przejść krótką weryfikację (podać link do portfolio i odpowiedzieć na pytania)
5. Yoyo Games Marketplace
- Portal należący do twórców silnika GameMaker Studio 2
- Warunkiem rozpoczęcia sprzedaży assetów jest zakup licencji na silnik (od $39 za 12 miesięcy)
6. Itch.io
- Popularny w środowisku indie deweloperów
- Ma swoją społeczność skupioną wokół niewielkich projektów i game jamów
- Funkcja udostępniania/sprzedaży własnych gier
7. GameDev Market
- Administratorzy weryfikują produkt przed publikacją
- Osobna kategoria dla roślinności
8. Unreal Engine - Marketplace
- Portal należący do twórców Unreal Engine
- Do 15 dni roboczych oczekiwania na akceptację produktu
9. Game Gorillaz
- Bardzo niski próg, od którego można wypłacić pieniądze z konta - możemy przelać nawet $1
- Czas oczekiwania na akceptację i publikację jest krótki - tylko 24h
Jak widać, warunki korzystania z tego typu portali są różne, więc zawsze dobrze jest zrobić research i wybrać platformę, która najbardziej nam odpowiada.
Sprzedajecie już swoje grafiki? Macie rady dla tych, którzy dopiero zaczynają? A może chcecie o coś zapytać? Piszcie w komentarzach! :)