Data publikacji: 05-02-2024 | Data aktualizacji: 05-02-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 05-02-2024 | Data aktualizacji: 05-02-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Na pewno zdarzyło Ci się widzieć obrazy z cyklu "Grafik płakał, jak projektował". A czy wiesz, dlaczego niektóre grafiki komputerowe są określane tym niezbyt zaszczytnym mianem? Co sprawia, że ulotka, logo lub plakat jest odrzucane? W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym błędom grafików komputerowych. Podpowiemy, jak ich unikać i na co zwrócić uwagę, by oddawać klientom dobre projekty.
Tworzenie grafiki komputerowej wymaga nie tylko kreatywności i zmysłu artystycznego. Niezbędna jest też wiedza o UX i przygotowanie techniczne. Konieczne są też rozwinięte umiejętności komunikacyjne i elastyczność. W swojej codziennej pracy graficy komputerowi stykają się z klientami, którzy zlecają im przygotowanie konkretnych projektów np. logo, plakatu, ulotki informacyjnej czy strony internetowej. Umiejętne rozpoznanie potrzeb klienta, zrozumienie grupy docelowej i przeznaczenia grafiki są konieczne, by zacząć pracować nad projektem.
W tym artykule omówimy 5 uniwersalnych problemów, z którymi mierzą się nie tylko początkujący graficy komputerowi. Skupimy się na grafice wektorowej — jednym z dwóch głównych typów grafiki komputerowej. Więcej o odmianach grafiki komputerowej dowiesz się z artykułu z porównaniem grafiki wektorowej i grafiki rastrowej.
Dlaczego punkt o komunikacji ma numer 0? Wcale nie dlatego, że jest najmniej ważny. Wręcz przeciwnie! Rozmowa i zrozumienie potrzeb klienta jest kluczowe, by dobrze zrealizować zlecenie.
Dowiedz się, co będziesz projektować i w jakim celu będzie wykorzystywana grafika. Jeśli pracujesz nad logo, grafiką na media społecznościowe czy plakatem, dowiedz się dokładnie, jaki wymiar grafiki masz przygotować. Zawsze upewnij się, że masz aktualne informacje co do rozmiarów grafik. Szkoda byłoby stracić czas na pracę nad obrazem w nieodpowiedniej wielkości.
Gdy już ustalisz, czego dotyczy zlecenie i jakie informacje ma nieść Twój projekt, określ hierarchię. Zacznij od niej, ponieważ hierarchia ma wpływ na wszystkie pozostałe elementy Twojego projektu: kolory, fonty, kompozycję. Brak hierarchii nie tylko utrudni Twoją pracę, ale też sprawi, że Twoja grafika będzie nieczytelna.
Hierarcha pozwala uszeregować informacje przekazywane przez grafikę od tych najważniejszych po mniej istotne. Zauważ, że nie mówimy o "zbędnych informacjach". Jeśli coś jest zbędne, nie umieszczaj tego na grafice.
Jako grafik komputerowy wpływasz na to, w jakiej kolejności odbiorcy widzą informacje na grafice. Jako pierwsze, ich uwagę zwrócą wyraźne napisy większym fontem. Dopiero później doczytają to, co jest napisane mniejszą czcionką. Podczas tworzenia projektu grafiki, dobrze rozplanuj hierarchię. W ten sposób zapewnisz, że Twój projekt jest czytelny i zrozumiały dla odbiorcy.
SPRAWDŹ KURSY ILLUSTRATORA OD PODSTAW
Czym charakteryzują się grafiki przyporządkowane do grupy "grafik płakał, jak projektował"? Kolorami! To grafiki mieniące się wszystkimi barwami tęczy, używanymi bez ładu i składu, nieczytelne i bez kontrastu. Nie zawsze "im więcej, tym lepiej". Zwłaszcza w przypadku grafiki komputerowej warto uważnie zastanowić się i zaplanować dobór kolorów.
Kolory użyte w projekcie mają ogromny wpływ na jego odbiór. Nieodpowiednio dobrane mogą zmienić wydźwięk grafiki i odwrócić uwagę od najważniejszych treści. Natomiast właściwe kolory pomogą wzmocnić emocje i podkreślą przekaz projektu. Aby dobrze wybrać kolor do danego projektu, nie wystarczy wiedzieć, że zieleń sprawdzi się w ikonografikach edukacyjnych, a czerwień w informacjach o ostrzeżeniach.
Osoba zajmująca się tworzeniem grafiki komputerowej powinna znać co najmniej podstawy teorii kolorów i koła barw.
Dobierając kolory, pamiętaj o celu projektu, docelowym odbiorcy i oczekiwaniach klienta. Zadbaj o czytelność i nie używaj ani zbyt jaskrawych, ani przesadnie ciemnych barw. Zwróć uwagę na kontrast. A na koniec sprawdź, jak Twój projekt wygląda w druku.
Dobór odpowiednich fontów potrafi przyprawić o ból głowy. Nic dziwnego, że kwestie związane z tekstem należą do popularnych błędów grafików komputerowych. Nieprzestrzeganie zasad typografii sprawia, że odbiorca jest zdezorientowany i nie wie, jaki cel ma grafika. Dlatego grafik komputerowy powinien znać zasady łączenia czcionek i kompozycji tekstu.
Choć nieprzestrzeganie zasad typografii jest popularnym błędem w tworzeniu grafiki komputerowej, możesz go uniknąć. O czym pamiętać, umieszczając tekst w projekcie graficznym:
Kompozycja wynika wprost z hierarchii i powinna na niej bazować. Zaburzona kompozycja odwraca uwagę odbiorcy od najważniejszych informacji i sprawia, że cały projekt jest nieczytelny. Jeśli przygotowujesz materiały użytkowe, np. ulotki informacyjne, ikonografiki czy plakaty, koniecznie zapoznaj się z zasadami kompozycji. Badania eye-trackingowe dają wiele informacji o tym, co i w jakiej kolejności widzi osoba patrząca na grafikę. Skorzystaj z tej wiedzy, by unikać błędów przy tworzeniu grafik.
ZOBACZ - SZKOLENIE ILLUSTRATOR OD PODSTAW
To bardziej techniczny aspekt, który ma wpływ nie tylko na końcowe dzieło, ale przede wszystkim na Twój komfort pracy. Jeśli jesteś samoukiem i do wszystkiego dochodzisz metodą prób i błędów, może się okazać, że wypracowane przez Ciebie metody są nieefektywne i sprzeczne z dobrymi praktykami. Nieumiejętne korzystanie z warstw i masek może pogorszyć jakość i czytelność obrazu.
Aby upewnić się, że pracujesz prawidłowo, dołącz do kursu grafiki komputerowej w wybranym programie. Nasze szkolenia prowadzą doświadczeni praktycy, którzy pokażą Ci najlepsze metody pracy. Na platformie CG Wisdom znajdziesz kursy Adobe Illustrator, w których nauczysz się pracy w wiodącym narzędziu do tworzenia grafiki wektorowej. Możesz wybrać kurs Adobe Illustrator od podstaw. Lub kurs Illustratora dla średniozaawansowanych, by mieć pewność, że pracujesz efektywnie i zgodnie z najlepszymi zasadami organizacji.
Jak widzisz, błędy w projektowaniu często wynikają z problemów z określeniem hierarchii. Na szczęście, wraz z upływającym czasem i zebranym doświadczeniem, nauczysz się ustalać hierarchię i dostosowywać do niej pozostałe elementy projektu. Dobór fontów, kolorów i kompozycji wynika z hierarchii. Ale by stworzyć dobrą grafikę, musisz też znać podstawy teorii barw i mieć podstawową wiedzę z zakresu UX. Zajrzyj do artykułu o najważniejszych zasadach w projektowaniu logo, aby dowiedzieć się, jak unikać błędów przy tworzeniu logo firmy.
Pamiętaj też, że umiejętność rozmowy z klientem jest kluczowa. Jeśli dobrze rozpoznasz potrzeby zleceniodawcy, nie tylko zaoszczędzisz Was czas. Zaprezentujesz się też jako doświadczony grafik, któremu można powierzyć zaprojektowanie logo, strony internetowej firmy, czy materiałów reklamowych.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?