Data publikacji: 06-11-2023 | Data aktualizacji: 22-11-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 06-11-2023 | Data aktualizacji: 22-11-2023 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Stworzenie, a jak niektórzy wolą mówić, zaprojektowanie logo to poważne wyzwanie. Logotyp to najważniejsza część identyfikacji wizualnej i wizerunku marki. Dlatego podejmując się takiego zadania, musisz uwzględnić wiele elementów. Z jednej strony musisz wziąć pod uwagę grupę docelową marki, jej charakter i styl komunikacji. Z drugiej kolory i ich efekt psychologiczny, czcionkę i symbole. I połączyć je w logotyp, który jest prosty i łatwy do rozpoznania, a jednocześnie wspomaga komunikację o wartościach danej marki. Brzmi jak zadanie niemożliwe? Spokojnie. Tworzenie logo jest zadaniem wymagającym czasu. Nie oczekuj, że pierwszy pomysł, na jaki wpadniesz, będzie odpowiedni.
W naszym artykule poznasz 5 najważniejszych zasad tworzenia logo. Przeczytaj nasze wskazówki i dowiedz się, jak zaprojektować logo.
Dlaczego prostota jest tak ważna? Dobre logo powinno być łatwe do zapamiętania. Chcesz, aby odbiorca błyskawicznie zidentyfikował, z jaką marką ma do czynienia. Dlatego podczas tworzenia logotypu marki ogranicz liczbę kolorów do maksymalnie 3. Dodatkowo postaraj się unikać gradientów i drobnych szczegółów. Takie elementy sprawiają, że odbiorcom trudniej będzie przypomnieć sobie, jak wyglądało logo Twojej firmy. Koniecznie zadbaj o to, by logotyp dobrze prezentował się w różnych wielkościach. Pamiętaj, że logo jest wykorzystywane nie tylko w wielkoformatowych wydrukach, ale też na ulotkach, stronach internetowych czy katalogach. Unikaj drobnych napisów. Są dobrze widoczne w dużym formacie, ale stają się niemal całkowicie nieczytelne przy mniejszych rozmiarach. Zawsze sprawdź, czy typografia, czyli czcionka logo jest dobrze widoczna.
Naucz się projektować logo w kursach Illustrator online
Jak zadbać o prostotę logo? Uniwersalne zadany tworzenia logo marki:
Projektując logo, pamiętaj o tym, że musi być ono zrozumiałe dla odbiorcy i łatwe do zapamiętania. Zadaniem logo jest jednoznaczne wywołanie skojarzeń z konkretną marką.
Logo powinno więc być na tyle proste, by rzut oka wystarczył, by przypomnieć odbiorcy o brandzie lub produkcie. Loga wielkich koncernów są tak znane, że nie muszą być pokazane w całości, by klient je rozpoznał. W przypadku gigantów wystarczą same kolory lub czcionka. Możesz się o tym przekonać w grach typu "Guess the Logo". Zdziwisz się, jak mocno znaki towarowe największych brandów są utrwalone w naszej pamięci.
Zadbaj o to, by Twoje logo nie budziło niepokojących skojarzeń. Unikaj nieeleganckich i wulgarnych dwuznaczności. Jeśli jest ryzyko, że Twoje logo wywołuje niechciane skojarzenia, zaprojektuj inne. Zobacz przykłady ośmieszających logotypów "Worst Logo Design Fails" zebrane przez stronę deMilked.com.
Z drugiej strony, świetnym pomysłem jest puszczenie do odbiorcy oka. Wykorzystanie pozytywnych skojarzeń i zaprojektowanie logo tak, by przedstawiało produkt. Dobrym przykładem kreatywnego logo, jest kultowy logotyp Powszechnej Kasy Oszczędności, zaprojektowany przez Karola Śliwkę. Litery P - K - O układają się w kształt skarbonki, do której wpada moneta.
Naucz się projektować logo w kursach Illustrator online
Logo Twojej firmy będzie wykorzystywane na przeróżnych formatach, nośnikach i mediach. Nie zawsze będą to najwyższej jakości wielkoformatowe kolorowe wydruki.
Zadbaj o to, by znak wyglądał dobrze zarówno na wielkim telebimie, jak i na małej ulotce. Sprawdź też, jak wygląda w towarzystwie innych znaków towarowych. Przygotuj mock-upy katalogów reklamowych, plakatów firmy, stron internetowych, gdzie znak Twojej marki będzie otoczony innymi logotypami (w wielu kolorach). Zobacz też, jak znak wygląda ja produktach i elementach produkowanych przez firmę.
Postaraj się zaprojektować logo w kwadracie lub prostokącie zbliżonym do kwadratu. Projektując logo firmy w nietypowym kształcie, np. bardzo szerokie i niskie, ryzykujesz, że grafik przygotowujący materiały może być zmuszony bardzo je zmniejszyć. Nie zrobi tego ze złośliwości, ale po to, by zmieściło się w przeznaczone dla niego miejsce.
Kolejny niezbędny element tworzenia logo firmy to sprawdzenie, jak prezentuje się ono na różnych kolorach tła. Zobacz też, jak wygląda w czerni i bieli. Znak Twojej firmy musi być wyraźny i czytelny. Zadbaj o to.
Na pewno wiesz, że każda branża ma określone motywy, które często pojawiają się w znakach firmowych. W branży gastronomicznej będą do skrzyżowane sztućce. W organizacjach charytatywnych: figurki ludzi trzymających się za ręce. A w opiece medycznej: serce i dłonie lub stetoskop. Unikaj tego.
Projektowanie logo to sztuka. Dobre logo powinno być znakiem zrozumiałym dla odbiorcy. A jednocześnie, gdy chcesz zrobić dobre logo, nie możesz powielać oklepanych motywów.
Pamiętaj, że tak samo, jak wszyscy, ulegasz wpływom. Pomysły, na które wpadasz, wynikają z tego, co już znasz. Dlatego nie miej do siebie pretensji, że na początku przychodzą Ci do głowy same szablonowe rozwiązania. Co możesz zrobić, by wyjść poza schemat? Szukaj nieoczywistych inspiracji.
Nie wiesz, jak zaprojektować logo? Daj sobie czas
To złota rada uniwersalna przy wszystkich projektach graficznych. Nie stworzysz dobrego logo od razu. Wiesz już, że jest to często złożony proces. Testuj swoje pomysły z różnymi czcionkami i kolorami. Porównaj przykłady Twoich znaków firmowych z logo innych firm i marek.
Projektowanie logo, znaku marki to nie tylko przygotowanie grafiki. Choć dla przeciętnego użytkownika to właśnie ona jest symbolem marki. Do każdego projektu logo firmy musisz dołączyć brandbook. To spis wszystkich informacji o identyfikacji wizualnej marki. Zapiszesz tam szczegółowe wytyczne, jak korzystać z logo.
Przykłady informacji w brandbooku:
Naucz się projektować logo w kursach Illustrator online
Mamy nadzieję, że po tym artykule wiesz już, jak zrobić logo. Pamiętaj o zasadach tworzenia logo i... Szukaj kreatywnych rozwiązań.
Techniczne aspekty tworzenia logo i innych grafik wektorowych poznasz w naszych kursach Adobe Illustrator. Jeśli nie masz doświadczenia z programami do grafiki wektorowej, zacznij od kursu Adobe Illustrator dla początkujących od podstaw. Zdobędziesz w nim niezbędną wiedzę, która pozwoli Ci na zaprojektowanie logo.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?