Data publikacji: 15-12-2021 | Data aktualizacji: 16-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 15-12-2021 | Data aktualizacji: 16-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Aby zrobić lustro w SketchUp z użyciem V-Ray, należy odpowiednio skonfigurować materiał, aby efektywnie odwzorować jego właściwości odbijające. Zacznij od zmiany parametru Reflection Color, im jaśniejszy kolor, tym mocniejsze będą odbicia. Następnie ustaw Index of Refraction (IOR). Aby materiał zachowywał się jak lustro, ustaw IOR na wartość pomiędzy 10 a 100. Możesz eksperymentować z różnymi wartościami, aby uzyskać pożądany efekt. Przeczytaj wpis i sprawdź porównania wizualizacji.
Domyślnie tworzone w SketchUpie materiały posiadają tylko dwie cechy: kolor lub teksturę i przezroczystość. To za mało by skutecznie odwzorować lustro. Jest ono przecież kolorystycznie neutralne i całkowicie nieprzezroczyste. Jego najważniejszą właściwością jest odbijanie otoczenia.
Za odbijanie otoczenia w V-Rayu odpowiada parametr Reflection. To cecha, która jest wspólna dla wszystkich materiałów. Jeżeli rozejrzycie się wokół siebie na pewno znajdziecie przekonujące przykłady. Laminowany blat biurka, połyskliwa powierzchnia monitora czy plastikowe krzesło, wszystkie refleksują: w większym lub mniejszym stopniu.
W lustrze to zjawisko jest szczególnie wyraźne; na tyle, że w jego powierzchni można się spokojnie przejrzeć.
Żeby włączyć odbicia w powierzchni materiału należy zmienić Reflection Color, w pasku Reflection: z czarnego, na biały. Im jaśniejszy kolor, tym mocniejsze odbicia.
Siła refleksów jest ograniczona przez współczynnik załamania, czyli IOR. To zmienna fizyczna, która jest miarą zmiany prędkości rozchodzenia się fali w danym ośrodku w stosunku do prędkości w innym ośrodku. Pomijając jednak naukowe terminy, IOR sprowadza się po prostu do tego, że im jest wyższy, tym bardziej przypomina lustro.
Domyślnie Index of Refraction (IOR) wynosi 1,6 i jest to wartość, która odpowiada w przybliżeniu: plastikowi, politurze lub szkle. Materiał zacznie zachowywać się jak lustro dopiero przy IOR = 10, ale równie dobrze można zastosować wartość 100. Poniżej znajdziesz porównanie IOR = 10 (po lewej) i IOR = 100 (po prawej).
Najważniejszą cechą lustra jest mocne odbijanie otoczenia. Ustawia się je poprzez zmianę Reflection Color na biały i Index of Refraction na wartość pomiędzy 10-100. Kolor nie jest aż taki istotny, wystarczy czarny lub szary, a rezultat będzie przekonujący.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chciałbyś dowiedzieć się więcej o materiałach w V-Ray, to koniecznie zobacz nasz kurs: “Sketchup - Tworzenie materiałów V-ray 3.6”!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?