SketchUp, V-Ray - okno Frame Buffer nie odpowiada - poradnik. tutorial

SketchUp, V-Ray - okno Frame Buffer nie odpowiada - poradnik. tutorial

V-Ray 5 dla SketchUpa wprowadził wiele udogodnień, takich jak chociażby funkcja LightMix, zaawansowana postprodukcja czy zupełnie nowe materiały specjalne. Niestety jest także źródłem frustracji, szczególnie w przypadku gdy okno Frame Buffer nie odpowiada podczas pracy w systemie Windows.

Jak przywrócić okno Frame Buffer?

Szukając odpowiedniego światła czy testując przekonujące materiały często wielokrotnie renderuję tę samą scenę. Zdarza mi się w międzyczasie wracać do SketchUpa, przesuwać okienko Frame Buffer, minimalizować je i maksymalizować. Niejednokrotnie V-Ray wykonuje render w tle, ale nie daje możliwości podglądu postępu wizualizacji. Podgląd okna roboczego jest wtedy biały i mimo, że rendering trwa, to samej funkcji w żaden sposób nie można podejrzeć.

SketchUp, V-Ray - okno Frame Buffer nie odpowiada - 01

Problem zamykającego okna Frame Buffer występował u mnie bardzo często; tym częściej, im więcej wizualizacji wykonywałem. Za każdym razem zatrzymywałem wtedy render, zapisywałem plik .skp, a następnie go zamykałem, aby po chwili znów go otworzyć. Możesz wyobrazić sobie jak bardzo było to frustrujące.

Okazuje się, że rozwiązanie jest proste i nie wymaga żadnej ingerencji ze strony V-Raya. Wystarczy nakierować mysz na białe okienko z Frame Bufferem na dole paska Windows, wywołać menu kontekstowe prawym klawiszem myszy i wybrać funkcję Przywróć. Tylko w ten sposób funkcjonalność okienka postępu renderingu zostanie przywrócona.

SketchUp, V-Ray - okno Frame Buffer nie odpowiada - 02

Podsumowanie

Mam nadzieję, że raz na zawsze rozwiązałem problem poruszony w tym artykule. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z V-Rayem czeka Cię jeszcze wiele nieprzyjemnych niespodzianek. Zaoszczędź ich sobie już dziś i znajdź odpowiedzi na najpopularniejsze pytania w naszym kursie SketchUp - V-Ray 5 od podstaw.

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!