W oprogramowaniu BIM materiały budowlane mają (a przynajmniej powinny mieć) – oprócz reprezentacji graficznej również inne informacje takie jak np. dane producenta czy cechy fizyczne. Program Revit umożliwia tworzenie oraz zarządzanie takimi materiałami w sposób logiczny i przyjazny. Wpis ma na celu przedstawienie okna dialogowego Materials oraz wyjaśnienie sposobu działania materiałów. Ten poradnik skierowanych dla nowych użytkowników Revita (znajomość materiałów to jedna z podstawowych umiejętności), jak i dla osób korzystających z funkcji Materials, ale chcących usystematyzować swoją praktykę i wyjaśnić kilka nieoczywistych funkcji.
Revit – Materiały – okno dialogowe

Revit – Materiały – Project Materials
Lista dostępnych materiałów domyślnie wynika z szablonu
projektu, który wybraliśmy (np. Architectural template). Są tu wszystkie
materiały dostępne w projekcie. Krótko mówiąc: to właśnie z tej listy będziemy
wybierać materiał, gdy będziemy chcieli zmienić materiał naszej okładziny, wykończenia podłogi, dachówki czy czegokolwiek.

Ponadto po kliknięciu w ikonę z prawej strony (2) możemy sortować materiały np. wg tego czy użyte są w modelu oraz sterować wyświetlaniem (lista, kafelki itd.). Najlepiej te opcje przeklikać sobie i wybrać sortowanie i wyświetlanie, które najbardziej Ci odpowiada.
Revit – Materiały - Library (Biblioteki)


Możemy również stworzyć własną zupełnie nową bibliotekę materiałów 1) Create new library np. "Materiały zgodne z PN-B", gdzie będziemy kompletować swoją bibliotekę przydatną do naszych projektów budowlanych. Biblioteka taka zapisywana jest w formacie .adsklib i może być później importowana do innych projektów przez funkcję 2) Open existing library co może pomóc ujednolicić materiały wśród członków naszego zespołu. Nową bibliotekę możemy również podzielić na dowolnie nazwane kategorie przez funkcję 3) Create category wyświetlaną po kliknięciu prawego przycisku myszy na bibliotekę.
Analogicznie nowy materiał możemy dodać do biblioteki przez Add to-> jak w akapicie powyżej.
4) Sortowaniem i wyświetlaniem w bibliotekach sterujemy analogicznie jak w przypadku Project Materials.
Revit – Materiały – Material Editor
W tym polu opisane są wszystkie cechy – zarówno graficzne
jak i fizyczne – wybranego materiału.

Identify – wpisujemy dane tekstowe umożliwiające
identyfikację materiału. Począwszy od nazwy, opisu, klasy (potrzebne np. do
sortowania w Project Materials), komentarzy, słów kluczowych, a także symbolu
czy danych dot. producenta i kosztu. Gdy zależy nam na generowaniu zestawień
materiałowych – wpisanie ich okaże się bardzo pomocne.
3) Cut Pattern - szraf, który będzie wyświetlane w trybie Hidden Lines oraz Shaded, gdy materiał jest w przekroju
Więcej o patternach w poradniku dot. tworzenia swojego materiału, który pojawi się wkrótce.
Appearance (3) - jest to reprezentacja danego materiału w
renderingach, trybie Realistic oraz Ray trace. Jest to jeden z tzw. zasób
(asset) i stanowi nieco oddzielną grupę w Revitowych materiałach. Najkrócej
mówiąc: jeśli chcemy naszemu materiałowi nadać wygląd renderingowy musimy
znaleźć go w oddzielnej bibliotece i przypisać go. Aby zrobić to klikamy
4) Replace this asset i wybieramy spośród domyślnej biblioteki.
Wiecej o wyborze assetu oraz tworzeniu nowego w poradniku
dot. tworzenia swojego materiału, który pojawi się niebawem.
5) Symbol dłoni z liczbą wskazuje do ilu materiałów oprócz wybranego został przypisany dany asset. Liczba 0 oznacza, że dany asset został przypisany tylko do wybranego materiału.

Thermal- zasób (asset) dotyczący właściwości termicznych
materiału, gdzie określamy m.in. współczynnik przenikania ciepła. Zasób
przydatny przy obliczeniach cieplnych czy analizach energetycznych
Pozdrawiam,
Bartosz Młynarski