Jak generować materiały PBR w Stable Diffusion?

Data publikacji: 05-12-2024  |  Data aktualizacji: 04-12-2024

Dowiedz się, jak wykorzystać Stable Diffusion do tworzenia tekstur seamless i pełnych materiałów PBR. Poznaj praktyczne techniki generowania i przekształcania tekstur w mapy Normal, Bump i Displacement, aby wzbogacić swoje projekty 3D o realistyczne materiały. Dzięki narzędziom AI, takim jak ControlNet i modelom LoRA, proces ten jest szybki i dostępny nawet dla początkujących projektantów. Sprawdź, jak łatwo osiągnąć profesjonalne efekty!

Jak generować materiały PBR w Stable Diffusion?

Spis treści

    W świecie projektowania wnętrz, architektury i wizualizacji 3D, tekstury PBR (Physically Based Rendering) odgrywają kluczową rolę w tworzeniu realistycznych materiałów. Dzięki rozwojowi technologii AI, takich jak Stable Diffusion, proces tworzenia wysokiej jakości tekstur stał się nie tylko prostszy, ale także bardziej dostępny. W tym artykule przedstawimy praktyczny przewodnik, jak generować tekstury seamless (bez widocznego szwu) oraz przekształcać je w mapy Normal, Bump i Displacement, by stworzyć kompletne materiały PBR.

    Dlaczego tekstury seamless są ważne?

    Tekstury seamless, czyli takie, których krawędzie lewa i prawa oraz górna i dolna łączą się niewidocznie, to podstawa w projektowaniu materiałów używanych w renderingu 3D. Dzięki nim można pokrywać duże powierzchnie bez widocznych powtórzeń czy szwów. Wyobraźmy sobie ścianę z cegły, dywan czy płytki ceramiczne - każdy z tych materiałów wymaga ciągłości wizualnej, aby wyglądać realistycznie.

    Stable Diffusion, rozwiązanie AI znane głównie z generowania doskonałych obrazów, oferuje możliwość tworzenia tekstur seamless. Wystarczy odpowiednia konfiguracja, aby w pełni wykorzystać ten potencjał.

    SPRAWDŹ KURS ONLINE - STABLE DIFFUSION W ARCHITEKTURZE I WNĘTRZACH

    Generowanie tekstur seamless w Stable Diffusion

    Aby stworzyć teksturę seamless w Stable Diffusion, należy skorzystać z funkcji Tileable dostępnej w interfejsie AUTOMATIC1111. Gdy opcja ta jest aktywna, model AI generuje wzory, które automatycznie dopasowują się do siebie na krawędziach. Co więcej, można wygenerować tekstury o rozdzielczości sięgającej nawet 1000 pikseli, co wystarcza do większości zastosowań w projektowaniu wnętrz i architekturze.

    Jak generować materiały PBR w Stable Diffusion? - 01

    Dzięki narzędziom do upscalingu (bezstratnego powiększania) teksturę można powiększyć do rozdzielczości 4K, uzyskując niezwykle szczegółowy materiał idealny do profesjonalnych wizualizacji.

    Jeszcze lepsze tekstury dzięki modelom LoRA

    Choć popularne modele Stable Diffusion świetnie radzą sobie z generowaniem tekstur, jeszcze lepsze rezultaty można uzyskać, korzystając z wyspecjalizowanych modeli LoRA. Bardzo dobrze sprawdzi się w tym zadaniu chociażby model Diffuse Texture, który został wytrenowany na bazie niemal 400 zaawansowanych tekstur z PolyHaven - darmowej biblioteki materiałów PBR.

    LoRA umożliwia tworzenie różnorodnych tekstur, od nieregularnych cegieł, przez ceramiczne płytki, aż po wzory tkanin. Proces generowania jest szybki i intuicyjny, a efekty przewyższają jakość wielu gotowych tekstur dostępnych w Internecie.

    Jak generować materiały PBR w Stable Diffusion? - 02

    Jak przetworzyć teksturę w mapę PBR?

    Aby przekształcić teksturę Diffuse w mapę PBR, należy skorzystać z funkcji ControlNet dostępnej chociażby w interfejsie ForgeUI. Wystarczy:

    1. Przejść do zakładki img2img i załadować teksturę Diffuse.
    2. Otworzyć zakładkę ControlNet Integrated.
    3. Wybrać odpowiedni preprocessor, np. normal-bae, dla mapy Normal.
    4. Dostosować rozdzielczość za pomocą suwaka Resolution
    5. Kliknąć ikonę "wybuchu" (Preview), by przetworzyć teksturę.
    6. Pobrać gotową mapę.

    Dzięki tej funkcji proces tworzenia map PBR jest szybki i daje efekty, które spełniają wymagania profesjonalnych projektów.

    Zdaniem eksperta
    Mateusz CiećwierzAbsolwent WAPW. Założyciel CG Wisdom.
    Możliwość generowania tekstur seamless w Stable Diffusion to przełom w pracy projektantów. Dodatkowe mapy są nieocenione! Nie tylko oszczędzamy czas, ale także możemy tworzyć unikalne materiały, których nie znajdziemy w gotowych bibliotekach.

    Praktyczny przewodnik: Tworzenie materiałów PBR krok po kroku

    Poniżej przedstawiamy pełny proces tworzenia materiałów PBR w Stable Diffusion:

    1. Generowanie tekstury Diffuse: Aktywuj opcję Tileable w interfejsie AUTOMATIC1111 i wygeneruj teksturę o odpowiedniej rozdzielczości.
    2. Powiększenie tekstury: Użyj Highres fix 4x, aby czterokrotnie powiększyć teksturę przy pomocy chociażby Upscalera Valar 4x.
    3. Przekształcenie tekstury w mapy PBR: Skorzystaj z funkcji ControlNet, wybierz odpowiedni preprocessor i przetwórz teksturę Diffuse w mapy Normal, Bump lub Displacement.
    4. Eksport i zastosowanie: Pobierz gotowe mapy i załaduj je do wybranego oprogramowania 3D, np. SketchUp, Blender czy 3ds Max.

    Jak generować materiały PBR w Stable Diffusion?

    Dzięki temu procesowi możesz stworzyć pełnowartościowe materiały PBR, które nadadzą realizmu każdemu projektowi. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wykorzystać w pełni mapy PBR w SketchUpie i V-Rayu, to zapraszam do lektury mojego tekstu pt.: Jak tworzyć realistyczne materiały w SketchUp - co to są mapy PBR?

    ZOBACZ NASZE INTERNETOWE KURSY AI - SZTUCZNA INTELIGENCJA

    Podsumowanie

    Stable Diffusion to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób, w jaki projektanci i architekci podchodzą do tworzenia materiałów PBR i nie tylko. Możliwość generowania tekstur seamless, przekształcania ich w mapy Normal czy Bump oraz integracja z innymi narzędziami AI sprawiają, że proces ten jest szybki, efektywny i kreatywny.

    To nie jedyna funkcja Stable Diffusion, na którą projektanci wnętrz, architekci i designerzy powinni zwrócić uwagę. Jeśli chcesz poznać wszystkie możliwości tego modelu, to koniecznie sprawdź nasz kurs Stable Diffusion w architekturze i projektowaniu wnętrz. Znajdziesz tam wiele praktycznych porad dotyczących tego jak opierać swój proces projektowy na sztucznej inteligencji, zwiększając swoją produktywność.

    Przeczytaj o AI - Sztuczna inteligencja na naszym blogu