Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial

Data publikacji: 17-10-2018  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autorka: Magdalena Jacewicz

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial

Artlantis posiada bogaty katalog z dostępnymi materiałami, których możemy używać podczas pracy z  programem. Korzystanie z wbudowanej biblioteki jest szybkie i łatwe - wystarczy wybrany materiał przeciągnąć na dany element w scenie. Dodatkowo możemy aplikować własne tekstury, zapisane na komputerze, a także tworzyć nowe materiały, nadając im przy tym różne właściwości. Parametry shaderów z biblioteki programu również można dowolnie modyfikować, nadając im zupełnie nowe cechy. Artlantis daje użytkownikowi ogromne możliwości w kwestii materiałów a ten poradnik pozwoli Wam odkryć tajemnice programu!

Shadery w Artlantisie - co to takiego?

Zakładka Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 08  jest pierwszą kategorią programu Artlantis, która odpowiada za używane w scenie materiały, nakładane na elementy w projektowanej scenie. Każdy materiał domyślnie jest pokryty shaderem, nawet w momencie, gdy nie zastosowano na nim żadnego specyficznego shadera dostępnego z listy. Podstawowym materiałem jest Basic Shader. Rozróżniamy także inne, charakterystyczne shadery, jak chociażby Diffuse Fresnel, Glass Fresnel, Neon Light Shader, Invisible czy Water Shader.

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 01

Pod nazwą Shadery znajduje się okno, w którym widać aktualnie wybrany materiał w scenie. Z lewej strony widoczna jest nazwa naszego materiału, nazwa nadanej tekstury a  także podgląd tego, jak wygląda. Następnie widoczne są dostępne modyfikacje w  obrębie tej tekstury, które wchodzą w skład Właściwości Tekstury. Możemy tu wyróżnić:

  • Kolor materiału
  • Skalę materiału
  • Kąt rotacji materiału
  • Odbicie
  • Połysk
  • Wypukłość
  • Normalną (to samo co wypukłość)
  • Przejrzystość
  • Otoczenie
  • Projekcję

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 03

Projekcja, czyli inaczej mapowanie tekstur, to opcja, dzięki której możemy dostosować obraz do powierzchni, na której jest on umieszczany. Po kliknięciu ikony rozwija się lista, z której możemy wybrać odpowiednią projekcję spośród 9 możliwości.

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 04

Ikona Okna Dialogowego Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 09 widoczna w prawym górnym rogu umożliwia nam tworzenie nowego materiału. Po jej kliknięciu pojawia się okno, w którym dodajemy kolejno odpowiednie tekstury:

  • Podgląd - miniatura tworzonego materiału
  • Rozmycie - obraz jpg nowego materiału, najlepiej w formie kwadratu
  • Odbicie - obraz jpg, zazwyczaj w skali szarości, nadaje odbicie materiałowi
  • Połysk - obraz jpg w skali szarości, nadaje połysk materiałowi
  • Wypukłość - obraz jpg, odpowiada za nadanie wypukłości i wklęsłości
  • Normalna - obraz jpg w odcieniach niebieskiego, zastępuje Wypukłość nadając te same cechy materiałowi
  • Alfa - obraz jpg opcjonalny, w skali szarości, służący do symulacji dziur i przezroczystości

Z prawej strony widoczne są opcje odpowiedzialne za ułożenie tworzonej tekstury.

Przesuwając suwakiem pod wybranym oknem właściwości możemy dodatkowo wzmacniać lub osłabiać końcowy efekt.

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 05

Z lewej strony okna programu widoczna jest Lista zawierająca wszystkie materiały w danej scenie. Niebieskim kolorem opisane są nałożone przez nas shadery. Rozwijając szufladę Parametrów Materiału możemy dokonać zmian w obrębie zaznaczonego materiału:

  • Skos - zmienia kąt uskoku
  • Płynność - zmienia poziom wygładzenia
  • Widoczność - określa widoczność materiału w scenie
  • Rzucaj cienie - odpowiada za rzucanie cieni przez materiał
  • Przyjmuj cienie - odpowiada za przyjmowanie cieni przez materiał

Nad listą znajduje się również kilka ikon Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 07 które wchodzą w skład Opcji Materiałów i odpowiadają m.in. za duplikowanie elementu czy też sposób wyświetlania materiałów.

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 06

Artlantis - Czym jest katalog mediów?

Katalog mediów widoczny jest na samym dole okna programu i zawiera dostępne materiały. Dzięki ikonie Szuflady Artlantis-Shadery-materialy-co-to-jest-i-jak-dzialaja-poradnik-tutorial-09 widocznej po obu stronach okna, możemy schować listę shaderów, jeśli nie jest nam w danej chwili potrzebna. Pod paskiem z  miniaturami shaderów widoczne są grupy ikon:

5 Kategorii Shaderów Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 10 które odpowiadają za wyświetlanie kolejno:

  • Różnorodnych shaderów
  • Shaderów ścian
  • Shaderów podłóg
  • Shaderów obszarów na zewnątrz
  • Shaderów naturalnych

Następnie znajduje się 8 Kategorii Obiektów 3D Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 11 które zawierają:

  • Meble
  • Dekoracje
  • Lampy
  • Biuro
  • Transport
  • Rośliny
  • Ludzi
  • Obiekty na zewnątrz

Kolejna grupa ikon Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 12 to:

  • Bilboardy
  • Obrazy
  • Pliki multimedialne użytkownika
  • Niedawno używane pliki multimedialne
  • Narzędzie rozlewania losowo wybranego przez program shadera na wskazany element w scenie

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 13

Na końcu, z  prawej strony, widoczna jest ikona Okna Katalogu Artlantis-Shadery-materialy-co-to-jest-i-jak-dzialaja-poradnik-tutorial-14 otwierająca katalog w nowym oknie, z którego również możemy przeciągać materiały na wybrane elementy. Shadery są pogrupowane i przypisane do odpowiednich kategorii.

Artlantis - Shadery, materiały - Co to jest i jak działają? Poradnik, tutorial - 14

Mamy nadzieję, że ten przewodnik wprowadził Was w temat shaderów dostępnych w programie Artlantis. Jeśli chcecie kontynuować pracę z programem, zerknijcie na nasze kursy online z Artlantisa.

Pozdrawiamy :)

Autorka

Magdalena Jacewicz Architekt wnętrz

Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, studiów magisterskich o kierunku architektura wnętrz. Wielbicielka funkcjonalnych rozwiązań projektowych. Kieruje się doktryną modernizmu, Ludwiga Mies van der Rohe, "Less is more". Więcej projektów jej autorstwa znajdziecie na Instagramie.

Przeczytaj o programie Artlantis na naszym blogu