Artlantis posiada
bogaty katalog z dostępnymi materiałami, których możemy używać podczas pracy z
programem. Korzystanie z wbudowanej biblioteki jest szybkie i łatwe - wystarczy
wybrany materiał przeciągnąć na dany element w scenie. Dodatkowo możemy
aplikować własne tekstury, zapisane na komputerze, a także tworzyć nowe materiały,
nadając im przy tym różne właściwości. Parametry shaderów z biblioteki programu
również można dowolnie modyfikować, nadając im zupełnie nowe cechy. Artlantis
daje użytkownikowi ogromne możliwości w kwestii materiałów a ten poradnik
pozwoli Wam odkryć tajemnice programu!
Shadery w Artlantisie - co to takiego?
Zakładka jest pierwszą kategorią
programu Artlantis, która odpowiada za używane w scenie materiały, nakładane na
elementy w projektowanej scenie. Każdy materiał domyślnie jest pokryty shaderem, nawet w momencie, gdy nie zastosowano na nim żadnego specyficznego shadera dostępnego z listy. Podstawowym materiałem jest Basic Shader. Rozróżniamy także inne, charakterystyczne shadery,
jak chociażby Diffuse Fresnel, Glass
Fresnel, Neon Light Shader, Invisible czy Water Shader.
Pod nazwą Shadery znajduje się okno, w którym widać aktualnie wybrany materiał w scenie. Z lewej strony widoczna jest nazwa naszego materiału, nazwa nadanej tekstury a także podgląd tego, jak wygląda. Następnie widoczne są dostępne modyfikacje w obrębie tej tekstury, które wchodzą w skład Właściwości Tekstury. Możemy tu wyróżnić:
- Kolor materiału
- Skalę
materiału
- Kąt rotacji
materiału
- Odbicie
- Połysk
- Wypukłość
- Normalną (to
samo co wypukłość)
- Przejrzystość
- Otoczenie
- Projekcję
Projekcja, czyli inaczej mapowanie tekstur, to opcja, dzięki której możemy dostosować obraz do powierzchni, na której jest on umieszczany. Po kliknięciu ikony rozwija się lista, z której możemy wybrać odpowiednią projekcję spośród 9 możliwości.
Ikona Okna Dialogowego widoczna w prawym
górnym rogu umożliwia nam tworzenie nowego materiału. Po jej kliknięciu pojawia
się okno, w którym dodajemy kolejno odpowiednie tekstury:
- Podgląd - miniatura
tworzonego materiału
- Rozmycie - obraz
jpg nowego materiału, najlepiej w formie kwadratu
- Odbicie -
obraz jpg, zazwyczaj w skali szarości, nadaje odbicie materiałowi
- Połysk -
obraz jpg w skali szarości, nadaje połysk materiałowi
- Wypukłość - obraz
jpg, odpowiada za nadanie wypukłości i wklęsłości
- Normalna -
obraz jpg w odcieniach niebieskiego, zastępuje Wypukłość nadając te same cechy
materiałowi
- Alfa - obraz
jpg opcjonalny, w skali szarości, służący do symulacji dziur i przezroczystości
Z prawej strony widoczne są opcje odpowiedzialne za ułożenie tworzonej tekstury.
Przesuwając suwakiem pod wybranym oknem właściwości możemy dodatkowo wzmacniać lub osłabiać końcowy efekt.
Z lewej strony okna programu widoczna jest Lista zawierająca wszystkie materiały w danej scenie. Niebieskim kolorem opisane są nałożone przez nas shadery. Rozwijając szufladę Parametrów Materiału możemy dokonać zmian w obrębie zaznaczonego materiału:
- Skos - zmienia
kąt uskoku
- Płynność -
zmienia poziom wygładzenia
- Widoczność -
określa widoczność materiału w scenie
- Rzucaj
cienie - odpowiada za rzucanie cieni przez materiał
- Przyjmuj
cienie - odpowiada za przyjmowanie cieni przez materiał
Nad listą
znajduje się również kilka ikon które wchodzą w skład Opcji Materiałów i odpowiadają m.in. za duplikowanie elementu czy
też sposób wyświetlania materiałów.
Artlantis - Czym jest katalog mediów?
Katalog mediów widoczny jest na samym dole okna
programu i zawiera dostępne materiały. Dzięki ikonie Szuflady widocznej po obu stronach okna, możemy schować listę
shaderów, jeśli nie jest nam w danej chwili potrzebna. Pod paskiem z
miniaturami shaderów widoczne są grupy ikon:
5 Kategorii Shaderów które odpowiadają za
wyświetlanie kolejno:
- Różnorodnych
shaderów
- Shaderów
ścian
- Shaderów
podłóg
- Shaderów
obszarów na zewnątrz
- Shaderów
naturalnych
Następnie
znajduje się 8 Kategorii Obiektów 3D które zawierają:
- Meble
- Dekoracje
- Lampy
- Biuro
- Transport
- Rośliny
- Ludzi
- Obiekty na
zewnątrz
Kolejna
grupa ikon to:
- Bilboardy
- Obrazy
- Pliki
multimedialne użytkownika
- Niedawno
używane pliki multimedialne
- Narzędzie
rozlewania losowo wybranego przez program shadera na wskazany element w scenie
Na końcu, z
prawej strony, widoczna jest ikona Okna
Katalogu otwierająca katalog w nowym oknie, z którego również możemy
przeciągać materiały na wybrane elementy. Shadery są pogrupowane i przypisane
do odpowiednich kategorii.
Mamy
nadzieję, że ten przewodnik wprowadził Was w temat shaderów dostępnych w programie
Artlantis. Jeśli chcecie kontynuować pracę z programem, zerknijcie na nasze kursy online z Artlantisa.
Pozdrawiamy :)