Data publikacji: 17-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Magdalena Jacewicz
Data publikacji: 17-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Magdalena Jacewicz
Artlantis posiada
bogaty katalog z dostępnymi materiałami, których możemy używać podczas pracy z
programem. Korzystanie z wbudowanej biblioteki jest szybkie i łatwe - wystarczy
wybrany materiał przeciągnąć na dany element w scenie. Dodatkowo możemy
aplikować własne tekstury, zapisane na komputerze, a także tworzyć nowe materiały,
nadając im przy tym różne właściwości. Parametry shaderów z biblioteki programu
również można dowolnie modyfikować, nadając im zupełnie nowe cechy. Artlantis
daje użytkownikowi ogromne możliwości w kwestii materiałów a ten poradnik
pozwoli Wam odkryć tajemnice programu!
Zakładka jest pierwszą kategorią programu Artlantis, która odpowiada za używane w scenie materiały, nakładane na elementy w projektowanej scenie. Każdy materiał domyślnie jest pokryty shaderem, nawet w momencie, gdy nie zastosowano na nim żadnego specyficznego shadera dostępnego z listy. Podstawowym materiałem jest Basic Shader. Rozróżniamy także inne, charakterystyczne shadery, jak chociażby Diffuse Fresnel, Glass Fresnel, Neon Light Shader, Invisible czy Water Shader.
Pod nazwą Shadery znajduje się okno, w którym widać aktualnie wybrany materiał w scenie. Z lewej strony widoczna jest nazwa naszego materiału, nazwa nadanej tekstury a także podgląd tego, jak wygląda. Następnie widoczne są dostępne modyfikacje w obrębie tej tekstury, które wchodzą w skład Właściwości Tekstury. Możemy tu wyróżnić:
Projekcja, czyli inaczej mapowanie tekstur, to opcja, dzięki której możemy dostosować obraz do powierzchni, na której jest on umieszczany. Po kliknięciu ikony rozwija się lista, z której możemy wybrać odpowiednią projekcję spośród 9 możliwości.
Ikona Okna Dialogowego widoczna w prawym górnym rogu umożliwia nam tworzenie nowego materiału. Po jej kliknięciu pojawia się okno, w którym dodajemy kolejno odpowiednie tekstury:
Z prawej strony widoczne są opcje odpowiedzialne za ułożenie tworzonej tekstury.
Przesuwając suwakiem pod wybranym oknem właściwości możemy dodatkowo wzmacniać lub osłabiać końcowy efekt.
Z lewej strony okna programu widoczna jest Lista zawierająca wszystkie materiały w danej scenie. Niebieskim kolorem opisane są nałożone przez nas shadery. Rozwijając szufladę Parametrów Materiału możemy dokonać zmian w obrębie zaznaczonego materiału:
Nad listą znajduje się również kilka ikon które wchodzą w skład Opcji Materiałów i odpowiadają m.in. za duplikowanie elementu czy też sposób wyświetlania materiałów.
Katalog mediów widoczny jest na samym dole okna programu i zawiera dostępne materiały. Dzięki ikonie Szuflady widocznej po obu stronach okna, możemy schować listę shaderów, jeśli nie jest nam w danej chwili potrzebna. Pod paskiem z miniaturami shaderów widoczne są grupy ikon:
5 Kategorii Shaderów które odpowiadają za wyświetlanie kolejno:
Następnie znajduje się 8 Kategorii Obiektów 3D które zawierają:
Kolejna grupa ikon to:
Na końcu, z prawej strony, widoczna jest ikona Okna Katalogu otwierająca katalog w nowym oknie, z którego również możemy przeciągać materiały na wybrane elementy. Shadery są pogrupowane i przypisane do odpowiednich kategorii.
Mamy
nadzieję, że ten przewodnik wprowadził Was w temat shaderów dostępnych w programie
Artlantis. Jeśli chcecie kontynuować pracę z programem, zerknijcie na nasze kursy online z Artlantisa.
Pozdrawiamy :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?