Data publikacji: 22-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Magdalena Jacewicz
Data publikacji: 22-10-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autorka: Magdalena Jacewicz
s
Artlantis umożliwia
użytkownikowi dodanie naturalnego oświetlenia w tworzonych projektach. Program
posiada oddzielną zakładkę o nazwie Heliodon,
w której możemy dokonywać różnych modyfikacji, a wszystkiego dowiecie się w tym
poradniku.
Jak ustawić heliodon, czyli oświetlenie słoneczne w Artlantisie?
Aby rozpocząć pracę z naturalnym oświetleniem projektowanej sceny, należy otworzyć zakładkę widoczną w górnym menu okna programu. Pod nazwą zakładki znajduje się pasek z podstawowymi modyfikacjami, których możemy dokonać w jej obrębie.
Z lewej strony widzimy trzy opcje ustawień heliodonu względem:
W tej opcji możemy ustawić heliodon na podstawie wybrania konkretnej daty oraz godziny a także wybierając miasto z dostępnej listy w programie Artlantis
Jeśli jakiegoś miasta nie ma na liście, wystarczy kliknąć słowo Edytuj, a otworzy się okno z możliwością ręcznego dodania miasta.
Po kliknięciu słowa Dodaj nadajemy nową nazwę miastu a następnie możemy uzupełnić wartości szerokości oraz długości geograficznej lub posłużyć się ikoną mapy , gdzie będziemy mogli wskazać położenie miasta bezpośrednio na mapie. Możemy zaznaczyć pole Czas Letni a także określić Kierunek Północny posługując się widocznym z prawej strony kompasem. Jest on również widoczny w oknie podglądu projektu. Po dokonaniu zmian w oknie klikamy słowo OK i nasze miasto znajdzie się na liście.
2. Umiejscowienie słońca według ustawień ręcznych
Azymut możemy wskazać poprzez wpisanie danej wartości w polu lub obrócenie okrągłego kursora znajdującego się obok. To samo dotyczy określenia wzniesienia słońca: zmian dokonujemy poprzez wpisanie wartości lub obrócenie ikony, tym razem półokręgu, która znajduje się obok.
Ręczne ustawienie słońca również możemy wykonać poprzez kliknięcie ikony Widoku 2D , obracając żółty kursor w okręgu, na podstawie widoku górnego czy też widoków bocznych.
3. Umiejscowienie słońca według kąta 45o
Ostatnia z trzech opcji ustawienia promieni świetlnych umożliwia automatyczne wskazanie miejsca przez program: słońce znajduje się w górze, pod kątem 45 stopni, z lewej strony kamery.
W każdym z tych trzech wariantów, opisanych powyżej, możemy dodatkowo ustawić moc słońca oraz nieba, przesuwając kursorem, lub wpisując wartość w polu obok.
Po kliknięciu przycisku Chmury otwiera nam się okno, w którym możemy włączyć widoczność chmur do projektowanej sceny, a dodatkowo wprowadzać wartości dla każdego z czterech rodzajów chmur. Obok widoczny jest także współczynnik zanieczyszczenia, losowy rozkład chmur oraz możliwość wyboru koloru nieba.
Na przykładzie innego projektu pokażę Wam, w jaki sposób działają dodatkowe opcje heliodonów, które możecie aktywować w swoich scenach.
Opcja Promień światła pozwala włączyć efekt wiązki promieni świetlnych, wpadających przez okno do projektowanej sceny. Ważne jest, aby słońce zostało umieszczone w oknie kamery, w przeciwnym razie efekt promieni nie będzie widoczny.
Aktywacja uruchamia refleks soczewki. Możemy wybrać jedną z czterech dostępnych opcji, a intensywność flary dostosować poprzez przesunięcie suwakiem, lub wpisanie wartości w polu znajdującym się obok.
Jeśli ten poradnik Wam się spodobał i chcielibyście nadal poszerzać swoją wiedzę to zachęcamy do zapoznania się z kursami online z programu Artlantis.
Pozdrawiamy!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?