Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial


W pierwszej kolejności musimy uruchomić nasz projekt w programie Artlantis. Jeśli dopiero zaczynacie przygodę z tym programem, oto krótka ściąga:

  1. Wykonaj model 3D w programie wstępnym, może to być np.: ArchiCAD, pCon.planner, czy SketchUp
  2. Wyeksportuj stworzony model do programu Artlantis (jeśli nie wiesz, jak to zrobić, skorzystaj z jednego z naszych tutoriali, na przykład tego, który dotyczy importowania plików ze Sketchupa do Artlantisa)
  3. Przygotuj scenę nakładając materiały i dodając oświetlenie (pomogą Ci w tym nasze poradniki z programu Artlantis)

Po przygotowaniu sceny możemy ustawić kamerę tak, jak chcielibyśmy, żeby wyglądała nasza wizualizacja. Pomoże nam w tym Okno widoku 2D, widoczne z prawej strony.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 01

Przejdźmy do parametrów renderowania. Aby otworzyć okno parametrów, klikamy ikonę Edycji parametrów renderowania, znajdującą się z prawej strony.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 02

Tak prezentują się domyślne ustawienia parametrów renderowania w programie Artlantis.

Na początku wybierzmy jeden z dwóch dostępnych silników renderujących:

  • Silnik fizyczny

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 03

  • Biały model

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 04

Silnik fizyczny charakteryzuje się wysoką jakością renderu, natomiast w Białym modelu wszystkie nałożone wcześniej shadery zastępowane są jednym, białym materiałem, ignorując przy tym wszelkie odbicia shaderów. Bez zmian pozostają wprowadzone kolory oświetlenia naturalnego oraz sztucznego.

Następnie, z  dostępnej listy Rozmiar renderowania możemy wybrać interesujący nas wymiar lub wpisać wartość wysokości i  szerokości mierzonej w pikselach w polu obok. Znaczkiem łańcucha, widocznym pomiędzy wysokością i szerokością, blokujemy lub odblokowujemy wartości.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 05

Poniżej wpisujemy również preferowaną wartość dpi.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 06

Po wprowadzeniu danych dotyczących rozmiaru wizualizacji przechodzimy dalej, do dodatkowych opcji. Pierwszą z nich jest Anti-aliasing, czyli wygładzanie krawędzi. Dostępne są dwie szybkości wygładzania krawędzi:

  1. Stałe tempo (3x3)
  2. Stałe tempo (4x4)

W programie widoczne są dwa warianty z nazwą stałe tempo (3x3), ale jest to błąd i druga wartość powinna być podpisana jako (4x4).

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 07

Anti-aliasing jest odpowiedzialny za wyższą jakość renderowanych wizualizacji, a porównanie widoków możecie zobaczyć na zdjęciu poniżej. Wizualizacja z lewej strony ma odznaczoną opcję wygładzania krawędzi, natomiast widok z prawej strony ma aktywny Anti-aliasing.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 08

Przechodząc dalej widzimy rozwijane zakładki Atmosfera oraz Ustawienia. Możemy wybrać domyślne ustawienia programu względem atmosfery:

  • Wnętrze
  • Na zewnątrz
  • Przyciemnione światło

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 09

a także względem ustawień:

  • Prędkość
  • Środek
  • Jakość

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 10

Ustawienia Globalnego oświetlenia, czy też Próbkowanie zaczną się zmieniać wraz z  wybranym z listy wariantem. Możemy również ustawić parametry indywidualne i  wedle własnych preferencji dostosowywać poszczególne wartości do naszej sceny.

Globalne oświetlenie składa się z takich opcji, jak:

  • Dokładność (odpowiedzialna za uwydatnianie cieni i szczegółów małych elementów sceny)
  • Hemisfera (szacowanie ogólnej luminacji)
  • Interpolacja (redukcja ewentualnych plam widocznych w ujęciu)

Każda z nich mieści się w zakresie wartości od 1 do 5. Im mniejsza wartość, tym opcja będzie mniej widoczna w naszej scenie. Należy pamiętać jednak, że im wartość będzie wyższa, tym dłuższy będzie czas renderowania.

Próbkowanie zawiera:

  • Materiały (wyższa wartość udoskonali jakość odbicia materiałów)
  • Światła (wyższa wartość udoskonali jakość cieni)

Podobnie jak w przypadku parametrów globalnego oświetlenia, czym większe ustawimy wartości, tym dłuższy będzie czas renderowania wizualizacji. Dzięki próbkowaniu możemy zlikwidować ewentualne szumy, które powstały w ujęciu.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 11

Kolejną opcją jest Poprawione niebo. Zaznaczając tę opcję aktywujemy niebo jako źródło światła, co powoduje emisję światła nieba, na przykład z obrazu HDR. Aktywacja poprawionego nieba spowolni generowanie wizualizacji.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 12

Okluzja otoczenia jest kolejnym parametrem odpowiedzialnym za jakość wizualizacji. To symulacja głębi i cieni, które nadawane są poprzez obiekty w scenie. Możemy dowolnie zmieniać kursorem rozmiar i intensywność okluzji otoczenia, dostosowując efekt do naszych potrzeb.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 13

Poniżej przykład wizualizacji wyrenderowanej w białym modelu, z nieaktywną oraz aktywną opcją okluzji otoczenia. Widać, jak opcja ta nadaje głębi pomieszczeniu.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 14

W parametrach renderowania możemy także zmienić oświetlenie sceny poprzez wartości:

  • ISO (im wyższa wartość tym jest jaśniejszy obraz)
  • Szybkość przesłony (im szybsza wartość, tym obraz będzie bardziej zaciemniony)
  • Ekspozycję (wartości mieszczą się od 0 do 2)

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 15

Kolejnym parametrem jest Balans bieli, który pozwala dostosować intensywność kolorów w projekcie. Gdy pole jest zaznaczone, balans bieli jest aktywny. Dzięki ikonie zakraplacza możemy zdefiniować punkt balansu bieli albo wybrać opcję Auto, dla domyślnego balansu bieli.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 16

Poniżej dwie wizualizacje, z aktywnym oraz nieaktywnym balansem bieli.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 17

Ustawienia parametrów renderowania możemy zatwierdzić dla wszystkich przyszłych widoków dzięki zaznaczeniu opcji OK na wszystkie.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 18

Aby rozpocząć renderowanie klikamy przycisk Rozpocznij renderowanie artlantis-jak-renderowac-poradnik-tutorial-21, widoczny w prawym górnym rogu okna programu. Ponownie otworzy nam się okno, w którym możemy dokonać jeszcze ostatecznych zmian. Określamy miejsce docelowe naszej wizualizacji wybierając je dzięki przyciskowi Przeglądaj. Możemy natychmiast rozpocząć renderowanie lub skorzystać z opcji Renderuj później, która zapisuje dokument i umożliwia wykonanie wizualizacji w późniejszym czasie, dzięki opcji Batch Render. W tym poradniku pokazaliśmy Wam, w jaki sposób można ustawić kolejkę renderowania w programie Artlantis.

Artlantis - Jak renderować? Poradnik, tutorial - 19

Mamy nadzieję, że ten tutorial pokazał Wam, w jaki sposób rozpocząć renderowanie projektów stworzonych dzięki Artlantisowi. Jeśli nadal chcecie zgłębiać swoją wiedzę to polecamy nasze kursy online z programu Artlantis.

Dajcie nam znać w komentarzach, czy podobał wam się ten poradnik i czy macie jakieś sugestię odnośnie kolejnych poradników. :)

Pozdrawiamy!

Autor

Magdalena Jacewicz

Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, studiów magisterskich o kierunku architektura wnętrz. Wielbicielka funkcjonalnych rozwiązań projektowych. Kieruje się doktryną modernizmu, Ludwiga Mies van der Rohe, "Less is more"

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush