Data publikacji: 06-12-2021 | Data aktualizacji: 27-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 06-12-2021 | Data aktualizacji: 27-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
W ostatniej aktualizacji silnika renderującego V-Ray w wersji 5.2 wprowadzono kilka bardzo interesujących funkcji. Jedna z nich to tzw. Decal, który ułatwia rzutowanie jednego materiału na drugi, zupełnie niezależnie od aktywnego położenia tekstury. Można to porównać do naklejki o wybranych wymiarach, która zasłania bazowy materiał.
Decal to funkcja, którą podobnie jak Displacement znajdziesz w zakładce Geometry, w Asset Editorze. W odróżnieniu od Displacementu, Decal działa jednak zupełnie niezależnie od geometrii. To znaczy, że stanowi oddzielny obiekt, który edytuje się w przestrzeni wskazując jego rozmiar, zupełnie tak, jak tworzy się w SketchUpie prostopadłościany.
Po wstawieniu naklejki do sceny, jej wielkość można również edytować w Asset Editorze przy pomocy trzech parametrów: Width, Length i Height. Nie wyklucza to jednocześnie możliwości wykorzystania domyślnego narzędzia Skali, w SketchUpie.
Po wstawieniu Decal, widać na nim wyraźnie symbol strzałki. Grot jest skierowany w stronę, na którą rzutowany będzie materiał. Jaki? Ten, który wybierzesz w parametrze Material.
Naklejki korzystają z istniejących materiałów. Zakładając więc, że chciałbym dodać graffiti na ceglanej ścianie, muszę najpierw przygotować Generic Material, który w zakładce Diffuse będzie korzystał z poniższej mapy.
Po wybraniu materiału graffiti w parametrze Material geometrii Decal funkcja jest już aktywna. Rozmiar i kierunek rzutowania jest określony przez kształt w SketchUpie, natomiast dodatkowe właściwości naklejki można edytować w V-Rayu. Na wizualizacji poniżej zobaczysz rezultat mojej dotychczasowej pracy.
Decal daje możliwość wykorzystania maski, czyli czarno-białego obrazu, który przekazuje V-Rayowi zaawansowane informacje o przezroczystości. Biały kolor oznacza 100-procentowe krycie, a czarny kolor pełną przezroczystość. Spójrz na mapy poniżej; po lewej stronie mapa Diffuse, a po prawej tzw. maska.
Używając czarno-białej mapy Alpha w slocie Mask sprawisz, że na ceglanej ścianie zostaną tylko oznaczone białym kolorem tagi. Pozostałe graffiti, oznaczone czarnym kolorem na masce, zniknie. Zupełnie w ten sam sposób możesz również uzyskać efekt pasów na jezdni czy naklejek na meble w pokoju dziecięcym.
Poza omówionymi funkcjami Decal pozwala rzutować materiały na nie płaskie powierzchnie i kontrolować ten proces w zależności od kąta nachylenia naklejki do podłoża. Daje również możliwość nakładania na siebie kilku naklejek jednocześnie. Są to jednak rzadko używane opcje. Mam nadzieję, że poprzednie akapity w wystarczającym stopniu przybliżyły Ci pojęcie V-Ray Decal.
i A jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o nowościach wprowadzonych w wersji V-Ray 5.2, to koniecznie zobacz nasz kurs: Sketchup - Vray 5 - Kurs wizualizacji wnętrz od podstaw!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?