Unreal Engine - Wizualizacje i animacje wnętrz - Czy warto się tym zainteresować?

Data publikacji: 29-04-2021  |  Data aktualizacji: 29-02-2024  | Autor: Mateusz Ciećwierz

Unreal Engine oferuje możliwość tworzenia animacji wnętrz w sposób znacznie bardziej efektywny niż tradycyjne silniki renderujące, takie jak V-ray czy Corona. W Unrealu możemy z łatwością animować kamery, a przeliczenie całej animacji nawet na domowym komputerze zajmuje zaledwie kilka minut. Jest to ogromna zaleta w porównaniu do standardowych silników, gdzie renderowanie jednej klatki może trwać nawet 5 minut. Unreal Engine pozwala także na wykonywanie animacji w czasie rzeczywistym, co eliminuje konieczność renderowania pojedynczych klatek. Dodatkowo, Unreal Engine to program całkowicie darmowy. Oferuje też dostęp do biblioteki Quixel Megascans z tysiącami gotowych materiałów. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o pracy w programie Unreal Engine.

Unreal Engine - Wizualizacje i animacje wnętrz - Czy warto się tym zainteresować?

Jeśli zajmujesz się wykonywaniem wizualizacji, to na pewno niejednokrotnie otrzymałeś pytanie o to, czy możesz również przygotować animację. Teoretycznie nie jest to skomplikowane. Jeżeli scenę mamy już gotową, to wystarczy zanimować kamery i gotowe ;) Niestety nie jest to takie proste w przypadku pracy ze standardowymi silnikami renderującymi, jak V-ray czy Corona. Nawet jeśli uda nam się dobrze zoptymalizować scenę, mamy dobry sprzęt, a render jednej klatki liczy się 5 minut, to przy animacji trwającej 2 minuty łącznie, musimy przeliczyć 2880 klatek (przy 24 fps), co finalnie wymaga aż 240 godzin renderowania.

Oczywiście możemy wspomóc się render farmami, ale jeśli kiedyś z nich korzystaliście to wiecie, że nie jest to wcale tanie rozwiązanie. Przeliczenie nawet prostej animacji to koszt około 500-1000$

Dodatkowo sama praca nad animacją jest kłopotliwa. Niejednokrotnie potrafią pojawiać się różne problemy, które nie były widoczne podczas przeliczania pojedynczych klatek. Edycja takiej animacji jest bardzo ograniczona, a zmiana ruchu kamery jest niemożliwa bez ponownego przeliczania animacji.

Komplikacji jest dużo, ponadto opłacalność dla wykonawcy wiąże się z niemałą wyceną, co rzadko kiedy jest odpowiednim rozwiązaniem dla inwestora. 


Zachęcam również do zapoznania się z filmem, w którym dzielę się swoimi przemyśleniami odnośnie pracy w Unreal Engine pod kątem wizualizacji wnętrz :)

 Jeśli renderowanie animacji trwa wieczność, to jakie mamy alternatywy?

Ok, skoro już wiemy, że przygotowanie animacji z wykorzystaniem V-raya lub Corony jest bardzo kłopotliwe, to jaką mamy alternatywę? Na ratunek przychodzi nam Unreal Engine, dzięki któremu możemy wykonać profesjonalne animacje wnętrz na domowym komputerze, a ich przeliczenie może nam zająć dosłownie kilka minut. Brzmi zachęcająco? :)

Unreal Engine - co to jest?

Silnik Unreal Engine powstał z myślą o tworzeniu gier, ale od kilku lat z coraz większym powodzeniem wykorzystywany jest w branży filmowej i wizualizacji. Poniżej możecie zobaczyć krótki film ukazujący możliwości tego programu.

Trzeba pamiętać, że Unreal Engine nie jest standardowym programem do grafiki 3D jak 3ds Max, czy Blender. Nie służy do modelowania ani do edycji geometrii. Nie wykonujemy w nim również klasycznych wizualizacji, jak w wypadku V-raya czy Corony. Chociaż oczywiście możemy wykorzystać pojedyncze klatki jaki rendery :)

W Unrealu natomiast możemy robić wszystko poza modelowaniem - nakładać materiały, oświetlać scenę, animować, wykonywać postprodukcję i tak naprawdę wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy. Możliwości są praktycznie nieograniczone. Niestety wiąże się to również z tym, że jest to skomplikowany program, który początkowo może przytłoczyć nadmiarem różnych opcji.

Unreal Engine - Zalety

Zalet programu jest oczywiście bardzo dużo, ale skupię na tych, które dla osób zajmujących się wizualizacjami mogą być najbardziej interesujące.


  • Jedną z najważniejszych zalet jest to, że Unreal Engine to w 100% darmowy program. Tak, nie żartuję. Jeśli wykorzystujemy go do tworzenia wizualizacji, animacji lub do tworzenia produktów tylko dla konkretnego klienta, to za korzystanie z tego programu nie zapłacimy nawet złotówki. Nie musimy zatem obawiać się, że wydamy pieniądze na program, który nam się nie spodoba i nie będziemy z niego korzystać.

    Jeśli natomiast tworzymy gry, które będą odsprzedawane, to zapłacimy dopiero 5% od przychodu w momencie przekroczenia 1 mln dolarów.



  • Biblioteka - Quixel Megascans. Jeśli wykonujemy nasze projekty w Unrealu, to od 2020 roku w 100% za darmo możemy korzystać z rewelacyjnej biblioteki modeli oraz gotowych materiałów, która na ten moment liczy ponad 15 tys. pozycji. Nawet nie chcę strzelać ile pieniędzy trzeba by wydać, jeśli chcielibyśmy kupić chociaż 10% jej zawartości :) Całą dostępną kolekcje możecie przejrzeć pod tym linkiem.

    Poniżej możecie zobaczyć film, który pokazuje część możliwości, jakie daje korzystanie z biblioteki Megascans.

  • Unreal Engine jest cały czas rozwijany i ulepszany. Tak szybko wszystko się dzieje, że problem stanowi nadążenie za wszystkimi nowościami, które się pojawiają :). Niedługo będzie dostępna wersja 5, która na pewno wprowadzi wiele interesujących nowości.

  • Możliwości rozwoju są praktycznie nieograniczone. Jeśli spodoba Ci się ten program na tyle, że będziesz chciał się go dalej uczyć i tworzyć w nim bardziej zaawansowane projekty, to nic nie stoi na przeszkodzie. Z pomocą tego programu można zrobić praktycznie wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy.

  • Wydajność. Czyli to co nas najbardziej interesuje :). Tak, jak wspominałem wyżej, w Unreal Engine nie wykonujemy standardowych renderów dla poszczególnych ujęć. W tym wypadku wygląda to tak, że przeliczamy światło dla całego projektu, dzięki czemu możemy zwiedzać naszą scenę w czasie rzeczywistym bez czekania aż zostanie wyrenderowana kolejna klatka.

    Tzn. tak naprawdę klatki są renderowane, ale powstają z prędkością około 30-60 klatek na sekundę, więc nie jest to w ogóle odczuwalne. Oczywiście upraszczam i wartości te mogą się różnić w zależności od tego, jak złożona jest nasza scena, jakie mamy ustawione parametry i od sprzętu.

  • Szybkość. Obecnie posiadając kartę obsługującą RTX-a możemy z powodzeniem wykonywać realistycznie wyglądające animacje w zaciszu własnego domu na standardowym komputerze. Animacja, którą widzicie poniżej, została przygotowana z wykorzystaniem karty 3090, ale raczej nie powinno być problemu z wykonaniem tego samego projektu na karcie 2080 Super.


Światło do projektu poniżej przeliczało się około godziny, więc nawet z dwa razy wolniejszą kartą byłby to czas około 2 godzin. Jak dla mnie jest nadal jest to świetny wynik.

Praca w Unreal Engine - dla kogo tak, a dla kogo nie?

Komu osobiście poleciłbym zainteresowanie się pracą w UE? Na pewno osobom, które na co dzień zajmują się wykonywaniem wizualizacji i chciałyby poszerzyć swoją ofertę o animacje, a nie chciały ich dotychczas wykonywać ze względu na konieczność korzystania z render farm. Obecnie tego typu animacje jeszcze nie są zbyt popularne, więc to może być dobry sposób na wypracowanie sobie pozycji na rynku.

Dodatkowo tak, jak wspomniałem wcześniej, jeśli chcielibyście w przyszłości zajmować się nie tylko wizualizacjami, to nauka Unreala może dać nam duże możliwości rozwoju lub szansę na ewentualne przebranżowienie.

Komu natomiast bym raczej nie polecał nauki Unreal Engine? Tak naprawdę polecać mogę każdemu, ale trzeba wiedzieć czego się oczekuje od tego programu, co można w nim osiągnąć i w jak szybkim czasie.

Myślę, że nauka UE jest wymagająca i na pewno nie polecałbym go osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z programami graficznymi. Raczej jest to oprogramowanie skierowane do użytkowników średnio zaawansowanych, które miały już styczność z renderowaniem, modelowaniem i tworzeniem materiałów. W sytuacji, gdy jest to nasz pierwszy program, to jego nauka może nas zwyczajnie przerosnąć

Na pewno nie proponowałbym też traktowania Unreala jako programu do tworzenia szybkich poglądów naszych projektów. Sam eksport sceny np. z 3ds Maxa do UE może i jest prosty, ale jednak trzeba scenę odpowiednio przygotować i poświęcić na to dużo czasu. W sytuacji, gdy np. zajmujemy się projektowaniem wnętrz i chcemy tylko pokazać nasz projekt klientom bez wykonywania animacji, lepszym rozwiązaniem może okazać się np. Chaos Vantage. Sądzę, że nie ma sensu poświęcać 20-30 godzin na przygotowywanie sceny, jeśli potem efekt naszej pracy będą oglądać dwie osoby przez 10 minut. Dla obu stron nie będzie to opłacalne rozwiązanie.

Osobiście największy sens z korzystania z Unreal Engine widzę w projektach, które mają na to budżet i możemy im poświęcić dziesiątki lub setki godzin, a efekty naszej pracy będą oglądane przez wiele osób. Wtedy możemy postarać się wycisnąć z naszego projektu tyle ile się da i dopracować go w najdrobniejszych detalach.

Unreal Engine - wymagania sprzętowe pod kątem tworzenia animacji

Sam Unreal prawdopodobnie będzie działał nawet na bardzo słabym komputerze, ale nas interesuje czas w jakim będziemy mogli przygotować dobrze wyglądającą animację. Co w takim wypadku jest dla nas najważniejsze?

Gdy pracujemy w UE najważniejsza będzie karta graficzna, ponieważ z niej będziemy korzystać do wyświetlania naszej sceny czasie rzeczywistym oraz do wykonywania obliczeń Lightmass czyli światła. Tak, jak wspominałem, możliwe jest wykonywanie tych obliczeń na CPU, ale proces ten potrafi być wielokrotnie dłuższy, a efekt gorszy. Dlatego w tym wypadku zachęcam wszystkich do korzystania z GPU.

Karta graficzna, z której będziemy korzystać, najlepiej, aby obsługiwała RTX i miała jak najwięcej RAM-u. Czyli wszystkie karty typu 2060-2080 oraz 3060-3090 będą nadawać się w sam raz. Musi być to zatem karta firmy NVIDIA, ponieważ na ten moment nie da się wykorzystywać kart AMD do przeliczania Lightmass. Możliwe, że w przyszłości się to zmieni. Dodatkowo posiadając kartę obsługującą RTX możemy korzystać z Unrealu z Ray Tracingu co ma ogromny wpływ na to jak wygląda przezroczystość oraz odbicia.


Im więcej pamięci będzie posiadać nasza karta, tym więcej obiektów oraz tekstur w wysokich rozdzielczościach. Jeśli posiadamy kartę z 6-8 GB pamięci, będziemy musieli się regularnie pilnować i prawdopodobnie korzystać z tekstur nie większych niż 2048x2048.

Jeśli chciałbyś poczytać więcej na temat korzyści z renderowania na kartach graficznych, to sprawdź nasze artykuły:

Mam nadzieję, że ten poradnik pozwoli Ci podjąć decyzję, czy Unreal Engine jest dla Ciebie odpowiednim programem. Jeśli uznasz, że tak, to zachęcamy do skorzystania z naszego kursu - Unreal Engine + 3ds Max - Animacje wnętrz od podstaw

Jeśli masz jakieś pytania, to zadaj je śmiało w komentarzu.

Pozdrawiam!


Autor

Mateusz Ciećwierz Architekt, grafik 3d

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Założyciel serwisu CG Wisdom. Autor ponad 25 kursów z oprogramowania 3ds Max i V-ray. Fan gier, komiksów i starych samochodów.

Przeczytaj o programie Unreal Engine na naszym blogu