SketchUp - V-Ray - Jak wstawić tło za oknem? - Poradnik, tutorial

Data publikacji: 15-07-2022  |  Data aktualizacji: 23-05-2025  | Autor: Piotr Kurpiewski

Aby urozmaicić tło za oknem w SketchUp możesz skorzystać z elementów dostępnych w bibliotekach - drzew i budynków lub całych panoram. Inną opcją jest wybór mapy HDRI i ustawienie jej w Asset Editor > Environment > Background. możesz też wstawić proste zdjęcie w postprodukcji. Szczegółowy opis krok po kroku i tutorial wideo znajdziesz w dalszej części artykułu.

SketchUp - V-Ray - Jak wstawić tło za oknem? - Poradnik, tutorial

Spis treści

    Na pewno dobrze znasz domyślne tło V-Ray. Szaro-niebieski gradient na horyzoncie to wynik tradycyjnego oświetlenia słonecznego SunLight oraz jego parametrów: ColorAlbedo Color. Za tło odpowiada konkretnie slot Background, w zakładce Environment. Można je zmienić na co najmniej trzy sposoby. Wszystkie przedstawiam w dalszej części tekstu.

    Geometria za oknem

    Najprostszym i zarazem najbardziej intuicyjnym sposobem na urozmaicenie tła jest wstawienie geometrii za oknem. Drzewa i budynki można pobrać z 3D Warehouse albo z Chaos Cosmos i ustawić dowolnie w SketchUpie. Co prawda szaro-niebieskie tło pozostanie bez zmian, ale zostanie zasłonięte przez wstawione modele.

    Pod hasłem “background” w 3D Warehouse możesz nawet znaleźć gotowe panoramy, które jeszcze ułatwią ten proces. Szczególnie w sytuacji, gdy za oknem mieszkania znajduje się linia lasu. Jeśli nie wiesz, jak korzystać z 3D Warehouse, to koniecznie sprawdź mój artykuł pt. SketchUp - 3D Warehouse - Co to jest i jak z niego korzystać?.

    SketchUp V-Ray - wstawianie geometrii za oknem - Poradnik

    Mapa HDRI

    Mapy HDRI to sferyczne zdjęcia o zwiększonym spektrum jasności. Znajdziesz je m.in. na stronie Polyhaven. Przedstawiają różne scenerie: od zielonych łąk, przez górzyste krajobrazy, po tereny zurbanizowane. Tego typu widoki można z powodzeniem wstawić za oknem. Są jednocześnie tłem i źródłem światła, dzięki czemu dają bardzo przekonujące rezultaty.

    SPRAWDŹ KURSY ONLINE - SKETCHUP OD PODSTAW

    Aby skorzystać z mapy HDRI, musisz najpierw pobrać odpowiednią mapę w formacie .hdr lub .exr. Jeśli chcesz, aby była tylko tłem, wystarczy, że wstawisz ją w slocie Background, po rozwinięciu zakładki EnvironmentAsset Editorze. Jasność mapy możesz dostosować poprzez zwiększenie wartości podstawowej. Spróbuj 100, zamiast 1.

    SketchUp V-Ray - dodawanie mapy HDRI jako tła za oknem

    Jeśli poza tłem oczekujesz fotorealistycznego oświetlenia, zastosuj mapę HDRI jako źródło światła w Dome Light. Dokładną instrukcję znajdziesz w moim artykule pt. Jak ustawić światło HDRI w SketchUpie?.

    Obraz za oknem

    Jeśli dysponujesz prostym zdjęciem, które chciałbyś wstawić w tło, to najłatwiej zrobisz to w panelu postprodukcji Frame Buffer. Najpierw jednak upewnij się, że Twoje okna poprawnie obsługują przezroczystość. Możesz po prostu usunąć z nich szyby lub dostosować materiał szkła do swoich potrzeb. W zakładce Refraction, po przełączeniu w tryb zaawansowany, zmień Affect Channels na Color + Alpha. Tylko wtedy V-Ray odczyta przezroczystość szkła.

    SketchUp V-Ray - wstawianie obrazu jako tła w Frame Buffer

    Po zakończonym renderingu w oknie Frame Buffer rozwiń prawy panel. Następnie dodaj warstwę Background i wrzuć w nią dowolną grafikę. Pojawi się od razu w tle. Możesz jeszcze edytować jej rozmiar oraz położenie w poziomie i w pionie. Jeśli dodasz warstwę Exposure i przykleisz ją do warstwy Background, to możesz nawet zmieniać jasność tła.

    SketchUp V-Ray - edycja tła w Frame Buffer - warstwa Background

    Videotutorial - SketchUp - Jak wstawić tło za oknem

    Zachęcam również do obejrzenia videotutoriala, w którym omawiam te same techniki:

    Podsumowanie

    Tło za oknem można wstawiać na wiele sposobów. Trzy, które pokazałem w tym tekście, to tylko część możliwości, które daje V-Ray. Jeśli chciałbyś bardziej zgłębić ten temat, to sprawdź naszą ofertę kursów internetowych ze SketchUpa. Znajdziesz tam dużo więcej materiałów związanych z wizualizacjami wnętrz.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!