Data publikacji: 15-07-2022 | Data aktualizacji: 20-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 15-07-2022 | Data aktualizacji: 20-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Aby urozmaicić tło za oknem w SketchUp możesz skorzystać z elementów dostępnych w bibliotekach - drzew i budynków lub całych panoram. Inną opcją jest wybór mapy HDRI i ustawienie jej w Asset Editor > Environment > Background. możesz też wstawić proste zdjęcie w postprodukcji. Szczegółowy opis krok po kroku i tutorial wideo znajdziesz w dalszej części artykułu.
Na pewno dobrze znasz domyślne tło V-Ray. Szaro-niebieski gradient na horyzoncie to wynik tradycyjnego oświetlenia słonecznego SunLight oraz jego parametrów: Color i Albedo Color. Za tło odpowiada konkretnie slot Background, w zakładce Environment. Można je zmienić na co najmniej trzy sposoby. Wszystkie przedstawiam w dalszej części tekstu.
Najprostszym i zarazem najbardziej intuicyjnym sposobem na urozmaicenie tła jest wstawienie geometrii za oknem. Drzewa i budynki można pobrać z 3D Warehouse albo z Chaos Cosmos i ustawić dowolnie w SketchUpie. Co prawda szaro-niebieskie tło pozostanie bez zmian, ale zostanie zasłonięte przez wstawione modele.
Pod hasłem “background” w 3D Warehouse możesz nawet znaleźć gotowe panoramy, które jeszcze ułatwią ten proces. Szczególnie w sytuacji, gdy za oknem mieszkania znajduje się linia lasu. Jeśli nie wiesz jak korzystać z 3D Warehouse to koniecznie sprawdź mój artykuł pt. SketchUp - 3D Warehouse - Co to jest i jak z niego korzystać?.
Mapy HDRI to sferyczne zdjęcia o zwiększonym spektrum jasności. Znajdziesz je m. in. na stronie Polyhaven. Przedstawiają różne scenerie: od zielonych łąk, przez górzyste krajobrazy, po tereny zurbanizowane. Tego typu widoki można z powodzeniem wstawić za oknem. Są jednocześnie tłem i źródłem światła, dzięki czemu dają bardzo przekonujące rezultaty.
Aby skorzystać z mapy HDRI musisz najpierw pobrać odpowiednią mapę w formacie .hdr lub .exr. Jeśli chcesz, aby była tylko tłem wystarczy, że wstawisz ją w slocie Background, po rozwinięciu zakładki Environment w Asset Editorze. Jasność mapy możesz dostosować poprzez zwiększenie wartości podstawowej. Spróbuj 100, zamiast 1.
Jeśli poza tłem oczekujesz fotorealistycznego oświetlenia, zastosuj mapę HDRI jako źródło światła w Dome Light. Dokładną instrukcję znajdziesz w moim artykule pt. Jak ustawić światło HDRI w SketchUpie?.
Jeśli dysponujesz prostym zdjęciem, które chciałbyś wstawić w tło, to najłatwiej zrobisz to w panelu postprodukcji Frame Buffer. Najpierw jednak upewnij się, że Twoje okna poprawnie obsługują przezroczystość. Możesz po prostu usunąć z nich szyby lub dostosować materiał szkła do swoich potrzeb. W zakładce Refraction, po przełączeniu w tryb zaawansowany zmień Affect Channels na Color + Alpha. Tylko wtedy V-Ray odczyta przezroczystość szkła.
Po zakończonym renderingu w oknie Frame Buffer rozwiń prawy panel. Następnie dodaj warstwę Background i wrzuć w nią dowolną grafikę. Pojawi się od razu w tle. Możesz jeszcze edytować jej rozmiar oraz położenie w poziomie i w pionie. Jeśli dodasz warstwę Exposure i przykleisz ją do warstwy Background to możesz nawet zmieniać jasność tła.
Zachęcam również do do obejrzenia videotutoriala, w którym omawiam te same techniki:
Tło za oknem można wstawiać na wiele sposobów. Trzy, które pokazałem w tym tekście to tylko część możliwości które daje V-Ray. Jeśli chciałbyś bardziej zgłębić ten temat, to sprawdź naszą ofertę kursów internetowych ze SketchUpa. Znajdziesz tam dużo więcej materiałów związanych z wizualizacjami wnętrz.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?