Data publikacji: 10-06-2021 | Data aktualizacji: 28-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 10-06-2021 | Data aktualizacji: 28-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Zdarza się, że pracując w Sketchupie podstawowe światło nie wystarcza i wnętrze trzeba doświetlić dodatkowym światłem. Można łatwo wyłączyć jego widoczność zaznaczając parametr Invisible w opcjach Lights, a cały zabieg ujdzie nam na sucho... Niestety nie zawsze! Mimo wybranej opcji światło nadal będzie widoczne w odbiciach w lustrze. Co można więc z tym zrobić?
Zacznijmy od początku. Każde dodane w oknie roboczym SketchUpa światło można kontrolować z poziomu tzw. Asset Editora. To panel, w którym możemy nadawać poszczególnym obiektom V-Ray indywidualne cechy. Dla świateł będą to głównie: intensywność i kolor. W dodatkowych opcjach znajdziemy również parametry związane z widocznością, zanikaniem i cieniami. Jedna z tych funkcji: widoczność odpowiada za wyświetlanie źródła światła w scenie.
Po włączeniu cechy Invisible źródło światła na wizualizacji będzie niewidoczne. Nadal będzie jednak wyraźnie widoczny efekt świecenia. Na poniższej grafice możecie zobaczyć sami na czym polega to przekształcenie. Po lewej stronie widać wyraźnie Sphere Light, który emituje światło w lampie nad umywalką. Po prawej stronie to samo światło, ale już z włączoną funkcją Invisible.
Mimo naszych najlepszych chęci w obu przypadkach powyżej Sphere Light odbija się w lustrze. Dzieje się tak dlatego, że Invisible działa domyślnie wyłącznie w kanale Diffuse. Ten kanał nie czyta odbić, a jedynie podstawowe informacje związane z kolorami i teksturami. Aby to zmienić należy zaznaczyć Affect Reflections w opcjach wybranego światła. Dopiero wtedy Sphere Light zniknie we wszystkich odbiciach.
Niestety, nie jest to uniwersalne rozwiązanie. W materiałach, których parametr Glossiness jest mniejszy niż 1 źródło światła będzie nadal widoczne. Wynika to z rozróżnienia między kanałami Reflections i Specular. Reflections przechowuje informacje związane wyłącznie z materiałami odbijającymi w 100%, których Glossiness wynosi dokładnie 1. Każda mniejsza wartość (nawet 0,99) będzie zapisywana na kanale Specular.
Zakładając więc, że Reflection Glossiness materiału lustra wynosi 0,97, aby nie odbijało się w nim źródło światła powinniśmy zamiast Affect Reflections odznaczyć Affect Specular, Żeby mieć pewność, że nic nas nie zaskoczy można ewentualnie odznaczyć oba te parametry.
Scena, którą wykorzystałem w tym artykule pochodzi z kursu SketchUp + V-ray Next - Wizualizacje łazienek. Rozwijam w nim to i wiele innych zagadnień. To prawdziwe kompendium wiedzy związanej z tworzeniem wizualizacji w niedużych przestrzeniach pozbawionych światła naturalnego.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszym videotutorialem, z którym omówiony został ten sam problem.
Pozdrawiam!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?