Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik

Data publikacji: 10-10-2018  |  Data aktualizacji: 26-05-2025  | Autor: Kamila Jach

Sketchup - Optymalizacja gotowych modeli - Omówienie pluginu CleanUp - Tutorial, poradnik

Spis treści

    Modele, które ściągamy z internetu zazwyczaj posiadają masę niepotrzebnej geometrii, która obciąża naszą scenę, do której zostają wstawione. Gdy włączymy opcję Hidden geometry dostrzeżemy, z ilu linii składa się dany obiekt. Część z nich z reguły nie jest potrzebna do tego, aby model dobrze się wyświetlał, a tylko obciąża plik, nad którym pracujemy.

    Podstawowym problemem programu SketchUp jest jego zawieszanie się. Choćbyśmy nie wiem jak dobry komputer mieli, program i tak będzie miał tę przypadłość. Można by powiedzieć, że "taki jego urok". Program od zbyt dużej geometrii w scenie po prostu zaczyna mniej sprawnie działać.

    Interface programu oferuje nam metodę oczyszczania pliku z nieużywanych tekstur oraz usuwania błędów (Window -> Model Info -> Statistics). Jednak często ta opcja nie wystarcza. Moglibyśmy "ręcznie" narzędziem gumką oczyszczać model ze zbędnej geometrii. Zajęłoby to ogrom czasu. Aby usprawnić i umilić nam tę czynność, z pomocą przychodzi plugin - CleanUp.

    Pierwsza czynność, od której musimy zacząć, to pobranie pluginu. Możemy to zrobić bezpośrednio z poziomu programu SketchUp, wchodząc w Window -> Extension Warehouse, lub pobrać go ze strony Extension Warehouse.

    Instalacja pluginu CleanUp w SketchUp z Extension Warehouse


    Po więcej informacji o tym, jak instalować pluginy, odsyłam do wcześniejszego z poradników - SketchUp jak zainstalować plugin, wtyczkę - Poradnik, tutorial.

    Aby odnaleźć tę wtyczkę po zainstalowaniu, musimy wejść w Extensions -> CleanUp -> Clean (opcja domyślna).

    Okno dialogowe pluginu CleanUp w SketchUp – podgląd opcji

    Okno pluginu prezentuje się tak

    Parametry narzędzia CleanUp w SketchUp

    Przejdźmy teraz do parametrów narzędzia - CleanUp

    • Scope – pozwala nam wybrać zakres, jaki program ma objąć swoim czyszczeniem. Do wyboru mamy to, co w modelu, lokalne lub zaznaczenie.
    • Validate result – odpowiada za naprawienie różnych błędów i problemów modelu.
    • Optimisation – Purge Unused – zostawmy włączone. Kolejne dwie opcje służą do usuwania ukrytej geometrii oraz płaszczyzn nakładających się na siebie. Ta ostatnia funkcja, gdy jest włączona, bardzo wolno działa, więc włączajmy ją tylko w ostateczności.
    • Layers – zaznaczone sprowadza całą geometrię modelu do warstwy 0.
    • Materials – włączenie Merge identical materials spowoduje, że zostaną usunięte wszystkie materiały istniejące w scenie, ale nie nałożone na żadną geometrię.
    • Resztę ustawień polecam pozostawić tak, jak są domyślnie ustawione.

    Działanie pluginu - CleanUp

    Na potrzeby tutorialu włączmy ukrytą geometrię.

    Ukryta geometria w SketchUp przed optymalizacją CleanUp

    Zaznaczmy narzędziem Select obiekt i włączmy plugin (ustawmy parametry).

    Oczyszczanie modelu w SketchUp za pomocą pluginu CleanUp

    Przyjrzyjmy się statystykom, które pokazują się po ukończonym oczyszczaniu. Możemy dowiedzieć się, ile niepotrzebnej geometrii pozbył się plugin.

    Statystyki usuniętej geometrii po użyciu CleanUp w SketchUp

    Porównajmy geometrię przed i po użyciu wtyczki CleanUp. Różnica nie jest bardzo widoczna, ale znacznie została zredukowana liczba poligonów.

    Porównanie geometrii przed i po optymalizacji z CleanUp w SketchUp

    Więcej o pluginie CleanUp dowiecie się z naszego kursu - SketchUp + V-Ray - Wykonanie wizualizacji eleganckiego apartamentu.

    Jeśli spodobał wam się ten poradnik, zachęcamy do zapoznania się z naszymi kursami internetowymi ze SketchUpa.

    Pozdrawiamy!

     

    Autor

    Kamila Jach

    Absolwentka architektury wnętrz. Autorka wielu poradników z programu Sketchup.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!