Data publikacji: 10-10-2018 |
Data aktualizacji: 26-05-2025 | Autor: Kamila Jach
Modele, które ściągamy z internetu zazwyczaj posiadają masę niepotrzebnej geometrii, która obciąża naszą scenę, do której zostają wstawione. Gdy włączymy opcję
Hidden geometry dostrzeżemy, z ilu linii składa się dany obiekt. Część z nich z reguły nie jest potrzebna do tego, aby model dobrze się wyświetlał, a tylko obciąża plik, nad którym pracujemy.
Podstawowym problemem programu SketchUp jest jego zawieszanie się. Choćbyśmy nie wiem jak dobry komputer mieli, program i tak będzie miał tę przypadłość. Można by powiedzieć, że "taki jego urok". Program od zbyt dużej geometrii w scenie po prostu zaczyna mniej sprawnie działać.
Interface programu oferuje nam metodę oczyszczania pliku z nieużywanych tekstur oraz usuwania błędów (Window -> Model Info -> Statistics). Jednak często ta opcja nie wystarcza. Moglibyśmy "ręcznie" narzędziem gumką oczyszczać model ze zbędnej geometrii. Zajęłoby to ogrom czasu. Aby usprawnić i umilić nam tę czynność, z pomocą przychodzi plugin - CleanUp.
Pierwsza czynność, od której musimy zacząć, to pobranie pluginu. Możemy to zrobić bezpośrednio z poziomu programu SketchUp, wchodząc w Window -> Extension Warehouse, lub pobrać go ze strony Extension Warehouse.
![SketchUp - Instalacja pluginu CleanUp z Extension Warehouse - Tutorial Instalacja pluginu CleanUp w SketchUp z Extension Warehouse]()
Okno pluginu prezentuje się tak
Przejdźmy teraz do parametrów narzędzia - CleanUp
- Scope – pozwala nam wybrać zakres, jaki program ma objąć swoim czyszczeniem. Do wyboru mamy to, co w modelu, lokalne lub zaznaczenie.
- Validate result – odpowiada za naprawienie różnych błędów i problemów modelu.
- Optimisation – Purge Unused – zostawmy włączone. Kolejne dwie opcje służą do usuwania ukrytej geometrii oraz płaszczyzn nakładających się na siebie. Ta ostatnia funkcja, gdy jest włączona, bardzo wolno działa, więc włączajmy ją tylko w ostateczności.
- Layers – zaznaczone sprowadza całą geometrię modelu do warstwy 0.
- Materials – włączenie Merge identical materials spowoduje, że zostaną usunięte wszystkie materiały istniejące w scenie, ale nie nałożone na żadną geometrię.
- Resztę ustawień polecam pozostawić tak, jak są domyślnie ustawione.
Działanie pluginu - CleanUp
Na potrzeby tutorialu włączmy ukrytą geometrię.
Zaznaczmy narzędziem Select obiekt i włączmy plugin (ustawmy parametry).
Przyjrzyjmy się statystykom, które pokazują się po ukończonym oczyszczaniu. Możemy dowiedzieć się, ile niepotrzebnej geometrii pozbył się plugin.
Porównajmy geometrię przed i po użyciu wtyczki CleanUp. Różnica nie jest bardzo widoczna, ale znacznie została zredukowana liczba poligonów.
Pozdrawiamy!