Data publikacji: 08-06-2022 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 08-06-2022 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
LightMix to jedna z warstw z kategorii Render Elements, w której przechowywane są informacje związane ze światłem. Umożliwia Ci ona lepsze zarządzanie oświetleniem, m.in. zmianę intensywności, koloru na każdym etapie produkcji. Aby skorzystać z LightMix, pogrupuj powtarzające się światła - Group Instances. Następnie przelicz scenę i nadaj grupom odpowiednie wartości, możesz to zrobić nawet w czasie renderingu. W dalszej części artykułu przeczytasz wskazówki, jak korzystać z LightMix, usprawnić swoją pracę i zaoszczędzić nawet kilka godzin.
Opanowanie światła to klucz do tworzenia fotorealistycznych wizualizacji. Nauka odbywa się przez praktykę. Żeby przygotować przekonujące oświetlenie należy po prostu sprawdzić jak najwięcej różnych możliwości renderując złożone konfiguracje świateł: zmieniając ich położenie, intensywność, rodzaj czy kolor. Niestety jest to skomplikowane i czasochłonne zadanie. Cały ten proces ułatwia LightMix.
LightMix to specjalna warstwa z kategorii Render Elements, która przechowuje informacje związane ze światłami. Więcej o Render Elements dowiesz się z mojego artykułu: Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?
Włącza się go w Asset Edtiorze, w zakładce Render Elements po prostu wybierając go z rozwijanego menu kontekstowego, tak samo jak inne warstwy: Material Random Color, Reflection czy Ambient Occlusion.
LightMix służy do lepszego zarządzania oświetleniem. Umożliwia zmianę intensywności, koloru czy w ogóle widoczności świateł w scenie automatycznie. Nie ma konieczności czekania na render. Poszczególne światła można edytować właściwie na każdym etapie produkcji.
Najpierw upewnij się, że LightMix jest włączony. Po prostu sprawdź czy pojawia się wśród aktywnych Render Elements. Następnie pogrupuj powtarzające się światła zmieniając parametr Group Lights: z Individual Lights na Group Instances. Jeśli tego nie zrobisz każde światło trzeba będzie edytować oddzielnie, nawet jeśli część z nich to komponenty.
Jeśli zastosowałeś się do poprzednich kroków, to teraz wystarczy przeliczyć scenę. Nie musisz czekać do końca. Już podczas trwania tego procesu możesz edytować światła bez zakłócania renderingu. Aby to zrobić należy rozwinąć panel postprodukcji z prawej strony okna Frame Buffer i wybrać LightMix w Source.
Każde światło ma tu swoją nazwę, aby łatwo było je odnaleźć. Obok znajdziesz intensywność świecenia i barwę, które można dowolnie zmieniać. Pamiętaj, że jeśli podczas renderingu korzystasz z Irradiance map to LightMix nie będzie działał. Jeśli chcesz z niego korzystać ustaw Brute force jako Primary Rays w Global Illumination.
Dzięki LightMix przygotowałem trzy scenariusze oświetleniowe: poranek, wieczór i nastrojowe światło nocne w bardzo krótkim czasie. Gdyby nie ta funkcja musiałbym renderować każdą ze scen oddzielnie i tracić dodatkowy czas na odpowiednie ustawienia. Tutaj, dzięki sprytnej postprodukcji zaoszczędziłem kilka dobrych godzin, mając jednocześnie pełną kontrolę nad światłem.
LightMix to prawdziwy game changer jeśli chodzi o pracę z oświetleniem. Ten proces jest teraz intuicyjny, prosty i szybki. A to tylko jedna z wielu funkcji, które mogą Ci się przydać w V-Ray 5. Jeśli jesteś ciekaw pozostałych, koniecznie obejrzyj mój kurs pt. SketchUp - Nowości w VRay 5 - Poznaj nowe funkcje.
A jeśli to nie zaspokaja Twojej ciekawości, to sprawdź inne kursy poświęcone tym tematom. Znajdziesz tam wiele pomocnych porad i praktyczne podejście do tematu wizualizacji architektonicznych.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?