Przypomnij hasło

Logowanie

Stwórz konto

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - Poradnik, tutorial

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - Poradnik, tutorial

Opanowanie światła to klucz do tworzenia fotorealistycznych wizualizacji. Nauka odbywa się przez praktykę. Żeby przygotować przekonujące oświetlenie należy po prostu sprawdzić jak najwięcej różnych możliwości renderując złożone konfiguracje świateł: zmieniając ich położenie, intensywność, rodzaj czy kolor. Niestety jest to skomplikowane i czasochłonne zadanie. Cały ten proces ułatwia LightMix.

Co to jest LightMix?

LightMix to specjalna warstwa z kategorii Render Elements, która przechowuje informacje związane ze światłami. Więcej o Render Elements dowiesz się z mojego artykułu: Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

Włącza się go w Asset Edtiorze, w zakładce Render Elements po prostu wybierając go z rozwijanego menu kontekstowego, tak samo jak inne warstwy: Material Random Color, Reflection czy Ambient Occlusion.

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - 01


LightMix
służy do lepszego zarządzania oświetleniem. Umożliwia zmianę intensywności, koloru czy w ogóle widoczności świateł w scenie automatycznie. Nie ma konieczności czekania na render. Poszczególne światła można edytować właściwie na każdym etapie produkcji.

Jak korzystać z LightMix?

Najpierw upewnij się, że LightMix jest włączony. Po prostu sprawdź czy pojawia się wśród aktywnych Render Elements. Następnie pogrupuj powtarzające się światła zmieniając parametr Group Lights: z Individual Lights na Group Instances. Jeśli tego nie zrobisz każde światło trzeba będzie edytować oddzielnie, nawet jeśli część z nich to komponenty.

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - 02

Jeśli zastosowałeś się do poprzednich kroków, to teraz wystarczy przeliczyć scenę. Nie musisz czekać do końca. Już podczas trwania tego procesu możesz edytować światła bez zakłócania renderingu. Aby to zrobić należy rozwinąć panel postprodukcji z prawej strony okna Frame Buffer i wybrać LightMixSource.

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - 03


Każde światło ma tu swoją nazwę, aby łatwo było je odnaleźć. Obok znajdziesz intensywność świecenia i barwę, które można dowolnie zmieniać. Pamiętaj, że jeśli podczas renderingu korzystasz z Irradiance map to LightMix nie będzie działał. Jeśli chcesz z niego korzystać ustaw Brute force jako Primary RaysGlobal Illumination.

Jakie możliwości daje LightMix?

Dzięki LightMix przygotowałem trzy scenariusze oświetleniowe: poranek, wieczór i nastrojowe światło nocne w bardzo krótkim czasie. Gdyby nie ta funkcja musiałbym renderować każdą ze scen oddzielnie i tracić dodatkowy czas na odpowiednie ustawienia. Tutaj, dzięki sprytnej postprodukcji zaoszczędziłem kilka dobrych godzin, mając jednocześnie pełną kontrolę nad światłem.

Sketchup - LightMix - co to jest i jak tego używać? - 04


Najważniejszą cechą LightMix jest interaktywność. Nie musisz już czekać aby zobaczyć efekt wprowadzonych w świetle zmian. Rezultat jest widoczny właściwie od razu. Możesz więc swobodnie eksperymentować z ustawieniami dopóki nie będziesz usatysfakcjonowany. Jeśli zapiszesz wizualizację w historii, to dodatkowo zawsze będziesz mógł wrócić do zastosowanych ustawień, aby edytować je ponownie.

Podsumowanie

LightMix to prawdziwy game changer jeśli chodzi o pracę z oświetleniem. Ten proces jest teraz intuicyjny, prosty i szybki. A to tylko jedna z wielu funkcji, które mogą Ci się przydać w V-Ray 5. Jeśli jesteś ciekaw pozostałych, koniecznie obejrzyj mój kurs pt. SketchUp - Nowości w VRay 5 - Poznaj nowe funkcje.

A jeśli to nie zaspokaja Twojej ciekawości, to sprawdź inne kursy poświęcone tym tematom. Znajdziesz tam wiele pomocnych porad i praktyczne podejście do tematu wizualizacji architektonicznych.

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!