Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

Data publikacji: 14-06-2021  |  Data aktualizacji: 28-02-2024  | Autor: Piotr Kurpiewski

Render Elements to dodatkowe kanały generowane podczas procesu renderowania, które zawierają szczegółowe informacje dotyczące sceny, takie jak światło, odbicia, tekstury czy głębia. Są wykorzystywane do zaawansowanej postprodukcji, aby dostosować różne elementy renderingu bez konieczności ponownego renderowania całej sceny. W V-Ray, Render Elements znajdziesz w Asset Editorze, pojawią się w oknie Frame Buffer po ponownym wyrenderowaniu sceny. Możesz modyfikować ich właściwości, np. zwiększyć intensywność odbić i w ten sposób kontrolować efekt renderingu.

Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

V-Ray podczas renderingu widzi więcej niż my. Oprócz przyjaznego dla naszego oka obrazka może wyciągnąć ze sceny znacznie więcej informacji dotyczących m. in.: światła, odbić, faktur czy materiałów. Dodatkowe kanały, na których zapisywane są te informacje to właśnie Render Elements. Z tego artykułu dowiesz się do czego właściwie służą i gdzie można je znaleźć.

Gdzie szukać Render Elements?

W V-Ray 5 zakładka z Render Elements znajduje się w Asset Editorze jako czwarta ikona od lewej. W panelu można dodawać kanały, edytować je lub usuwać, zupełnie tak jak materiały i światła. Aby stworzyć nowy Render Element należy kliknąć prawym klawiszem myszy na ikonie w pasku na górze lub wybrać ikonę Create Asset w lewym dolnym rogu, a następnie wskazać dowolny kanał.

W panelu znajdziecie także dodatkowe informacje o każdym Render Elements. Poniżej możecie zobaczyć, jako przykład, pełny opis kanału Z Depth, który zapisuje odległość od kamery w formie czarno-białego rysunku. Near Distance wyrażony jest jako biały kolor, a Far Distance jako czarny. Wartości pomiędzy pozostają szare: jaśniejsze dla obiektów, które znajdują się blisko kamery i ciemniejsze dla tych, które są dalej.

Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

Po co to wszystko?

Na tym etapie pewnie zastanawiacie się czy rzeczywiście kanał Z Depth jest niezbędny, aby tworzyć fotorealistyczne wizualizacje. Rzeczywiście, korzystanie z Render Elements wcale nie jest konieczne, bo ostatecznie i tak koncentrujemy się na efekcie końcowym. Co więcej, wcale nie gwarantuje dużo lepszych efektów. Dodatkowe kanały mają jednak zastosowanie w zaawansowanej postprodukcji i mogą znacznie ułatwić pracę.

Na przykład dzięki wykorzystaniu warstw: Lighting, Reflection, Refraction i Specular można łatwo wzmocnić oświetlenie, refleksy, przezroczystości i odbicia w scenie już po zakończonym renderingu. Nie ma więc potrzeby wracania do V-Raya: ustawiania ponownie materiałów i czekania na wizualizację.

Jak korzystać z Render Elements?

Aby skorzystać z Render Elements należy najpierw dodać wybrane kanały w Asset Editorze. Pojawią się one w oknie Frame Buffer dopiero po ponownym wyrenderowaniu sceny. Można wybrać dowolną ilość kanałów. Nie wpływają one w znaczącym stopniu na długość trwania renderingu. Nie zwiększają też zużywanej pamięci RAM.

Kanały można wykorzystać po przestawieniu Source: z RGB na Composite. To specjalny system postprodukcji, który umożliwia dodawanie Render Elements poza standardowymi warstwami korekcyjnymi w stylu: Exposure czy Color Balance.

Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

Po dodaniu warstwy można wybrać dowolny Element i określić dodatkowe cechy: Blending i Opacity, które odpowiadają za krycie i jego typ. Na przykład, aby zwiększyć intensywność odbić w scenie można skorzystać z warstwy Specular ustawiając Blending Mode na Screen. Siłę przekształcenia można następnie określić za pomocą parametru Opacity: 1 oznacza 100%, a 0 zupełny brak działania. Zupełnie tak samo jak w systemie Adobe Photoshop.

Warto także zwrócić uwagę na specjalny kanał Extra Texture, w którym można dodać mapę proceduralną, np. Dirt. W ten sposób, po przestawieniu Blending Mode na Multiply, na etapie postprodukcji, dodaje się efekt Ambient Occlusion. Jest on o tyle lepszy, że można na bieżąco edytować jego krycie. Poniżej, po lewej stronie jest podstawowa wizualizacja bez dodatkowych Render Elements. Po prawej wizualizacja z kanałem Extra Texture, który imituje efekt AO.

Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?Czym są Render Elements i jak z nich korzystać?

Jak zatem widzicie Render Elements są bardzo przydatne w procesie zaawansowanej postprodukcji. Jeśli znacie już podstawy, to koniecznie przeczytajcie związany z tym tematem artykuł pt. Jak zmienić kolor mebla na gotowym renderze?

Zachęcamy również do zapoznania się z naszym videotutorialem, z którym omówiony został ten sam problem.

Nie zapomnij również, aby sprawdzić naszą szeroką ofertę kursów online z programy Sketchup :)

Pozdrawiam!

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!