Jeśli stawiasz pierwsze kroki z programem Sketchup i chciałbyś się dowiedzieć jak wymodelować proste pomieszczenie w tym programie, to przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z który powinien Ci z tym pomóc. :)
Na potrzeby tego tutorialu stworzymy pomieszczenie będące sypialnią. Do tego celu posłużymy się gotowym rzutem, na podstawie, którego będziemy tworzyć model 3D.
Dodawanie rzutu 2d do Sketchupa
- Wchodzimy w File -> Import

- Rozwijamy listę rozszerzeń i wybieramy interesujące nas, następnie odszukujemy nasz plik na komputerze, który będzie robił za nasz podkład i zatwierdzamy

- Wstawiamy podkład

Skalowanie rzutu 2d w Sketchupie do odpowiedniego rozmiaru
- Za pomocą miarki ( tape measure tool) skalujemy podkład do rzeczywistego wymiaru.

Modelowanie ścian w Sketchupie
- Za pomocą narzędzia jakim jest line obrysowujemy ściany, wpisując właściwe ich wymiary. Z racji, że wstawiony podkład jest jpgiem nie jesteśmy w stanie jak to w przypadku pliku dwg, snapować do linii, dlatego też musimy wybrać punkt początkowy rysowania naszej ściany "na oko" i następnie wpisujemy wymiary kolejnych odcinków.

- Narzędziem push/pull wyciągamy nasze ściany do wysokości naszego pomieszczenia wpisując odpowiedni wymiar



- Rysujemy za pomocą line lub rectangle nasze okno, następnie za pomocą narzędzia push/ pull wypychamy prostokąt w kierunku zewnętrznej części ściany tworząc dziurę



- Kolejnym etapem jest wstawienie do wymodelowanego pomieszczenia elementów wyposażenia. Możemy zrobić to za pomocą bazy modeli Warehousa. Żeby ją otworzyć wystarczy wejść w Window -> 3D Warehouse. W wyszukiwarkę, która nam się wyświetli wystarczy, że wpiszemy frazę interesującego nas obiektu, a naszym oczom ukaże się biblioteka modeli do wybrania. Gdy wybierzemy obiekt, wystarczy w niego wejść i go ściągnąć, a następnie wstawić do pomieszczenia.

- Takie elementy jak stolarka możemy ściągnąć również ze strony Warehouse, ale także użyć komponentów, które oferuje nam program Sketchup, bądź stworzonych przez nas wcześniej


- Przedostatnim już etapem jest nałożenie tekstur na obiekty. Możemy wykorzystać tekstury jakie oferuje nam program Sketchup. Znajdują się one w Zakładce Materials i podzielone zostały na kategorie, aby łatwiej odszukać było interesujący nas materiał. Tekstury możemy także ściągnąć ze stron producentów lub baz tekstur jakie oferuje nam internet i swobodnie wykorzystać je w projekcie.

- Ostatni etap to dekorowanie, czyli wstawienie wszelkiego rodzaju dekoracji i drobniejszych elementów wyposażenia wnętrz
Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik