Data publikacji: 20-11-2019 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Kamila Jach
Jeśli stawiasz pierwsze kroki z programem Sketchup i chciałbyś się dowiedzieć jak wymodelować proste pomieszczenie w tym programie, to przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z który powinien Ci z tym pomóc. :)
Na potrzeby tego tutorialu stworzymy pomieszczenie będące sypialnią. Do tego celu posłużymy się gotowym rzutem, na podstawie, którego będziemy tworzyć model 3D.
Dodawanie rzutu 2d do Sketchupa
- Wchodzimy w File -> Import
- Rozwijamy listę rozszerzeń i wybieramy interesujące nas, następnie odszukujemy nasz plik na komputerze, który będzie robił za nasz podkład i zatwierdzamy
Skalowanie rzutu 2d w Sketchupie do odpowiedniego rozmiaru
- Za pomocą miarki ( tape measure tool) skalujemy podkład do rzeczywistego wymiaru.
W tym celu wybieramy narzędzie jakim jest miarka, następie dowolny wymiar odmierzamy, np. drzwi i wpisujemy ich rzeczywisty wymiar, czyli 90 cm i zatwierdzamy Enter. Wyskoczy nam komunikat jak na screenie poniżej, z zapytaniem czy na pewno chcemy przeskalować cały załączony plik do podanego parametru. Zatwierdzamy i naszym oczom ukaże się przeskalowany podkład. Mając już poczynione takie kroki możemy swobodnie zabrać się za modelowanie.
Modelowanie ścian w Sketchupie
- Za pomocą narzędzia jakim jest line obrysowujemy ściany, wpisując właściwe ich wymiary. Z racji, że wstawiony podkład jest jpgiem nie jesteśmy w stanie jak to w przypadku pliku dwg, snapować do linii, dlatego też musimy wybrać punkt początkowy rysowania naszej ściany "na oko" i następnie wpisujemy wymiary kolejnych odcinków.
- Narzędziem push/pull wyciągamy nasze ściany do wysokości naszego pomieszczenia wpisując odpowiedni wymiar
Nasza sypialnia niech ma wysokość 2,7 m. Wymiar możemy kontrolować, dzięki narzędziu Measurement, które możemy znaleźć wchodząc w View -> Toolbars
Tak prezentuje się nasze pomieszczenie. Mamy utworzone ściany, wiec możemy zabrać się za wycięcie w nich otworów na okno oraz drzwi.
- Rysujemy za pomocą line lub rectangle nasze okno, następnie za pomocą narzędzia push/ pull wypychamy prostokąt w kierunku zewnętrznej części ściany tworząc dziurę
W ten sam sposób postępujemy z drzwiami
- Kolejnym etapem jest wstawienie do wymodelowanego pomieszczenia elementów wyposażenia. Możemy zrobić to za pomocą bazy modeli Warehousa. Żeby ją otworzyć wystarczy wejść w Window -> 3D Warehouse. W wyszukiwarkę, która nam się wyświetli wystarczy, że wpiszemy frazę interesującego nas obiektu, a naszym oczom ukaże się biblioteka modeli do wybrania. Gdy wybierzemy obiekt, wystarczy w niego wejść i go ściągnąć, a następnie wstawić do pomieszczenia.
- Takie elementy jak stolarka możemy ściągnąć również ze strony Warehouse, ale także użyć komponentów, które oferuje nam program Sketchup, bądź stworzonych przez nas wcześniej
Możemy również pobrać elementy wyposażenia wnętrz ze stron producentów jak i wymodelować je samemu.
- Przedostatnim już etapem jest nałożenie tekstur na obiekty. Możemy wykorzystać tekstury jakie oferuje nam program Sketchup. Znajdują się one w Zakładce Materials i podzielone zostały na kategorie, aby łatwiej odszukać było interesujący nas materiał. Tekstury możemy także ściągnąć ze stron producentów lub baz tekstur jakie oferuje nam internet i swobodnie wykorzystać je w projekcie.
- Ostatni etap to dekorowanie, czyli wstawienie wszelkiego rodzaju dekoracji i drobniejszych elementów wyposażenia wnętrz